17 000 i restskatt pga ISK?

Hej!

Jag kollade mina deklaration nu och har fått 17:000 i restskatt vad kul! Fick en jätte chock-

Mitt jobb drar rätt skatt så det är inte det, beror det här på mina isk konton? Har över 1,4 på mina lsk

Jag förstår inte vad det kommer ifrån, har försökt förstå genom chat gpt

Vad kan jag göra för att inte få restskatt kommande år?

Tack för hjälpen

Det står att du har 18 056 kr statlig inkomstskatt på kapitalinkomster. Det är bl.a. ISK.

7 gillningar

Ja det ser ut som du har 60 000 i kapitalinkomster men kan inte se att du betalat någon skatt för det. Det är antagligen ditt isk. Tror siffrorna stämmer ganska bra mot schablonintäkten förra året.

2 gillningar

Grattis till stor portfölj.

Smidigast är nog att ta ut summan från ditt ISK.

Kommer göra det med när jag inte längre kan månadsspara rätt summor.

3 gillningar

Om du vill slippa detta nästa år så kan du jämka. Då betalar din arbetsgivare in mer korrekt preliminärskatt under året. Sök på “jämkning” på Skatteverket.

8 gillningar

Vid sådana stora belopp bör man beakta att skuldräntan på skattekontot tickar på om man betalar för sent. Vet dock inte när man senast bör betala för att undvika skuldränta. Någon annan som vet?

1 gillning

Varför inte ha det? Det är ju trots allt ett gratis lån.

17 gillningar

Händer först vid 30kSEK. Brukar vara mitten av februari.

5 gillningar

Kapitalförsäkring betalar banken skatten för en. Bör dock vara försiktig när man byter så man inte dubbelskattar.

1 gillning

Ja, det vet jag. Men det är ju även ett brytdatum senare för lägre belopp. När är det?

2 gillningar

Det beloppet är 100kr…

6 maj i år.

2 gillningar

Jag förstår inte vad du menar?

Du har ju lånat pengarna gratis fram till nu. Istället för att få betala varje månad förra året lite mer. Avkastningen på det lånet ger dig mer pengar.

10 gillningar

Att det blir så mycket jag behöver ta ut från mitt isk och det tar lång tid innan det byggs upp igen.

Nu förstår jag hur du menar :blush:

Tack för att du försöker hjälpa mig. Det är jag som är förvirrad.

Jag tänkte att om man tex skulle jämka och betala så skulle jag slippa restskatten om jag förstått rätt.

Jag hör vad du säger men jag förstår tyvärr fortfarande inte varför det är bra? Har så svårt för sånt här med skatter och matte och så…

2 gillningar

Du får trösta dig med att alla med ISK betalade samma % skatt på sitt innehav 2024.

Det är en feature, inte en bug.

Sen får vi lite rabatt under 2025, i och med skattefritt upp till 150 000kr.

5 gillningar

Tack för hjälpen! Ja, jag får försöka tänka så. Jag vet inte hur den summan skattefria 150:000 påverkar mig eftersom jag har så mycket över det?

1 gillning

Det är logiskt att sälja av från ISK:t för att betala skatten. Det är på ditt ISK som avkastningen på dina fonder hamnar.

Fördelen med jämkning är att det går automatiskt. Då kommer du istället att få betala lite mer skatt varje månad och du kanske tvingas att minska ditt månadssparande. Resultatet blir i stort sett detsamma hur du än gör. :blush:

6 gillningar

Du betalar 1332 kr mindre i skatt på ditt ISK nästa vår.

3 gillningar

Tack snälla :blush:

1 gillning

Men du slipper inte skatten, du fördelar bara inbetalning av den över året. Skatteverket kan ju inte på förhand veta hur mycket schablonvinst du kommer att göra under året för kapital, då denna räknas fram efter årets sista dag och utgår från hur det såg ut vid varje kvartal. Och oavsett om du har fått avkastning eller inte sett till hela året. Beroende på vad d gör på kontot kan det bli väldigt olika skatt. Säljer du alltid första kvartalet, sätter in mer, går plus etc. Så därför svårt att veta exakt på förhand, som med lönen. Har du en färdig plan kan du naturligtvis veta ungefär.

4 gillningar