Varje år får jag en kvarskatt på grund av mitt innehav på ISK.
Jag är just nu student, vilket innebar att årets deklaration hade 0kr i årsinkomst.
CSN betalar ut ca 13.000kr/mån, 9mån/år.
Kvarskatten för mig i år blev 12.000kr.
Varje år tvingas jag sälja innehaven med förlust för att betala kvarskatten.
Finns det något bra sätt att använda sig av för att låta sitt innehav på ISK spara ihop sina egna kostnader, lite mer automatiskt?
På grund av dålig timing, är innehaven på ISK köpta kring all time high, strax före corona craschen.
Några av innehaven har börjat återhämta sig, andra ligger fortfarande på allt från -60% till -90%.
Totalt sett är innehaven ca -70% sen start.
Bara i år är jag -25%.
Kan nämna tre största innehaven, Tesla, Nibe och Spiltan, .
Investeringsstrategin var köp och behåll. Tyvärr har jag inte haft ekonimiskt utrymme till några köp senaste åren pga studierna, i kombination med rädsla att investera efter kraschen.
Så med denna bakgrund, har ni några kloka ord kring hur man får ens innehav att tjäna ihop till kvarskatten det orsakar mig, när avkastning saknas under några års tid pga konjukturen.
Hur gör ni andra som har problem med att ISK innehaven orsakar kvarskatt varje år?
Tekniskt sätt hade du ju en kapitalinkomst (schbloninkomsten) från ditt ISK. Den du ska betala skatt på (som ger dig kvarskatt då du inte har någon preliminärskatt inbetald).
Att tänka att man “tvingas” sälja till förlust är ett feltänk. Du tvingas sälja.
Värdepapper bryr sig inte om att du äger dem, så förlusten hsr redan skett innan du säljer.
Samma sak om det går upp. Vinsten sker innan du realiserar den.
Detta är egentligen helt irrelevant.
Du behöver tänka varje dag “Om jag hade alla pengar i likvida medel, vad hade jag köpt för värdepapper idag?”