Isk och skatt årligen

Hur mycket skatt betalar jag för mitt sparande på ISK? Beskattas även insatt kapital. De är ju redan beskattade. På vilket sätt är ISK att föredra framför andra sparformer?

ISK skatt för 2024 deklareras 2025 skatten är 1,086%. ISK skatt för 2025 deklareras 2026 skatten är 0,888%.

Från och med 2025 är det skattefritt att spara i kapitalförsäkring och ISK upp till 150 000 kr (per person).
Så det blir först 2026 som du får skattefritt upp till 150 000 kr för 2025.

Från och med 2026 är det skattefritt att spara i kapitalförsäkring och ISK upp till 300 000 kr (per person).
Så det blir först 2027 som du får skattefritt upp till 300 000 för 2026.

Här kan du räkna fram din schablonintäkt på ISK.

Här är en kalkylator där du kan jämföra aktiedepå och ISK.

9 gillningar

På andra sparformer betalar du skatt på vad du faktiskt tjänar. Har du pengar på bankkonto betalar du skatt på räntan. Handlar du med aktier eller fonder på vanlig depå betalar du skatt på eventuella utdelningar. När du säljer aktien/fonden betalar du skatt på prisökningen (reavinstskatt) under den tid du ägt aktien/fonden.

På ISK behöver du inte betala skatt på faktska utdelningar eller reavinster. I stället beräknas en schablonvinst som baseras på vad staten betalar i ränta på sina lån, och du betalar skatt på denna schabloninkomst.

Detta har två fördelar:

• Schabloninkomsten är någon lägre än den genomsnittliga avkastningen på börsen
  • Det finns ingen anledning att deklarare köp och försäljning på ISK, så deklarationen blir enklare

Och en nackdel:

• Du betalar alltid skatten, även om börsen skulle ha backat när du behöver pengarna
2 gillningar

En till fördel är att det du har på konto är det du har på riktigt. Lättare att ha koll på det.

3 gillningar

På Swedbank går det att se en prognos på hur mycket jag kommer att få betala i skatt på ISK-kontot. Vet såklart inte hur andra banker gör, men det skulle förvåna mig om det bara är Swedbank som erbjuder den “tjänsten”.

Vad som är mest lönsamt är inte alltid helt glasklart… Vi vet inte hur hög skatten på ISK blir förrän i “efterhand”. Vi vet inte heller hur stor värdeökningen blir på aktier eller fonder. Det vi “vet”(med förbehåll att reavinstskatt teoretiskt kan ändras av politikerna…) är att reavinstskatten är 30%. Om du sparar väldigt länge utan uttag kan VP depå eller “vanligt” fondkonto teoretiskt vara mer fördelaktigt. Särskilt om värdeökningen inte blir så stor som vi hoppats på…

Det bör också nämnas att ISK har den fördelen att du kan byta fond/er (av en mängd olika anledningar) hursomhelst utan att det sätter igång en försäljning och reavinstskatten blir ett faktum.

2 gillningar