Behåller du ISK?

Skatten på ISK blir 1,2 % år 2024.

12000 per miljon med andra ord!

Kommer du behålla ISK eller växla över till depå?

Vi behåller…

Tar ut mina räntefonder. Tror jag amorterar det rörliga bolånet istället. Aktier fortsatt i ISK.

Tar ut allt i kontanter (sedlar) och gömmer i madrassen! :see_no_evil:

Nej, skojar lite, min ISK-båt är bra, så sitter kvar i den. :sloth::sailboat:

Finns bättre alternativ som jag missat?

1 gillning

Behåller ! Skatten återinvesteras ju i mig och alla andra i landet etc så

3 gillningar

Om det är bättre vet jag inte, men ubåtar finns ju😅

Titan? Tror jag behåller min båt. :grimacing:

Sitter kvar i isk

Med 1,2% skatt på ISK handlar det väl i runda slängar om att om man tror att ens ISK kommer går bättre än 4% upp under 2024 så tjänar man mer på att stanna kvar i ISK. Om jag räknar rätt :sweat_smile:

Jag stannar nog i ISK också

2 gillningar

Jag behåller mina aktier i isk.
Jag har inga räntefonder men skulle jag ha det hade jag nog tagit en funderare där

Lite konstigt att räntor och aktier, som har helt olika förväntad avkastning,beskattas lika inom ISK. Någon som vet varför det är så?

1 gillning

Svar Ja och Nej. Jag har både ISK och depå och och kommer nu att öka andelen i depå. Jag är i slutfasen och räknar inte med att göra av med alla pengar innan jag dör, så jag tänker sätta över en del jag uppskattar att jag aldrig kommer att röra i depå.

Jag behåller då jag tror på mer avkastning än de där 12 per mille.

Det är väl priset för det fria valet och med en enkel beräkningsmodell fungerar det att plocka ut skatt, vilket det inte skulle göra om man komplicerat till uträkningssystemet för mycket.

1 gillning

30% skatt på avkastning blir för högt att räkna med på depå. Då du skjuter upp skatten tills försäljning behöver du dels inflationsjustera ner den, dels räkna med avkastning på din skatteskuld.

3 gillningar

Skulle vara intressant att se en uträkning beträffande ”ränta-på-ränta”-effekten som i viss mån går förlorad iom att skatten dras kontinuerligt från ett ISK jämfört med en depå.

Eller tänker jag fel?

2 gillningar

Det är ju en slags förmögenhetsskatt och inte avkastnings/reavinstskatt.

1 gillning

Sådana uträkningar har gåtts igenom i ett antal trådar innan, går säkert att söka upp dem.

Men, det är ju relativt enkelt att räkna själv i ränta-på-ränta räknaren.
För ISK sätt förväntad avkastning minus ISK skatt.
For depå, sätt förväntad avkastning och ta vinsten gånger 0,7.
Sen är det bara att jämföra resultaten.

Det beror på hur ofta du säljer också. Gör du affärer regelbundet kommer förmodligen ISK att löna sig medans håller du länge kan reavinstskatt via depå löna sig. Speciellt vid svag eller negativ utveckling urholkar ISK kapitalet på ett tråkigt sätt men även vid positiv utveckling och inga försäljningar sker.

Ja, svaret är inte helt enkelt som du säger.

Dessutom så försvinner en del skatteplaneringsmöjligheter för ISK eftersom man inte får göra avdrag för förluster.
Det finns även en annan riskprofil pga detta, under vissa förutsättningar kan du i princip förlora 70% av insatt kapital på depå, medan på ISK kan du förlora mer än 100% av insatt kapital.

Om denna risk bör tas hänsyn till beror givetvis på vad man handlar med. Har man t.ex. 100% i en global indexfond så kan den nog ignoreras.

I och med höjning av skatten antar jag det kommer vara ännu större vikt av att ha låga avgifter så inte ännu mera kapital äts upp? Kommer vi se ännu mindre risktagande och mera fokus på indexfonder med låga avgifter?

Kommer vi se mera som går över till fasträntekonton i sparande? Med ingen risk men garanterad ränta?