Varje år får jag en kvarskatt på grund av mitt innehav på ISK.
Jag är just nu student, vilket innebar att årets deklaration hade 0kr i årsinkomst.
CSN betalar ut ca 13.000kr/mån, 9mån/år.
Kvarskatten för mig i år blev 12.000kr.
Varje år tvingas jag sälja innehaven med förlust för att betala kvarskatten.
Finns det något bra sätt att använda sig av för att låta sitt innehav på ISK spara ihop sina egna kostnader, lite mer automatiskt?
På grund av dålig timing, är innehaven på ISK köpta kring all time high, strax före corona craschen.
Några av innehaven har börjat återhämta sig, andra ligger fortfarande på allt från -60% till -90%.
Totalt sett är innehaven ca -70% sen start.
Bara i år är jag -25%.
Kan nämna tre största innehaven, Tesla, Nibe och Spiltan, .
Investeringsstrategin var köp och behåll. Tyvärr har jag inte haft ekonimiskt utrymme till några köp senaste åren pga studierna, i kombination med rädsla att investera efter kraschen.
Så med denna bakgrund, har ni några kloka ord kring hur man får ens innehav att tjäna ihop till kvarskatten det orsakar mig, när avkastning saknas under några års tid pga konjukturen.
Hur gör ni andra som har problem med att ISK innehaven orsakar kvarskatt varje år?
Tekniskt sätt hade du ju en kapitalinkomst (schbloninkomsten) från ditt ISK. Den du ska betala skatt på (som ger dig kvarskatt då du inte har någon preliminärskatt inbetald).
Att tänka att man “tvingas” sälja till förlust är ett feltänk. Du tvingas sälja.
Värdepapper bryr sig inte om att du äger dem, så förlusten hsr redan skett innan du säljer.
Samma sak om det går upp. Vinsten sker innan du realiserar den.
Detta är egentligen helt irrelevant.
Du behöver tänka varje dag “Om jag hade alla pengar i likvida medel, vad hade jag köpt för värdepapper idag?”
Hur din enskilda utveckling har varit fram till nu (vinst eller förlust) ska du inte ta hänsyn till när du väljer om du ska behålla, köpa eller sälja ett värdepapper. Värdepappren bryr sig helt enkelt inte om vad du betalade när du köpte dem.
Låter spontant som en rätt snäv portfölj. Jag rekommenderar sälj allt och sätt i lämplig billig global indexfond om du vill ha exponering mot aktier.
Sälj allt, skaffa buffert och sen välj en global aktiefond. Tre som brukar rekommenderas är Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S.
I den här tråden diskuteras förslag på liknande problem:
Andra saker att tänka på:
Deklaration 2025 (inkomstår 2024) kommer basera sin ISK-skatt på föregående års statslåneränta den sista November (2023) vilket var 2,62%, alltså högre än 1,94%. Det kan vara bra att fundera kring hur man ska hantera det redan nu.
Statslåneräntan lär sänkas men det tar alltså tid innan det slår igenom.
Med lite tur håller politikerna sitt vallöfte om skattebefrielse på de första 300 000 kr på ett ISK, vilket ger ett nytt skatteavdrag på max 3150 kr, om det införs. Dock först i budgetpropositionen för 2025.
Jag skulle sålt av lite av värdepapperen för att få råd att betala skatten. Du har ju som @Nightowl säger en tänkt vinst i värdepapperen. Sen att det vissa år går back, och andra år går plus, det är liksom inbakat i systemet med ISK.
Om du föredrar att betala in till kontot istället för att n gång om året som Med ISK kan du flytta innehaven till en kapitalförsäkring. Där betalar du in direkt till kontot 4 gånger per år. Slutsumman blir samma, men då kan du portionera ut det lite.
Innehav med hög risk så kan man fundera på att äga dom i AF istället, ingen skatt förrän realisering av eventuell vinst och förlustavdrag om det gick åt skogen.
Jag får också alltid kvarskatt, men inte på grund av mina ISK, men räknar med att det blir kvarskatt årligen. Så jag för över en fast summa varje månad till mitt skattekonto, jag lägger in framtida banköverföringar, men Swish finns också.
Kom ihåg att kryssa i uttagsspärren på skatteverkets hemsida.
Sen hade jag personligen satsat på ett bredare sparande, kanske komplettera med en bra, billig, global indexfond och låta de enskilda aktierna bli din lekhink?
Men helt upp till dig såklart. Sen kommer det förhoppningsvis bli lättare att hantera kvarskatt när dina marginaler förbättras efter studierna.
Lägg sparandet i en kapitalförsäkring istället för i en isk.
Från kapitalförsäkringen dras skatten direkt.
Om du har fonder har jag uppfattat att fonder säljs av för att betala skatten. Vet inte om det gäller alla banker.
Ett annat alternativ är att välja några amerikanska utdelningsaktier som betalar ut åtminstone varje kvartal. Kanske räcker utdelningarna till skatten.
Du kanske skulle föredra en kapitalförsäkring?
Då dras skatten flera gånger per år från din kapitalförsäkring. Du får hela tiden sätta in kontanter för att täcka skattebördan. Kvarskatt blir alltså omöjligt.
Många har redan föreslagit Kapitalförsäkring, jag tror det kan vara känslomässigt enklare då det blir tydligare att man betalar för vinster man förhoppningsvis gjort. Det man också kan göra är att belåna KF kontot så att det alltid finns pengar när skatten dras, då slipper man göra detta manuellt, det enda som sker är att hävstång/belåning ökar, detta äts ju sedan upp, förutsatt att man över lång tid går plus
Grattis! Jag satsar på kvarskatt varje år genom att jämka. Alltid trevligt att få låna pengar gratis.
Du kan belåna din portfölj i lagom tid innan pengarna ska in till maffian…jag menar skatteverket. Då slipper du sälja lågt. Annars kan du ha allt på en kf, för då behöver du betala in skatten till kf kvartalsvis. Det blir mindre chock för din ekonomi.
I en KF betalar du lika mycket i skatt men det dras från KF-kontot kvartalsvis i stället för i deklarationen. Vill du inte sälja av dina fonder så skaffa några utdelnkngsaktier eller utdelande ETFer. Då får du kontanter du kan använda för den kvartalsvisa skatten.