Det här undrar jag över just nu (tankeexperiment):
ISK kommer varken att vara mer eller mindre värdefullt under året, hur mycket ska man betala i skatt?
Det här undrar jag över just nu (tankeexperiment):
ISK kommer varken att vara mer eller mindre värdefullt under året, hur mycket ska man betala i skatt?
Det beror på hur börsen går under året, om det görs insättningar och hur stort kapitalet är på kontot vid ingången av varje kvartal.
Men vill man utgå ifrån X kronor och 0 insättningar, 0 rörelser så blir skatten ungefär X0,009 kronor.
Vill du även räkna bort de skattefria pengarna så är det (X-150000)x0,009 kronor.
Tack för svar.
Innebär detta att skatt ska beräknas (betalas) även om det inte har skett några förändringar i ISK:s saldo på ett kalenderår?
Exakt så. Om vi inte räknar några insättningar så är det innehavet den 1/1, 1/4, 1/7 och 1/10 som ligger till grund för beräkningen. Det finns ett bra verktyg för detta hos skatteverket.se
På denna schablonintäkt är det 30% skatt.
Okej. Skatteverket bryr sig med andra ord inte om ett ISK är lönsamt?
Exakt. Det är det tråkiga med ISK. Det roliga är att skatten är låg även om det går upp 50% ett år.
Säg att du ett år har en miljon på kontot alla beräkningsdagarna och sedan får vi svarta måndagen 2.0 sista kvartalet och du har 500k vid årets slut. Då är skatten lik förbaskat ca 7,5k och inte ca 3k när det är dags att deklarera.
Ja, och staten har stenkoll över vem som har tillgångar.
Tack för svar. Det var mer eller mindre vad jag trodde, men det står inte i klartext var jag letade efter svar.
Skatteverket skriver det i klartext högst upp på den här sidan:
Du betalar inte någon skatt för de vinster du gör. I stället betalar du en årlig skatt som baseras på det sammanlagda värdet av dina tillgångar och insättningar, oavsett om du gör vinst eller förlust.
Jag föredrar @angaudlinns förklaring. ![]()