Finns det något man kan göra för att slippa skatta dubbelt om jag råkade ta ut mitt kapital från en ISK och nu ångrat mig?
Vänta tills efter årsskiftet. Beskattning sker på insatt kapital (när det än sätts in) och innehav varje kvartals början om jag minns rätt. Det betyder att dessa pengar (som du tagit ut) skulle beskattats 1a jan. Men om du istället sätter in dom efter detta blir den totala beskattningen samma.
Nej, varje ny insättning på ISK bidrar till ökad skatt. Förslaget från meros ovan är korrekt vad gäller nettoskatt, men leder också till att du står utanför marknaden med dessa pengar minst 1,5 månader. Drar man det till sin spets kan du undvika all skatt på ISK genom att ta ut alla pengar därifrån, så fundera på om det kan vara värt att se den ökade skatten pga en extra insättning som läropengar istället.
Insättning till ISK beskattas som om de sattes in innan senaste kvartalsberäkningen. Detta görs så att det inte går att undvika skatten genom att ta ut allt presis innan kvartalsberäkningen görs och sätta in det precis efter.
Så om du råkar ta ut pengar och vill sätta tillbaka dem utan extra skatt är det bara att vänta tills efter nästa kvartalsberäkning. Men sen är frågan om det är värt att vänta utanför marknaden.
Fast jag har KF hur är det då, sämre eller bättre?
Hej och välkommen till forumet!
Är ganska säker på att ISK och KF fungerar på samma sätt i det avseendet.
intressant op
Hela poängen med ISK är att man inte skattar dubbelt utan för det belopp som finns på kontot. Ingen skatt på uttag/insättning.
Här ser du hur du beskattas på värdet varje kvartal plus insättningarna under kvartalet.
Ett tips är att läsa skatteverkets text innan du skriver något emot tidigare inlägg.
”Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot”
Vi är många här på forumet som vet om att insättning på ISK ger skatteeffekt.
Ja men då blir det ju dubbelt. Då jag hade pengarna där vid kvartalets början. Tog ut dem. Och nu vill jag sätta in dem igen. Men pga av dubbel skatt kommer jag nog avvakta till 1 januari istället.
Enligt Skatteverkets tjänst Räkna ut schablonintäkt på ditt ISK ökar skatten för inkomståret 2023 med 7:35 kr för varje insättning av 1000 kr. Om man vill kan man se det som att skatten är 0,735% på en enstaka insättning (2023).
Värdet på ett innehav på ett ISK kan ändras mer än så per dag, så jämfört med riskerna/möjligheterna med att äga värdepapper på ett ISK skulle jag säga att den extra skatten är försumbar. Men, jag vet inte vilka värdepapper du skulle välja eller vilken sparhorisont du har, så det är bra att du gör en egen bedömning.