Mer än 30 000:- i skatt - viktigt datum 12/2

• Aktieutdelning?
  • Lägenhet?
  • Hus?

Betala in i tid! Dyrt annars.

11 gillningar

Nja, särskilt dyrt är det inte. Låga kostnadsräntan är 2.5%.

10 gillningar

‘Låga’, finns det olika nivåer på räntan?

1 gillning

Ja, hög kostnadsränta (17.5%) betalar du när du inte betalat din slutgiltliga kvarskatt efter förfallodatum (typiskt september vid enkel deklaration). Om man betalar sin slutgiltligt beslutade kvarskatt som man ska så betalar man 2.5% på hela kvarskatten från 4 maj till betalningsdatum + 2.5% av det som är över 30000 från 13 februari till 3 maj.

För egen del så fick jag besked om slutgiltlig skatt först i slutet av november, och har 12 mars som förfallodag, så över ett års lån till 2.5% (ej avdragbar) ränta.

5 gillningar

Det är ungefär samma ränta som på alla andra (bra) lån man har. Bolån, värdepapperslån, osv.

Det gör procentuellt sett generellt väldigt liten skillnad om man redan har ett par miljoner i bolån.

Jag väntar med att betala tills de säger till mig hur mycket jag ska betala :sweat_smile:

6 gillningar

Ja, jag ser fyllnadsinbetalning som ekvivalent med att man i februari skulle få för sig att amortera dubbelt på bolånet för att på så sätt slippa betala ränta på den extra inbetalningen framåt. Om man har likvider och ränteångest och gör en fyllnadsinbetalning kan man ju lika gärna skyffla det kapitalet på bolånet om man har ett sådant (och på lång sikt minska räntekostnaden med långt mer).

2 gillningar

Är denna ränta möjlig att göra avdrag på?

Annars blir väl skillnaden ca 30%? Om 30% är en liten skillnad eller ej är upp till var och en.

Men med tanke på att folk här jagar enstaka % i avgifter kring fondavgifter och liknande så skulle jag säga att det är skillnad värd att beakta.

3 gillningar

Nej, det går inte att göra avdrag på den.

3 gillningar

30% avdrag på räntor, jämfört med enstaka procent i fondavgifter är vanskligt att jämföra.
1% i fondavgifter handlar om 10 000 per miljon investerat.

Om vi tar 100 000 i kvarskatt. 2,5% årsränta på det som är över 30 000 (70 000) är 1 750. Februari till maj blir det ungefär en femhundring.

Betalar man in kvarskatten senare än februari och har pengarna på ett sparkonto, då är vi nere på kaffepengar i mellanskillnad.

6 gillningar

8-siffrig aktieutdelning 2025 så betala i tid är bra. 25% bort. :money_with_wings:

1 gillning

Blir typ 26% om du väntar :sweat_smile:

1 gillning

Dock en ränta man i så fall är ovetande om i mindre än 1 månad innan man får se uträkningen svart på vitt när deklarationerna skickas ut tidigt i mars.

Så den praktiska oväntade räntan blir typ en tolftedel av den faktiska årsräntan :sweat_smile:

1 gillning

En fundering. Varför har skatteverket lagt datumet för betalning innan man får besked om kvarskatt?

13 gillningar

Skulle misstänka att det är kopplat till att momsredovisning/betalning för dec 2025 ska vara klart 12 februari, så detta datum ska alla som har koll på sin ekonomi kunna veta ungefär vad skatten blir.

1 gillning

Fast, alla har ju inte företag.

2 gillningar

Nej, men tanken kan ju vara att om du inte har företag så borde du kunna veta redan 1/1 ungefär vad du kommer landa på (50k eller 25k), men för att vara schysst mot dem med mer komplicerad ekonomi så sätter man 13/2 som startdatum.

Fin tanke. Men långt från alla har koll på det, för mig blir det alltid en överraskning vad summan landar på.

Idag är det inte ett problem, men om ett par år lär det bli det.

Kan SKV hjälpa en att få fram summan innan 12/2?

2 gillningar

Nej, inte utöver deras räknesnurror (vilka förvisso ger väldigt bra approximationer)

3 gillningar

Tack för heads-up @MrHa. Fick bli dagens samhällsinformation. :smiley:

4 gillningar

Fffuuuu..tack för påminnelsen! Hade tänkt slacka till förfallodagen som vanligt, men nu ligger ju skattepengarna på ett konto utan ränta…

1 gillning