Förslag på ny högtid att fira i forumet: Det årliga firandet av kvarskatt i mars månad

Har ett förslag på en ny högtid att fira på forumet varje år, som infaller lagom mellan nyår och påsk:

Det årliga firandet av kvarskatt i mars månad :tada:

Lade märke till att det tycks finnas en fråga som inte helt oväntat återkommer varje år i mars månad; nämligen frågan om kvarskatt.

Tänkte att det kunde vara bra om det fanns en gemensam tråd, som löper från år till år, där man återkommande kan ställa frågor om kvarskatt, då det sannolikt är en fråga som kommer att återkomma varje år i mars månad i samband med deklarationen. Som det ser ut nu verkar det vara en fråga som återkommer utspritt i flera olika trådar.

Varför fira?:
Att betala kvarskatt är sällan roligt, men är på ett sätt (för vissa) kanske ett bra problem att ha. Att få kvarskatt innebär ju att man haft lägre skatt avdraget under året som gått och kan ju ses som ett gratis lån från Skatteverket; vilket gjort att man haft mer pengar att investera (och förhoppningsvis fått avkastning på) under det gångna året.

Det som först kanske ser ut som en klump kol, kanske snarare är en tidig julklapp från Skatteverket.

Beror ens kvarskatt på ISK-skatt så är ju stigande kvarskatt år för år också något att fira; innebär ju att innehavet på ISK har ökat år för år.

:partying_face: :tada: :partying_face:

7 gillningar

Tänkte ställa den första frågan.

Om man får kvarskatt varje år p.g.a skatt på ISK; vilket är det bästa sättet att betala kvarskatten på?:

1. Minska på månadssparandet i ISK i varje månad för att sätta av pengar på skattekontot eller på sparkontot med hög sparränta för att spara ihop under året till nästa års kvarskatt (har nackdelen att man inte kan investera lika mycket i ISK under året och inte få lika hög avkastning)
  2. Inte dra ner på månadssparande i ISK och istället under nästa år tillfälligt pausa månadssparat i ISK, tills man sparat ihop till kvarskatten och sedan åter kan börja spara i ISK igen.
  3. Inte dra ner på månadssparande i ISK utan att sälja av en del av innehavet på ISK för att betala kvarskatten när det är dags (med risk för att sälja vid en börsnedgång).
  4. Begära jämkning för att slippa kvarskatt (men då går miste om kvarskatten som kan ses som ett gratis lån från Skatteverket under det gångna året, som annars skulle kunna användas för att spara mer i ISK)
  5. Annat/andra alternativ?

Är alternativ 2 det alternativ som teoretiskt ger mest avkastning då man får mest tid investerat i ISK/marknaden, eller tänker jag helt tossigt?

Köp en bostad med lån i taket!

Njae… fastighetsavgiften utgör ändå en märkbar del av min kvarskatt. Så jag vägrar fira tills ränteavdraget är avskaffat.

:popcorn:

Nyfiken,
berätta gärna hur du tänker/elaborera :slightly_smiling_face:

Ränteavdraget från bolånet kvittar skatten från ISK så du får skatteåterbäring istället för restskatt.

1 gillning

Samlingstrådar med väldigt många olika frågor i blir lite dumt, för det går inte att hitta innehållet med söken. För att det ska vara sökbart behöver det vara en diskussion/fråga per tråd med en vettigt satt rubrik som sammanfattar.

Jag tenderar att ignorera samlingstrådar, för man vet aldrig vad man kommer få läsa när man går in i dem, så det går inte att prioritera sin läsning efter det som intresserar en.

Det låter klokt, hade inte tänkt på det. Ska undvika det i framtiden. :sweat_smile:

Något klokt förslag på vad jag ska ändra i tråden, eller låta stå som den är? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag tycker det är kul som allmänt firande (och rubriken säger ju så), protesterade bara om det blir massa olika frågor som vore fina i egna trådar.

Allmänt tjoande på restskatt är rätt kul! :laughing:

4 gillningar

Håller med, självklart blir det lika trevligt även om andra väljer att fira kvarskatt på sitt eget sätt i sin egen tråd, men tänkte att det kunde vara trevligt med en gemensam tråd för de som vill fira tillsammans. :smile:

1 gillning

3 vid stora belopp.

5 är för mig att månadsspara lite extra till skattekontot. Vet ungefär vad det bör bli och höftar lite.

Kör 5 än så länge, hoppas på att nå 3. :blush::crossed_fingers:

1 gillning

Låter som att ditt upplägg liknar alternativ 1 men jag kanske missförstod och du har ett annat upplägg? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Månadssparandet till ISK går ju inte nalla på. Det är fusk, har alltid samma % sats.

Så sparar till restskatten separat. Men fattar att det inte kommer funka för alltid, men än så länge gör det det. :blush:

Tradera-magic-wand? :woman_mage:

1 gillning

Är enklare att bara sälja av lite från ISK när jag når de nivåerna. :blush:

Tänkandet är inte min starka sida :smile:, men nu förstår jag.

Att kvarskatten ökar är en följd av att innehavet på ISK ökar. Ska man fortsätta att spara lika mycket till ISK varje månad måste man öka sin inkomst kontinuerligt för att inte bli omsprungen av kvarskatten. Men att bli omsprungen är ju ett trevligt problem att ha då det innebär att innehavet på ISK har vuxit sig stort i förhållande till ens månadsinkomst.

1 gillning

Är låginkomsttagare, så i mitt fall är det fullt rimligt att börja ta från ISK till just skatten, är rätt nära smärtgränsen redan nu.

Men kanske om 2-3 år, om inte börsen totalkraschar så det blir lägre skatt. :roller_coaster:

1 gillning

Hur tänker du här? :thinking:

Sparar man 10k i månaden så går ju ca 100 kronor av det i ISK-skatt varje kommande år (givet dagens skattesats). Om du inte får löneökning tvingas du alltså “bara” spara 9900 nästa år, är det så du menar?

Som jag nämnt tidigare är tänkandet inte min starka sida, så jag kan ju ha gjort ett snedtänk. :smile:

Min tanke vara:
Förutsatt att man inte vill sälja av innehav på ISK för att betala sin kvarskatt, måste man istället ta en allt större del av sin lön för att bekosta sin kvarskatt när innehavet på ISK ökar i värde. Går mer av lönen till att betala kvarskatt har man mindre av sin lön att månadsspara på sitt ISK. Om man inte har någon löneökning borde det innebära att ens månadssparande (från lönearbete) i ISK minskar i takt med att innehavet på ISK ökar, p.g.a växande kvarskatt.

Det kanske var så du också menade i ditt räkneexempel? :slightly_smiling_face:

Sen är det nog fel att tänka att man “förlorar” pengar på att inte kunna månadsspara lika mycket pga kvarskatt då ökande kvarskatt är en följd av växande innehav på ISK.

Japp, vi är överens där. Men med en snittavkastning på sisådär 7% så är ju 1% “offringsbar” på skatten. Så ser jag på det iaf. Men så har jag ju ingen löneinkomst heller utan det blir naturligt att se det som att skatten måste tas från avkastningen.