Extra inbetalning till skatteverket

Detta är mitt första inlägg här.
Frågan jag har gäller inbetalning av skatt. Jag får kvarskatt varje år. Hur gör man en ungefärlig uträkning på skatten? Förra året fick jag restskatt på ca
25 000. Det är väl pga schablonintäkterna tänker jag?
Har isk och de har ett värde på ca
6 000 000. Kan jag förvänta mig mer än 30 000 i kvarskatt? Vill ju i så fall betala in pengar till skattekontot innan 12/2. Om man gör för stor inbetalning så ligger väl de pengarna bara kvar på skattekontot?
Inget man får utbetalt? Känns ju trist att ha pengar där istället för att ha pengar där istället för att ha dem investerade…
Tycker det är svårt att veta hur mycket man ska betala in och om man ska betala in redan nu.

Tacksam för era tankar.

1 gillning

Exakt så. Dunka in en fet summa som täcker det där. Du får ränta på pengarna. Har själv gjort just detta och har därmed den jobbiga biten överstökad.

4 gillningar

Har du inget annat i inkomster/avdrag under kapital som påverkar (ex. ränteavdrag) så blir skatten för ditt ISK i storleksordningen 65 000. Men det hänger ju på hur värdet varit över året och eventuella inbetalningar.
Det är alltså lämpligt att betala in så att din restskatt i varje fall hamnar under 30 000 per 12/2, och resterande kvarskatt innan 5/5.
Det belopp du eventuellt betalat in för mycket får du återbetalt (till föranmält konto).

2 gillningar

Hos de flesta instituten går det nu att hitta schablonintäkt för 2024.

Mellan tummen och pekfingret är skatten för ISK 2024 1%.

Om snittvärdet för 2024 på dina ISK är 6 miljoner blir 1% på 6 miljoner 60000.

Givet att all annan prelskatt är korrekt (och jämkad för lån) skall du betala in 30000 innan 12/2.

3 gillningar

Här kan du räkna ut skatten:
https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt

Nästan som att deklarera, men du får fylla i siffrorna själv.

2 gillningar

Om du jämkar så kan din arbetsgivare betala in mer korrekt preliminärskatt. Då minskar du felet och får mindre i restskatt/återbäring.

Du kan läsa om jämkning här:

Annars kan du räkna ut din slutgiltiga skatt själv och göra en egen extra inbetalning. Då kan du använda länken som @bspastikern postade.

1 gillning

Jag fattar inte, varför är det lättare att betala in 30k nu än att vänta tills Skatteverket har bestämt hur stor kvarskatten blir och helt enkelt betala in det beloppet då?

3 gillningar

Hamnar man över en viss summa behöver straffas man ju genom att det läggs på en hög ränta för beloppet över 30 000 (om jag inte minns fel) redan från nu då man inte fått något besked än.

6 gillningar

Kostnadsräntan är på 2,5% vilket är onödigt att få betala.

5 gillningar

Räntan är dessutom inte avdragsgill, så den är i någon mening högre än den ser ut.

5 gillningar

Menar du där att om jag exempelvis får 40000kr i restskatt, betalar in 30000kr innan 12/2 då undkommer den höga räntan?

2 gillningar

Nej allt som överstiger 30000 kr. Så i sådana fall behöver du betala in 10000 kr.

5 gillningar

Exakt så. Klippt från Skatteverket:

Så här beräknar vi räntan:

Från vilket datum kostnadsräntan beräknas beror på hur stor din kvarskatt är.

• På kvarskatt över 30 000 kronor beräknas kostnadsränta på den del som överstiger 30 000 kronor, redan från 13 februari 2025.

• På kvarskatt som är högst 30 000 kronor beräknas kostnadsränta från 6 maj 2025.

3 gillningar

Okej, så om jag har 40000kr i kvarskatt räcker det alltså att jag betalar in 10 001kr nu i februari för att slippa den höga ”skuldräntan”? Har jag förstått regelverket rätt då?

Men antar att det krävs många miljoner på isk för att komma upp dit? Givet att man inte har något ränteavdrag borde det väl vara kring 3 miljoner i innehav på isk för att vara i närheten av 30000kr i kapitalskatt?

4 gillningar

Stämmer.

Finns olika anledningar till höga belopp i restskatt. Skatt på ISK är ett avrundningsfel jämfört med skatten på utdelningar t.ex.

4 gillningar

Ett stort beror på kring det här med avrundningsfel beroende på vad man har för summor att jobba med.

1 gillning

Om man har ett ISK hos Nordnet, dras inte skatten där automatiskt då?

1 gillning

Nej, ISK-skatten dyker upp i deklarationen året efteråt, oavsett bank. Så den får man betala in själv om preliminärskatten som dragits på annat inte räcker till.

Däremot drar Nordnet skatten på exempelvis KF (kapitalförsäkring).

1 gillning

Skönt att slippa tänka på det. Det svåra tycker jag är att veta hur mycket man förväntas få i restskatt. Men kör väl in en del och hoppas det blir bra. Tack för svar!

1 gillning

Om det är över 30 000 blir det onödiga pengar att betala ränta på. Skulle helst vilja ha koll på summan restskatt redan nu.

1 gillning