ISK dilemma, restskatt

Hej!

Jag har stött på ett problem med restskatt som jag skulle vilja ha era åsikter om.

Jag har en nettolön på ca 21 000kr.
Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst på 27 259kr
Fick en restskatt på 24 816kr

Jämför jag värdet på min portfölj Januari 2024 och Januari 2025 så har den ökat med 34% så kommer få ännu mera restskatt nästa år, och finns en risk att jag hamnar över 30 000kr.

Hur anser ni är bäst att göra?

Fortsätta som vanligt och sälja av fondandelar från mitt ISK för att betala restskatten?

Sänka mitt ISK spar med 2000kr och sätta in dom i ett obundet sparkonto?

Sänka mitt ISK spar med 2000kr och sätta in 1000kr i ett obundet sparkonto och swisha 1000kr till skatteverket så jag slipper betala ränta?

Om jag förstått det rätt så kan jag swisha in valfri summa till skatteverket för att slippa få en kvarskatt på 30 000.

Vad anser ni är bäst att göra, tacksam för hjälp.

1 gillning

Välkommen till forumet!: :smiley:

Fint, grattis till sisådär tre miljoner på ISK! :partying_face:
(Eller mer, om du har höga lånekostnader.)

Det vet du ingenting om. Det kan rasa med 50% och då blir restskatten betydligt lägre.

Jag föredrar första sättet. Ju längre slantarna är investerade desto bättre.

Men du kan såklart göra egna tricks om det mentalt känns bättre. Alternativ två är mitt val isf. Det finns ju bundna sparkonton med passande löptider så du ändå kan betala om ett år.

Och ja, du har förstått rätt. Du kan betala in på ditt skattekonto under året, så länge du aktiverat utbetalningsspärren. Men nu är räntan där ganska låg, om än skattefri, så det är ju ingen toppenaffär.

5 gillningar

Det finns inget rätt svar, det beror helt på hur du klarar av att hantera en stor (väldigt förutsägbar) inbetalning, både rent pekuniärt men även psykologiskt.

För egen del betalar jag inte in något i förväg, och betalar inte in extra i februari trots att skatten kommer en bra bit över 30000, då jag räknar med en avkastning som överstiger kostnadsräntan, samt inte har några bekymmer att skaka fram kapital när det behövs.

Gör det som känns bäst, ur ett ekonomiskt perspektiv gör det ingen större skillnad.

3 gillningar

Det går väl att jämka genom att skatta (höhöhö) kommande schablonintäkt på ISK-investeringarna för 2025 och således få arbetsgivaren att dra lätt stålar utan att prekärt skicka in stålar till höger och vänster.

Däremot kan det väl vara sunt att stoppa undan ett par tusenlappar på sparkonto om man tror nuvarande läge är kommande läge.

1 gillning

Tänk så här, de 27tkr är gratis pengar från staten som du fick låna och haft de växa under året, nu är det bara att betala tillbaka de. Du får ha kvar avkastningen på de. Så tänker jag.
Och som någon skrev 27tkr i skatt betyder typ 3 mille i tillgångar, inget att gråta över

2 gillningar

Som ovan skriver. Inget rätt svar i sig. Mest vad som passar dig.
Även om det (om man jämför med majoriteten här) inte är ett höginkomstjobb du har, så låter det som att du har en ganska bekväm fallback på ISKt. :+1:

Jag hade gjort en kombo. Be arbetsgivaren dra extra 1000-1500/månad och lägg lite extra 500-1000 på ett sparkonto. Då slipper du oroa dig för om du får en skattesmäll och har lite extra att ta av om det skulle behövas när skatten kommer eller om du får något oförutsätt, så är de ej låsta. :slight_smile:

Förstår inte varför man skall blanda in sin arbetsgivare och får hen att tänka i onödan på det hen kanske gissar är stor mängder sparpengar .
Förstår verkligen inte vitsen med det.

OM man nu har en rejäl mängd sparade pengar är det väl inget att oja sig över. Minimera skatt och maximera ränta.
Dvs betala in det som överstiger 30000 i kvarskatt i början av februari Och resten slutet av april. Bingo.

Om man vill slippa större förflyttningar och ha "normalare cashflow kan man lägga in mindre betalningar till skattekontot varje månad istället efter behag. Tar inte många minuter att lägga in dom. Jag meddelade dessutom att dom inte ska betala tillbaka överskottet. Det gör dom i vissa fall.

