Hej,
Jag fick i år betala en ganska hög restskatt på ca 70tkr pga ISK. Räknar med att den kommer ligga där nånstans framöver och öka i takt med att kapitalet växer. Förra årets stora uppgång fick finansiera restskatten, dock surt att behöva sälja av / ta hem vinst för att betala skatt
Vad har ni andra i samma sits för strategi för detta? Visst kan jag sätta av 6000kr varje mån från lönen men det känns ju också som ett himla tråkigt sparande
Hur kan man tänka ett år som detta när börsen varit väldigt skakig och portföljen är på minus sen årsskiftet? Ta hem lite vinst löpande i de aktier och fonder som gått plus?
Tacksam för råd
ISK-skatten är ofta på jämförbar nivå med fondavgifterna, bara det att du inte ser fondavgifterna som dras varje dag—det visar sig bara som mindre avkastning på fonden.
Kanske hjälper det att se ISK-skatten på samma sätt, bara kapa lite rakt av antingen på sparandet eller sälja av lite av fonderna när det är dags?
Eftersom du antagligen har fonderna i många 10-tals år så tycker jag inte det är värt att ha skatt på sparkonto och så, jag säljer bara av varje år när det är dags att betala skatt, och ser det som att vissa år kommer det vara på en topp, och andra år i en dipp, men precis som månadssparande så borde det med längden rätt mycket ta ut sig.
Bra fråga! Jag funderar också i de termerna när jag fick restskatt på 40 KSEK pga ISK. Hade naturligtvis en aning om det, men det kändes surt. Jag följer tråden och tar till mig alla kloka svar.
Javisst. Både Avanza och Nordnet har det. Ränta 1,99 % på upp till 10 % belåning på Avanza. Så kan man antingen betala av det löpande eller lita på att värdeutvecklingen springer ifrån det.
Jag har som regel att aldrig sälja. Behöver jag plocka ut pengar från kontot så gör jag det med belåning, och sedan betalar jag av med nysparande efter hand. (Fram tills dess att jag ska leva på pengarna, såklart.)
Jag ser det som en post på utgiftskontot, på samma sätt som fastighetsavgift och matkostnader. Sedan betalar jag in allt innan skatteverket börjar vilja ha ränta, så senast i början av februari.
Jag ser det som en kostnad för att få investera. Värre är det inte.
Ett alternativ är kapitalförsäkring, den tas inte upp i deklarationen utan skatten behöver inbetalas på kontot vid varje kvartalsavstämning. Har man som jag utländska aktier slipper man själv begära tillbaka utländsk källskatt på utdelningar i KF, den trillar in med automatik året efter.
…och då är man tillbaka i den gamla diskussionen om hur mycket pengar i ränta det blir efter skatt och på den delen av året som skatteskulden står inne.
441 kronor om vi förutsätter 70k i skuld och räntan är 2,7% före skatt. Det är inget man fnyser åt, men det är inte heller livsförändrande när man ska pynta in 70k.
tydliggör: Jag tycker alltså att det är en helt vansinnig grej att lägga tid på.