Betala restskatt pga ISK

Snart dags att pynta in mera pengar till statskassan igen. Misstänker att det behöver ske redan i februari pga +30000:- i kvarskatt.

Hur gör ni för att höfta fram ett tillräckligt bra värde? Använda SKVs räknare funkar ju men det blir rätt mycket pyssel om man har 3-4 olika ISKn på olika ställen.

Jag tänker att det skulle kunna bli tillräckligt nära genom att ta totalvärdet någon gång i mitten på året och ev plussa på lite mer för insättningar och sedan multiplicera det med 1,086. Sedan betala in det minus 30000:- som första inbetalning. Resten i maj.

Kommentarer? Bättre förslag?

2 gillningar

Jag väntar till deklarationen

1 gillning

Jag gör något liknande. Får ut en ungefärlig siffra för inbetalningen från mitt FIRE-Google Sheet. Den räknar på portföljvärde vid årsslut förvisso, och jag brukar lägga till 10k extra vid februariinbetalningen för lite marginal.

Klassar den taktiken som tillräckligt bra. Skatten är lite för tråkig att syssla med för att jag ska göra något mer avancerat än så.

Sista tusenlapparna betalas in i maj.

1 gillning

Jag använde den nu i december och hivade in ett runt och bra belopp i rätt härad. Det kvittar ju om det finns många ISK, det är ju mest en adderingsövning (om du nu inte flyttat runt pengarna massor under året).

Ja, ett genomsnittsvärde i augusti borde vara ganska rättvisande. Åtminstone rättvisande nog att plocka ner siffrorna under 30k, om du nu inte ska RT-optimera på kronan förstås. :joy:

3 gillningar

Du är medveten om att du får betala “straffränta” om din du väntar tills dess om din kvarskatt över 30k?

5 gillningar

Knuffa ned det under 30’ duger gott.

Orkar inte ha koll på kvartalssiffror på ISK-kontona. Inte insättningarna heller. Min egen uppföljning är på aktier och fonder oavsett kontotyp så den är inte så bra till detta.

Man får väl fortfarande en ränta på skattekontot om man skulle råka betala ”för mycket” som kan vara kvar som en ”buffert”? Var ligger ”brytpunkten” innan man kan ligga på 30000 i skatt?

Ni som räknar ut hur mycket ni ska betala, exakt hur gör ni? Kom gärna med något konkret exempel på belopp på isk så även jag som inte är civilingenjör förstår

1 gillning
2025
Insättningar (L27) Q1-25(M26) Q2-25(N26) Q3-25(O26) Q4-25(P26) Utfall

Så här räknar jag ut schablonintäkten
=((M26+N26+O26+P26+L27)/4)(OM(K27>0,0125;1+K27100;1+0,0125*100)/100)

Från och med inkomståret 2025 så använder jag följande formel:
=(((T26+U26+V26+W26+S27)/4)-150000)(OM(R27>0,0125;1+R27100;1+0,0125*100)/100)

Skatten blir sedan 30% av schablonintäkten. Jag har all ISK hos Lysa och hos dem är det väldigt enkelt att plocka fram behållning för samtliga konton vid de datum som gäller. Jag betalar strax under 100k i skatt per år för inkomstslaget kapital, så jag ser till att sätta in pengarna senast 12/2 (eller motsvarande datum). Jag behåller alltså inte det som understiger 30k till senare.

3 gillningar

100k i kvarskatt?? Otroligt :smile: Hur gör du då, säljer du av från fonderna?
Nu vet inte jag, Du kanske har ett högt nysparande varje månad men känns annars som skatten äter upp allt man tänkt spara under året :open_mouth:

Skatt ska ju betalas, så det är ju bara något att förhålla sig till. 2024 så hade jag insättningar på drygt 400k, blir nog mindre 2025.

1 gillning

Bra jobbat, är det från inkomst eller från utdelningar också?

Ja då löser det sig! Vad var det någon sa: “Det är häftigt att betala skatt”

2 gillningar

Har man att vanligt jobb går det ju också att be löneadminisratören dra extra skatt varje månad. Då ligger man lite före utan att ha behövt tänka till.

1 gillning

Nej det visste jag inte, tack!

100k i kvarskatt kan ju innebära att man är lite snett i skattetabellen, är skuldfri i ett hus och har typ sju miljoner på ISK. Det är inte superextremt.

Men, det belyser också bra att ISK inte är nån ”räkmackeskatt” för rika, som vissa debattörer vill ha det till. Detta ska ju in årligen, oavsett om börsen går upp eller ner.

p.s. För min del säljer jag av till skatten.

9 gillningar

Detta borde vara en funktion som ISK-leverantören har. “Uppskattad schabloninkomst för året”.

10 gillningar

Det brukar stå på årsbeskeden men problemet är att dessa ofta skickas ut efter det att februari-betalningen skall vara gjord.

2 gillningar

För mig räcker det inte bara att tänka på ISK-skatten när jag ska beräkna skatten som måste in kring mitten i feb.

Ränteavdrag o dess fördelning mellan mig o min partner, reavinster, reaförluster, fastighetsavgiften, fackföreningsavgift samt att jobbet ofta drar för mycket skatt på engångsutbetalningar (förr hade man dessutom reseavdraget att tänka på)

Så jag sneglar mer på föreg års på inkomst av kapital för att få en uppfattning (dock måste man ju beakta stora reaförluster el reavinster föreg skatteår eller innev skatteår)

Om det vore så enkelt att bara tänka på isk-skatten :wink:

1 gillning

Ta ut deklarationsunderlaget från avanza, nordnet, lysa mfl och titta på det så får du en korrekt siffra och är ändå den siffran du behöver för att kontrollera så det står rätt i deklarationen när du väl får den.

Kan vara att du inte kan få tag på det innan början av feb däremot. Vissa är inte så snabba på att generera upp alla dokument.

1 gillning

Om jag ska göra inbetalning ska jag vänta till årsbesked från olika banker och överföra pengarna till skattekonto. Det finns ingen -30000kr i 2024 ISK (inbetalning feb 25). 2025 ISK kan få -30000kr avdrag (inbetalning sker feb 2026).