Minska kapitalskatter

Hej

Jag börjar få rätt höga schablonskatter från isk , som jag måste förinbetala för att det överskrider 30 tusen i kvarskatt

Hur får jag ner mina kapitalskatter förutom att låna pengar , någon som har bra exempel :slight_smile:

Mvh Fredrik

Konsumera mera eller skaffa sämre investeringar som inte genererar vinst eller minskar ditt kapital! :wink: (Ironisk)

Annars köp antikviteter eller konst.
Tror dessa inte beskattas alls.

Sen ett stort grattis, hög schablonskatt är ett bevis på att din pengamaskin fungerar bra. :blush:

4 gillningar

Finns inga magiska sätt.
För att få ner skatten måste du få ökade kostnader eller förluster och det är kanske inte vad du är ute efter.
Förluster på aktier/fonder i depå.
Betala räntor på lån.
ROT/RUT avdrag.

Känns dumt att öka på utgifter när det inte behövs för att “spara” lite i skatt. Du går ändå minus i slutändan.

1 gillning

Du måste inte förinbetala. Du betalar ränta på det överskjutande, och om det handlar om investeringar på en ISK så har du ju ungefär samma förväntade avkastning som kostnadsräntan så det är ingen katastrof att vänta tills deklarationsdags.

Och som andra säger, du kan inte slingra dig undan beskattning (om du inte byter till depå). Du pratar om att låna pengar men det är inget du går plus på, det är ett feltänk i linje med Ebberöds bank.

2 gillningar

Jag spekulerar eller “provtänker” nu. Gammaldags värdepappersdepå är ju skattefritt om du inte gör uttag.

För att minimera uttag får du minimera konsumtion. Bli självförsörjande bonde i en skrotad husbil eller något. Sy egna kläder och föd upp egna getter. Det lilla du behöver köpa (salt t.ex.) är det i regel bara 12% moms på. Du kan förmodligen finansiera det med bidrag kombinerat med någon typ av enklare försäljning.

Det finns ett illustrerande klipp i Southpark. CIA är i det här fallet SKV, och du är stackars Marvins föräldrar i Etiopien:

Nej det är reavinstskatt bara man säljer värdepappren men behåller pengarna inom kontot.

1 gillning

Varför har du ISK om du inte vill betala schablonskatt ?

Ok, ja, det var det jag menade. Slarvigt av mig. En jättetstor nackdel med depå är såklart att man inte kan fixa och pilla med portföljen hela tiden utan att vinsten beskattas. Det kan såklart vara en fördel att inte fixa och pilla också. Men man får vara absurt långsiktig. Absurd på många sätt egentligen.

Enklast är nog att acceptera att ISK är en väldigt enkel och bra konstruktion. Se glaset som halvfullt istället för halvtomt. Eller 99% fullt i det här fallet och 1% beskattat. Det kan vara väldigt mycket värt att inte hamna i en gråzon och få SKV-agenter efter sig. Om man laborerar för mycket och drar ögonen till sig.

Massa år på straffskalan. Skönsbeskattning. Omvänd bevisbörda. :cold_face:

Byt till Kapitalförsäkring då dras ju skatten automatiskt 4ggr per år och försäljning för att betala skatten sköts också automatiskt.

2 gillningar

Hur menar du nu? Säljer man värdepapper i en aktiedepå så blir det en reavinst och därmed skatt. Det är ju det som är skillnaden mot ISK.

Det var nog lite ordmärkeri där. Man beskattas redan vid försäljning och inte först vid uttag. Eller hur?

Men för att göra uttag så måste man ju först sälja av och då beskattas eventuell vinst. Det var det jag pratade om när jag sade att uttag beskattas. Fel av mig.

Är det inte så att skatten måste in direkt om man har över 30k annars tickar ränta? Betalar man inte innan förfallodagen blir det ränta på över 18 procent. Man måste betala in innan man ens fått deklarationen och vet vad man ska betala. Kanske har missförstått något för det är ju inte direkt enkelt att hänga med i alla svängar

Som jag skriver så är räntan beskedlig och enbart på överskjutande del fram tills deklarationsdatum. 18% är när du är sen med inbetalning. Från skv

Exempel: Irene har kvarskatt på 70 000 kronor

Irene ska betala 70 000 kronor i kvarskatt. Hon gör ingen extra inbetalning utan väntar med att betala kvarskatten till förfallodagen som i hennes fall är 12 september 2024. Hon betalar kvarskatten med Swish 12 september 2024.

Kostnadsräntan beräknas från och med 13 februari 2024 på den del av beloppet som överstiger 30 000 kronor. Från och med 4 maj 2024 beräknas ränta på hela kvarskatten. Irene ska betala den låga kostnadsräntan som är 5 % från och med 13 februari till och med den 30 juni 2024. Eftersom kostnadsräntan sänktes den 1 juli 2024 till 3,75 % ska Irene betala 3,75 % i kostnadsränta för tiden 1 juli till 12 september 2024.

Från och med 13 februari till och med 3 maj 2024 betalar Irene 5,46 kronor i ränta per dag (40 000 kr × 0,05 ÷ 366). 5,46 kronor per dag i 81 dagar blir 442 kronor.

Från och med 4 maj till och med 30 juni 2024 betalar hon 9,56 kronor per dag eftersom kostnadsräntan beräknas på hela kvarskatten (70 000 kr × 0,05 ÷ 366). 9,56 kronor per dag i 58 dagar blir 554 kronor.

Från och med 1 juli till och med 12 september 2024 betalar Irene 7,17 kronor per dag eftersom kostnadsräntan beräknas på hela kvarskatten (70 000 kr x 0,0375 ÷ 366). 7,17 kronor per dag i 74 dagar blir 530 kronor.

Totalt ska Irene betala 1 526 kronor (5,46 kr per dag i 81 dagar + 9,56 kr per dag i 58 dagar + 7,17 kr per dag i 74 dagar).

2 gillningar

Jag håller med dig fullständigt. Du svarar nog fel person.

Sälj dina innehav och flytta ut dina pengar från ISK? :thinking:

1 gillning

Det är många som har ställt nästan samma fråga på senare tid.
Det går inte att komma runt skatten på ISK. Däremot kan du välja typ av beskattning. Om du är väldigt passiv i ditt sparande (alltså sällan säljer) så kan det vara något att fundera på att överföra din ISK till depå. Jag skulle inte ha gjort det, men det kan i vissa fall vara bättre.

Det andra sättet är att du tänker över vad skatt och avkastning egentligen är och föhåller dig lite mer rationellt till det.

Alltså, skattefri och skattefri. På depå betalar man dock skatt på direktavkastningen, något man i ISK slipper på svenska innehav.

Tack! Så då kan man tänka att det är 5% på det överskjutande över 30 000 under 81 dagar som är det som skiljer mot om man man ligger under 30 000.

korrekt uppfattat

1 gillning