2 gillningar

Rätta mig om jag har fel. Betyder detta att man kan investera upp till 150 000 kr i en ISK skattefritt, men om man överstiger den summan behöver man betala skatt på vinsten?

Du betalar aldrig skatt på vinsten i en ISK. I stället betalar du skatt på en schablonvinst som baserar sig på hur mycket du totalt innehar på ISK’n, oavsett om du just det året gör stor eller liten vinst (eller till och med förlust).
Från i år beräknas skatten som om du hade 150 000 mindre på ISK’n. Från och med nästa år som om du hade 300 000 mindre.

Detta röstar jag på!

Du svarade på trådskaparens första fråga, ang restskatten att du föredrar att sälja av fond/fonder för att betala restskatt. Är detta något du fortfarande förespråkar?

Jag är i samma dilemma, ber jobbet dra av 700kr/mån för att just nu slippa restskatt. Men jag vill samtidigt öka på mitt sparande för att nå 1 Miljon, har knappt 800k i skrivande stund i DNB Global Indeks.

Skall jag avsluta merskatten på jobbet och istället pytsa in i min fond? :thinking::man_shrugging:

Med vänlig hälsning, Patrik

För egen del är det nödvändigt då jag inte har lön. :sweat_smile:

Fast att nå en miljon har ju inget egenvärde. Med ISK-innehav följer skatt och hur den betalas kvittar ju. Den enda andra parametern är hur länge man är investerad. Börjar man gissa om börsen under hösten försöker man tajma. Det både kan gå och kan gå åt helvete. :see_no_evil_monkey:

Det handlar nog mest om hur det känns i magen. ~6500 i ISK-skatt är ju inte några extremsummor oavsett om de investeras ett halvår eller ej.

Gör på det sätt som känns bäst helt enkelt! :grinning_face::+1:

Tack för dina kloka svar! Uppskattas gott! :cowboy_hat_face:

Jag vill bara nå den där första miljonen för att sen sikta vidare mot nästa….

För jag har läst mig till att det är alltid den 1a millen som är svårast och typ segast att uppnå. :face_with_peeking_eye:

Sen rullar ju bollen snabbare ju större den blir (förutsatt att man fortsätter sparar och börsen levererar).

Jag skall ta mig en funderare kring hur jag gör med skatten. Tänker samtidigt såhär, förr eller senare måste jag ju betala restskatt ju mer mitt investerade värde ökar, då tänkte jag så här att det kanske är lika bra att redan börja vänja sig vid restskatt. :sweat_smile:

Det låter som en klok insikt. :+1: Jag tycker personligen inte det är så farligt att dunka in X10k kronor där i början av februari. Det är liksom lika bra att riva av plåstret och snabbt glömma det sedan. :joy:

2 gillningar

Har man en bra båt kan man kasta en åra över bord ibland.

Nej den där liknelsen får det slipas på inför vårens restskatt-trådar..

4 gillningar

Februari? Jag får betala min kvarskatt mycket tidigare!

Jag syftar på att inte nå över 30k och tvingas betala ränta på pengarna. Då är det mitten av februari som gäller. Annars är det väl i samband med deklarationen i typ maj?

Eller tänker du på året före? Jag menar alltså ISK-skatten för 2025 som ska in innan februari 2026 om man beräknas betala mer än 30k och inte vill betala ränta på skulden.

Jag menar isamband med deklarationen i maj. :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Är det inte ”lite samma” hur man gör med iskskatten, för egen del?

1. Jag ber jobbet dra ex 700kr/månad.

För att slippa kvarskatt.

2. Jag ber jobbet att sluta med extra skatt för att jag själv pytsar in mer i min fond, betalar av min kvarskatt med en försäljning av fonden.

Fonden får ett extra tillskott och generar förhoppningsvis lite mer avkastning (kanske marginell på bara 1år), än att skattmasen skall få dem varje månad.

Tankar och idéer? :light_bulb: :face_with_tongue:

1 gillning

Jo, det är det jag menar också. Är det förhållandevis låga nivåer så ser jag inte heller någon jättevinst med att pengarna ska stå i snitt ett halvår extra på ett konto för att avkasta några hundralappar extra i snitt.

1 gillning