Betalning av skatten på ISK

Hej!

Hur gör ni som har börjat få lite större belopp på ert ISK. Nu när räntan tickar uppåt börjar ju ändå skattekostnaden per år bli mer betydande. Tar ni beloppet från ert ISK när skatten skall betalas eller tar ni det från ert löpande månadssparande? Från Andra konton? Ber ni arbetsgivaren om att dra extra skatt?

Mvh Skedan

2 miljoner på ISK ca. Tar det löpande och kvittar mot ränteavdraget på deklarationen. Om man slipper nalla från portföljen blir det som ett extra sparande. Skulle restskatten bli så stor att man inte kan ta det löpande så skulle jag sälja av lite fonder.

1 gillning

Hej!

Ursäkta om jag är dum, men vad menar du med tar det löpande?

1 gillning

Menar att om vi får restskatt pga ISK-beskattning så betalar vi den med lönen. Eller så kvittas den mot ränteavdrag vi får pga bolån. Det har funkat hittills.

1 gillning

Nu har denna fråga börjat gro mer i mig. Då jag ej har några bolån att kvitta mot ränteavdraget. :roll_eyes:

Jag tycker att det är emotionellt jobbigt nu när man börjar få betydande summa på sitt ISK. Hur gör ni som har flera miljoner på erat ISK?

Försvinner inte en del av ränta på ränta effekten om man 1 gång/år säljer av för att täcka skatten?

Hur skall man tänka? :thinking::expressionless_face:

Med vänlig hälsning, Patrik

1 gillning

I slutet av januari varje år brukar jag på Skatteverkets sida kontrollera hur mycket skatt min arbetsgivare dragit och min bruttolön för föregående år. Jag uppskattar också beskattningsunderlaget utifrån värdet på mina ISK i början av varje kvartal och totala insättningar. Kontrollerar då också hur mycket kreditränta jag betalat. Ofta har jag också haft utdelning föregående år från mitt egna aktiebolag, så jag letar upp detta belopp. Jag beräknar därefter skatt med Skatteverkets funktion där man fyller i kommun, födelseår och inkomstuppgifterna. Då ser jag hur mycket restskatt jag ska betala. Det stämmer inte nödvändigtvis på kronan, men det brukar vara ganska nära. Det brukar vara mer än 100 000 kr. Det som överstiger 30 000 kr betalar jag in i februari för att slippa låg kostnadsränta (plus någon extra tusenlapp som marginal). De pengarna tar jag i första hand från eventuell utdelning från mitt aktiebolag, i andra hand från lönen som annars skulle ha sparats, i tredje hand från ISK. Om jag mot förmodan verkligen behöver ta ut pengar från ISK (inte kreditkontot) så ser jag till att göra det i slutet av mars, pga ISK-skatt. Resterande 30 000 kr (eller det exakt som nu återstår enligt deklarationens beräkning) betalar jag in i början av maj.

Även om du behöver sälja delar av innehavet på ditt ISK för skatten, vilket såklart är tråkigt, är det inte mer än ungefär en procent av innehavet. Det äter absolut upp en del av kapitalet, men det fungerar ju likadant i KF automatiskt och går inte att komma ifrån. Du får i ISK se det som att du fick upp till 16 månaders gratis lån från staten och investerade på ISK:t under tiden.

5 gillningar

Jag sparar inte för att placera i fonder (det blir inget över till det), jag sparar till restskatten. Brukar bli en spurt för att få råd. Förra året hade jag tur med komplicerande faktorer i deklarationen som gjorde att jag inte behövde betala skatten förrän sent på hösten, annars hade jag nog behövt sälja av lite. Försöker in i det sista att inte röra placeringarna.

Man får iaf ett tydligt sparmål för året och när detta börjar bli ett “problem” så har man så mycket på sitt ISK att månatliga insättningar inte spelar så stor roll längre…:smiley:

2 gillningar

Jag kvittar också mot bolånet. Räknar ni in skatten som del av sparandet? Jag har inte gjort det men det känns rimligt.

Jag har bett min arbetsgivare att dra lite extra skatt varje månad. Om det är optimalt vet jag inte men det är rätt skönt när deklarationen kommer. Man vänjer sig vid en lägre inkomst och majoriteten av ISK skatten täcks av den extra inbetalningen av arbetsgivaren.

