Investeringssparkonto 3%?

Igår fick jag höra att räntan på ISK kommer att höjas till 3%. Kan det verkligen stämma? I så fall känner jag att jag behöver överväga att flytta aktierna till ett vanligt aktiekonto, då räntan äter upp mina utdelningar.

Nej det stämmer inte. Här kan du läsa om hur ISK-skatt bestäms.

1. Först beräknar du det så kallade kapitalunderlaget, eftersom det är tillgångarna på kontot som ska beskattas. Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot. Som insättning räknas inte överföring från annat eget investeringssparkonto. Dela sedan beloppet med fyra.

2. Schablonintäkten är 1,25 procent av kapitalunderlaget. Procentsatsen är statslåneräntan den 30 november föregående år plus en (1) procentenhet, men den kan aldrig bli lägre än 1,25 procent. Den 30 november 2020 var statslåneräntan -0,10 procent. Procentsatsen -0,10 + 1 procentenhet blir lägre än golvet som är satt till 1,25 procent. Det betyder alltså att schablonintäkten för inkomståret 2021 blir 1,25 procent av kapitalunderlaget.

3. På schablonintäkten betalar du 30 procent skatt. Det innebär att skatten blir 0,375 procent av värdet på dina tillgångar (kapitalunderlaget), eftersom 30 procent av 1,25 procent är 0,375 procent.

3 gillningar

Tack! Ja. Då måste han haft fel eller jag uppfattat fel. Statslåneräntan idag är 2,13%. Det plus 1 blir 3,13% Och 30% av det blir 0,94% om jag räknat rätt.

2 gillningar

Ja precis, eller 0,939% :slight_smile: Blir ändå en ca 150% höjning, men någon 3% skatt lär det iaf inte bli denna gång!

Skulle vara intressant om någon smart i forumet kunde räkna ut vid vilken skattesats som det blev ofördelaktigt med ISK.

Min vilda gissning är vid ca 1,5%

6 gillningar

Beror på avkastningen.
Om du inte kan få en avkastning högre än skatten i din ISK gör du en förlust. Så det är relationen mellan skatten och din avkastning som är det viktiga och inte själva skattesatsen i sig.

Självklart blir det svårare att slå skatten om den skulle fortsätta uppåt och hamna på 5-10%.

Exakt hur mycket du måste slå skatten med finns det säkert nån som redan räknat ut.

2 gillningar
1 gillning

Eftersom skatten på ett ISK räknas varje år då blir det en negativ ränta på ränta effekt, så inte helt enkelt att räkna så här som Jan gör, för det gäller bara vid ett års avkastning.

Jag har slängt ihop en beräknare online till detta för du själv kan testa med olika siffror. Tänk bara på att det hela är ganska känsligt för din förväntade avkastning.

https://erikdahlen.se/iskvsaktiedepå.php

2 gillningar

Så drygt 1,9% årlig skattesats för ISK på tio års sikt och 1,75% på 15 år så är det sämre med ISK om jag har räknat rätt. Verkar komplicerat för att när man börjat spara lite och om räntan är likadan blir ISK bättre, för tidshorisonten är kortare. Vad man kanske kan göra är att kolla var varje ny investering passar beroende på räntan och tidshorisonten.

Investerare förväntar sig en riskpremie över den riskfria räntan, annars är det ingen vits att investera i aktier. Så den förväntade avkastningen borde vara högre än ISK skatten i genomsnitt.

4 gillningar

Skrev ett långt inlägg igår kväll om detta, men har inte någon uträkning så la inte ut det.
Angående Jans räknare, vi har påtalat detta tidigare. Räknaren drar av skatten årligen vilket förstör uträkningen.
Ska ta en titt på din räknare vid tillfälle :slight_smile:

1 gillning

Gör gärna så, och passa på att komma med förslag om något inte funkar så bra.

https://rikatillsammans.se/forum/t/diversifiera-bort-fran-isk/41522/18
https://rikatillsammans.se/forum/t/diversifiera-bort-fran-isk/41522/21
https://rikatillsammans.se/forum/t/diversifiera-bort-fran-isk/41522/23

Så länge värdet på dina tillgångar ökar mer än ISK skatten så finns det väll ingen gräns på vid vilket värde som ISK inte längre är fördelaktigt.

Om dina tillgångar ökar: ISK fördelaktigt
Om dina tillgångar inte ökar: Depå.

1 gillning

Depå tycker jag inte är något alternativ. Allt förutsätter att en kan se in i framtiden. Visste jag att en tillgång jag har inte ska öka närmaste tiden (t ex närmaste året) skulle jag byta till en som kommer att öka. Bankkonto om jag inte hittar ngt bättre.

1 gillning

Nej, så enkelt är det inte. Om dina tillgångar i ISK bara ökar marginellt mer än ISK-skatten står ditt sparande stilla. Hade du istället haft sparandet i depå skulle du ha fått behålla 70 % av värdeökningen.

Det går förstås att räkna ut vid vilken brytpunkt på avkastningen ISK blir bättre än depå. Problemet är att man inte på förväg kan veta vilken avkastning man får. Man bör därför ta hänsyn till ovissheten i utfallen. Depå minskar både förväntad avkastning och risk (eftersom man får dra av förluster på deklarationen) medan ISK i princip bara minskar den förväntade avkastningen. En rättvis jämförelse behöver ta hänsyn till skillnader i både förväntad avkastning och risk.

I extremfallet kan man till och med spara skattefritt i depå, även om det i nuvarande ränteläge knappast låter sig göras. För den som är intresserad har jag skrivit mer om det på min blogg.