Vi hamnade i två läger runt middagsbordet nu för en stund sedan, där den ena förespråkade ISK och den andra depå.
Bakgrunden är att det idag finns 300 000 kr i Swedbank robur kapitalinvest, med ett anskaffningsvärde om 70 000 kr. Nu har det tillförts ytterligare 300 000 kr som ska placeras. Ponera att det är samma fond som är aktuell, men frågan är om pengarna ska placeras i den befintliga fonden eller om den ska köpas på isk-kontot?
Förespråkaren för depån menade att fördelen är att anskaffningsvärdet späs ut, att du slipper isk-skatten som är politikerstyrd, och att du kan kvitta förluster mot vinster (det finns enskilda aktier som också ägs i depå).
Förespråkaren för isk menade att det är en tankevurpa att tänka så och förbehållet att investeringshorisonten är långsiktig, att det kan röra sig om decennier, så är isk att föredra pga den låga skattesatsen. Detta förutsätter här då ett tänk om att fonden kommer stiga över tid.
Teoretiskt om man håller i typ 30 år och kan räkna på att inte behöva ombalansera, att fonden finns kvar och att den inte byter inriktning, avgift etc så kan en depå vara bättre. Vill minnas att vi hade någon sådan diskussion.
Stämmer men det var mer än 30 år. Hur mycket mer kommer jag ej ihåg. Men om man räkna på vinst som gradvis öka mellan isk och fond konto. Efter 30 år är det 30% skatt.
Men isk räknat på 1% var inte uppe i 30% efter 30 år eftersom det dras på mindre summa under tid. Tex när 1000 blir hundra tusen om 20 år så har man inte dragit skatt på 1000 kr per år sedan det första året.
Sen kommer det förvisso kanske kastas in några bollar med skruv framöver. Eventuellt 150/300 kkr skattefritt på ISK, och högre skatt över 3 MSEK ISK, beroende på vilka politiska partier som får bestämma.
Räknar man på så långa perioder som 30 år så är det svårt att veta hur reglerna och förutsättningarna kommer ändras under den tiden.
Men det bästa man kan göra är väl att räkna på det som är känt, vilket också var det du beskrev. För egen del har jag dock placeringar på både ISK och Depå/Aktie&Fondkonto, just för att sprida riskerna avseende hur reglerna kommer ändras.
Man använder Schablonmetoden. Den innebär att anskaffningsvärdet tas upp till 20 procent av försäljningspriset.
Jag har själv använt den ett antal gånger för kunder som jag har deklarerat åt. I många fall har kunderna tyvärr ingen som helst aning vilket som är anskaffningsvärdet.
Just detta var väl en av orsakerna till att ISK genomfördes.
Vilket delvis är “motargument” (om än felaktigt sådant) mot detta argumentet (som också är felaktigt):
Alltså detta är dubbel/trippel/kvadrupelfel. Finns ingen anledning till att förämra skattesituationen för redan innan ägda fondandelar (negativt för schablonregeln på depån). Köpa en dålig fond (tokhög avgift) och som lök på laxen inte använda den mer lämpliga skattemöjligheten ISK.
Glöm inte heller att det är en mindre schablonskatt per år på fondandelar som står AF depå också.
Om ISK försämras i framtiden (politiskt) kostar det inget att flytta till Depå. Det omvända gäller dock då man kommer behöva betala skatten vid en flytt från depå till ISK.
Det är lite av en tankevurpa, är du 20 och planerar att låta pengarna växa (avsett om det är aktier eller fonder) i sådär 60 år så kan en depå vara bättre.
Alternativt om du fått ärva säg 10 miljoner, då kanske det känns lite surt att betala en skatt på 100.000 om året för “ingenting”.
Annars är det ISK som är bäst.
Jag gjorde själv valet med depå då jag ansåg att jag kommer göra så dumma affärer att det kan vara bra att få dra av lite av förlusterna iaf… Men det har gått skitbra och jag har fått använda mina stackars aktier som en buffert ibland (är konsult och är ibland utan uppdrag) - vilket gjort det extremt dyrt att sälja
Sen kan man såklart ha båda, finns inget som hindrar dig att ha både depå-konto och ISK samtidigt.
Kapitalvinstskatt är rätt hög i Sverige. Väljer man ISK så väljer man svensk hög skatt på kapital. Med depå så kan man senare välja en annan hemvist med låg eller ingen skatt alls. Man skjuter upp det beslutet tills det är dags för användning (för en själv eller arvingar).
Varför skatta nu för något som kanske inte ens är skattepliktigt i framtiden. Sverige har ingen exit skatt. Enkelt beslut