Hur fungerar det där med Isk konto .
Jag tar ett exempel.
Jag sätter in 100.000 på ett Isk konto.
Betalar jag bara scablonsavgift för det . ?
Om jag sedan leker med dessa 100k och köper aktier i tex Saab som ökar till 120k och jag sedan säljer, då hamnar pengarna på isk kontot igen. Betalar man Shablonsavgift för det igen då ?
Om jag istället låter de vara kvar i Saab och de ökar till 149k och säljer . Då betalar jag ingen skatt för detta för det är under 150k som är gränsen detta år för att slippa skatt på Isk konto, stämmer det eller jag har fel ?
Är jag någorlunda rätt på det. ?
Näh, tror det blivit lite snurrigt.
Alla affärer inom ett ISK är skattefria, istället räknar man ut ett schablonbelopp genom att ta värdet varje kvartal (delat på 4) plus insättningar för att få fram ett kapitalunderlag. Detta är i princip medelvärdet på kontot under året.
Sen multiplicerar man det med en fiktiv avkastning baserad på statslåneräntan +1%enhet. På det beloppet betalar man kapitalskatt (30%)
Säg att du sätter in 100k den andra januari. Då blir kapitaunderlaget:
Kvartal 1: 0
Kvartal 2: 100k
Kvartal 3: 100k
Kvartal 4: 100k
Insättningar: 100k
400k / 4 = 100k
Statslåneränta + 1%: 1,96% + 15 = 2,96%
Fiktiv kapitalinkomst: 100k x 2,96% = 2 960 kr
Skatt: 2 960 kr x 30% = 888 kr
Så 888 / 100k = 0,888% av kapitalet
ISK är smidigt, man slipper tänka på skatt och deklaration. Tror tanken var att det skulle vara skatteneutralt jämfört med att köra på depå. Dock har det senaste åren varit mer förmånligt, mycket pga låga ränteläget under 10-talet
2 gillningar
Gör inte tankevurpan bara där din plan är att överlista systemet genom att aldrig ha mer än 150k i tillgångar för att på så sätt slippa skatt. Det är ungefär lika listigt som att hålla sin månadslön under 2000 för att på så sätt hamna under grundavdragsnivån och slippa inkomstskatt. Dvs det faktum att du blir tvungen att betala skatt på din ISK är bara ett tecken på att du lyckats börja skapa en förmögenhet som kommer avkasta ännu mer.
2 gillningar
ISK är inte ett konto på det sättet, det är mer som en mapp. I mappen kan du ha pengar, aktier eller fonder. Skatten beräknas på värdet på mappen, oavsett vad du har i den, enligt vad någon annan skrev tidigare.
2 gillningar
Tacka för alla svar. Jag hade nog inte riktigt koll på det.