Tips: Skattejämka ränteavdraget innan 19 november om du har bolån

I dessa tider är det mer aktuellt än på länge att jämka på exempelvis sitt bolån. Alltså att man varje månad för ett helår får sin preliminära skattereduktion för ränteutgifter om 30%/21% som nettolöneutbetalningar. Betalar man 3 000 i ränta till banken per månad får man alltså 900 kr i nettolön varje månad.

Tänkte därför tipsa om att sista datumet för att få ränteavdraget redan från januari 2024 är den 19 november. :slight_smile:

Det kan vara en bra hjälp för att får månadsekonomin att gå ihop, och inte minst för att inte låna ut sina stålar gratis nu när räntan är högre! Man får uppskatta sina inkomster/ränteutgifter så gott man kan när man ansöker. Men blir det fel är det inte värre än att det justeras i deklarationen 2025.

23 gillningar

Tusen tack!

1 gillning

Tack varit inne på det. För att minska risken att få restskatt att betala tillbaka ska man då ta i lite i överkant när man anger lön nästa år? :nerd_face:

Ja, om du är känslig för det eller vill undvika en sur utgift så är det ju en smart sak att göra.

Tack snälla för tipset.
Jag ska definitivt försöka ta reda på mer kring detta.

Detta skulle vara ett superbra avsnitt @janbolmeson :smile:

Man får väl dock en viss ränta på skattekontot? Typ 2 % eller så?

Bara på egna inbetalningar, man får inget (eller någon krona får man på överskottet som finns på våren mellan deklaration och utbetalning) för den skatten som arbetsgivaren drar även om de har dragit för mycket, så ska man optimera ska man minimera vad arbetsgivaren drar och istället betala in diffen själv på kontot. :wink:

5 gillningar

Och/Eller lägre räntekostnader än du tror du få. Sen finns inget som hindrar dig från att skicka in en ny jämkning säg i sommar när du har första halvåret svart-på-vitt s.a.s.

1 gillning

Är det ansökan på skatteverket man måste göra innan 19 november eller skicka in det till sin löneavdelning innan 19 november?

Ansökte om jämkning för 2-3 veckor sedan hos skatteverket men inte hört något från deras håll än.

Skatteverket. Det är inte lika bråttom med sitt lokala lönekontor (såvida det inte är en själv :wink: ).

Sen hade @Tankarna ett bra medskick att man med fördel justerar uppgifterna upp/ner under året om något ändrar sig väsentligt. Så får man skicka in en ny blankett till lönekontoret.

Deadline 19 november handlar specifikt om att få avdraget på januarilönen. Det är inte skrivet i sten för resten av året.

3 gillningar

Ah, toppen, tack för den upplysningen!

Man kan väl jämka när som helst? Skickade in till Skatteverket i september för resterande del av 2023 och fick jämkningsbeslutet som gäller fr oktoberlönen inom en vecka.

Absolut, bara köra på och man kan lämna in hur många nya som helst under året! Men tipset från @Saihtam var om det ska vara färdigt för löneavdelningen när de hämtar hem skatteuppgifterna för alla anställda till januaris lönekörning.

1 gillning

Är det någon som tänkt på eller testat att ta i lite åt andra hållet, för så att säga för lite för mycket utbetalt = gratis lån i ett år :grin:

:raised_hand: “Lånar” alltid av skatteverket, tidigare betalade jag sen in i februari efterföljande år för att undvika straffräntan, i år satte jag faktiskt frivilligt in pengarna på “sparkontot” istället och får lite ränta. Sen kan vi prata semantik, man kan se insamlandet av skatt som legaliserat rån, så jag skjuter kanske mer på det än att jag “lånar” pengar av skatteverket. :rofl: :joy: :laughing: :stuck_out_tongue_winking_eye: Sen kanske man inte ska ta i så man spricker i sin jämkning utan hålla det inom rimlighetens gränser. I slutändan är det staten som sätter spelreglerna och då är det klart att man som spelare spelar spelet. :wink:

1 gillning

Nackdelen kan väl vara om man får restskatt om arbetsgivare dragit för lite skatt, man har flera inkomstkälla eller fått extra utbetalningar från ens arbetsgivare pga outtagen semester, komp eller att man jobbat övertid. Inte så jättekul smäll inför sematern? Bara en tanke :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jättebra varning! Restskatt är för mig en ren bonus. Då har jag lånat pengar av staten gratis istället för tvärtom :blush: Jag “plockar ut” min skatteåterbäring hela året istället för att vänta med den till våren.
Så länge man är medveten om att restskatten kommer så är det inga problem.

När man ansöker om jämkning så får man fylla i hur mycket pengar man kommer tjäna, och hur stor del av det som kommer från extraknäck. Ju mer rätt man svarar desto mindre är risken för restskatt. Man kan och bör skicka in en ny jämkningsansökan ifall förutsättningarna ändras, till exempel om man får annat jobb eller om man säljer bostaden och löser bolånet.

1 gillning

Hade gjort om den inte var så jävla besvärligt mer att räkna på när man är föräldraledig😢

2 gillningar

För er som är oroliga för restskatt och/eller tycker det är besvärligt att räkna ut, skatteverket är riktigt bra när det kommer till deras e-tjänster. Rekommenderar alla som är oroliga eller tycker det är besvärligt att räkna på att testa denna. Jag kör andra länken “Räkna ut skatt” och sen är det bara att svara på frågorna och knappa in lön o.s.v. så ser man direkt hur man ligger till:

2 gillningar

Vill man inte vänta till våren på skatteåterbäringen så kan man, som någon var inne på här ovan. Bara lämna in jämkning för hela året i oktober. Då får man två rejäla löneutbetalningat i nov och dec. Perfekt om man ska göra en säsong i alperna :slight_smile:

2 gillningar