Hur påverkar ISK min återbäring?

Hej!

Jag har sedan tidigare runt 200k på ett ISK. Tjänar ca 40k i månaden och månadssparar i fonder och investmentbolag (Zero, Global, Emerging markets, småbolagsfond samt Investor och Spiltan, ungefär…). En klassisk glad mellansvensson som jobbat några år och vill spara pengar.

Vid årsskiftet har jag fått ärva ca 3kk och behöver nu göra en plan framåt. Min tanke är att göra samma investeringar men öka månadssparandet över tid samt lite större köp månadsvis i början (första halvåret-året)

Frågor:

• Hur påverkar ett ISK med så stort värde som 2kk min skatteåterbäring varje år?

• Om jag skulle vilja, är det möjligt att se hur mycket schablonskatt som dragits på varje ISK per år om jag har flera ISK?

• Några fler tips när jag nu plötsligt har så mycket likvida medel? Har bla en tanke på att nyttja en sparbank med åtminstone 0,9% obunden ränta för 2kk. Då får jag ut något av dem innan jag “kommer in” på dem för månadssparandet, om ni förstår. Bra tanke? Just nu ligger de på ett sparkonto med 0 ränta.

Tack!

Mvh,

Menar du MSEK med kk(SEK)?

Din skatteåterbäring är i princip irrelevant oavsett vilket storlek den har.
Skatteåterbäring får du bara om “du” under året har betalat in för mycket preliminärskatt. Restskatt får du under året har betalats in för lite skatt.

Du kommer alltid (helt oberoende av hur mycket preliminärskatt) få betala lika mycket skatt. Så om skatteåterbäringen minskar så betyder det inte att du “förlorar” pengar. Det innebär bara att “du” har betalat in närmare din slutgiltiga skatt under året. Med “du” menas alltså även din arbetsgivare.

Kontrollera bara kontrolluppgifterna från respektive bank där du har dina ISK. Det ska framgå där. Om de inte skickar in dessa uppgifter måste du själv deklarera schablonintäkten.

Varför inte investera dem direkt?

Hej,

Ja! MSEK = KK, sorry.

• Menar du att min skatteåterbäring inte påverkas mkt av intäkter från kapital? Mer eller endast från inkomst?

• Tack, tänkte på olika ISK hos samma bank!

• Självklart! Vill gå snabbt framåt för att få volym på kontot, men min tes som amatör är att köpa månadsvis och över tid så räknar med att det kommer ta lite tid

Jag tror inte du förstår vad skatteåterbäring är.

Om du får skatteåterbäring, så har du lånat ut pengar till staten utan att få ränta på dem.

Får du restskatt och betalar i rätt tid har du lånat pengar av staten utan att behöva betala ränta.

Får du varken eller har du under beskattningsåret betalat in rätt skatt.

Tack för att du tar dig tid att förklara.

Tror mest jag är ute efter vad skillnaderna kommer bli för mig framöver, har inte haft så mycket tillgångar tidigare…

Vi kan ta ett exempel. Om du inte har någon tjänsteinkomst alls, men du har tillgångar på ISK som schablonbeskattas. Då kommer du få en restskatt med beloppet som du ska betala i skatt. Låt säg att det är 1000 kr i skatt du ska betala.

Du då en restskatt på 1000kr att betala in (och eftersom den är under 30000kr) behöver du inte betala in den förrän efter deklarationen.

Men du hellre vill ha skatteåterbäring, så du betalar in 2000kr redan i december samma år som du beskattas för. Då får du istället 1000 kr i skatteåterbäring efter deklarationen.

I båda fallen får du betala exakt lika mycket skatt. Precis samma är det med all skatt, på tjänsteinkomst kommer arbetsgivaren betala in preliminärskatt. Sen jämför man efter deklarationen om det redan är tillräckligt inbetalt redan av arbetsgivaren eller du ska betala in mer (återbäring eller restskatt).

Om du dessutom har inkomster (såväl tjänst som från kapital) som är större än 30kSEK. Då måste du själv betala in den skillnaden redan i februari om du inte ska betala ränta på skulden. Trots att deklarationen inte ska vara inne förrän senare i maj. Så du behöver hålla koll själv.

Skatten på en ISK är 30% av en schablonberäknad intäkt.
Schablonintäkten är lika med statslåneräntan sista november året innan plus 1%-enhet, dock lägst 1,25%. Eftersom statslåneräntan för närvarande är väldigt låg är det lägstavärdet, 1,25%, som gäller. Skatten är alltså 30% * 1,25% = 0,375% av värdet på ISK.
Om du har 2MSEK på din ISK blir alltså skatten 7 500kr per år.
Om värdet på ditt innehav ökar så kommer även skatten att öka.
Om statslåneräntan ökar så kommer också skatten att öka kommande år.

2 gillningar