3 gillningar

Detta har jag gjort tidigare, men nu tagit bort den biten. Anledningen är att jag ville öka på mitt månadssparande för att öka avkastningen på sikt, istället för att jaga kostnader för för fonderna jag har (nu har jag redan billiga fonder så det var inte aktuellt för mig). Detta påtalas även i ett avsnitt hos RT, som jag nappade på. :slightly_smiling_face:

@janbolmeson Du kan kanske komma med lite god input hur man skall tänka kring skatten på sitt ISK? Påverkar försäljning ränta på ränta effekten i negativ riktning, för att betala skatten? Eller är det bara en liten bråkdel? Eller skall man minska månadsparandet tills skatten skall betalas för att sedan öka på den när skatten är betald, men då förlorar man lite momentum i sitt sparande under ett par månader? :man_shrugging::thinking:

Många frågor kräver lika många svar. :see_no_evil_monkey::sweat_smile:

Med vänlig hälsning, Patrik

1 gillning

Betala skatten påverkar avkastning (det du kallar ränta-på-ränta) genom att du uppenbarligen på något sätt måste omallokera 1% av ditt kapital från ett sparande (antingen genom att plocka ut 1% av kapitalet, eller inte spara 1% till som du kanske hade gjort annars). Hur du gör det är helt egalt, det finns ingen magisk effekt av att pengarna varit på kontot länge. Det enda sättet att undvika en påverkan är att du inte tar ut något kapital, och inte minskar ditt sparande, utan betalar skatten genom att öka din avsättning av kassaflöde till sparande+finansiella kostnader (dvs minskar din konsumtion). Din portfölj har ju dock fortfarande förlorat 1% i avkastning, bara att det kapitalet aldrig varit inne och vänt i portföljen utan att den finansiella kostnaden tagits utanför så du ser det inte i portföljen separat.

5 gillningar

Tack för bra svar! :slightly_smiling_face:

När ni skriver att ni kvittar mot bolånet. Är det här något man behöver göra manuellt? Jag tänker att antingen så får man tillbaka ränteavdraget i en klumpsumma eller så betalar man mindre till banken per månad. Beror väl på hur banken gör? Så antingen är ränteavdraget redan inbakat varje månad eller så kvittas det automatiskt när väl ISK-skatt och ränteavdraget räknas ihop i samband med deklarationen?

Görs automatiskt i deklarationen, banker är inte inblandade mer än att de rapporterar siffror.

4 gillningar

1 % skatt påverkar såklart på samma sätt som 1 % högre fondavgift. Finns massor av exempel på nätet om hur detta påverkar avkastningen.

Jag betalar med lön och, om det inte räcker, med min värdepapperskredit. Säljer aldrig.

Det här är inte en avancerad fråga.

Resultatet blir i stort sett samma om du väljer att betala det från lönekontot och månadssparar lite mindre som det blir om du betalar genom att göra uttag från ISK och månadssparar lite mer.

Det är dock smart att minimera onödiga uttag och insättningar till ISK eftersom insättningarna är en del av beskattningsunderlaget.

ISK är inte lämpligt för jojo-flyttande av pengar in och ut.

Så ta inte ut pengar bara för att direkt stoppa in dem igen om det går att undvika, ta pengar utanför ISK i första hand, om du ändå har det tillgängligt.

7 gillningar

jag gör som hub.

men jag tänker att måste man ta ut från ISK för att betala skatten så får man ju göra det.
Glöm inte att leva också i allt sparande.

3 gillningar

Enda gången det är skönt med bolån, jag har nästan medvetet lagt mitt bolån på en nivå så det täcker ISK skatten.

Rätt kul ändå att två av politiker bestämda “skattevarianter” tar ut varandra. . Staten ger mig ränteavdrag o kräver mig på ISK skatt o i slutändan får dom in nära noll

1 gillning

Hej!

Ja, jag kommer att se det som en slutlig nödvändighet att göra så, eftersom jag inte har några bolån.

Samtidigt får man ju se det så att hade jag inte investerat öht dvs vanligt sparkonto (för att slippa ISK-skatt), vad hade jag haft då i kapital? Garanterat långt ifrån det jag ev kommer att avkasta i framtiden, även om jag MÅSTE plocka av mitt ISK för att finansiera skatten.