Kontoform aktier nybörjare

Hej!

Jag har relativt nyligen börjat investera och då framförallt i fonder vilka jag har på ISK.

Men! Jag har ju inte kunnat hålla mig, så jag har även köpt (väldigt få) aktier. Nu finns även dessa på ett ISK, men eftersom de bara har minskat i värde sedan jag köpte dem (vilket inte är mer än max 6 månader sedan) funderar jag över om jag i framtiden borde förvara mina aktier i ett Aktie- och fondkonto istället?

Jag kan alltför lite och har inga ambitioner på att bli ett aktieunder. Men jag tycker ändå att det är roligt att köpa någon aktie då och då. Så vad är bäst egentligen?

Hjälp mig snälla :slight_smile:

För en nybörjare tycker jag att Aktieinvest funkar bra eftersom man kan köpa för lite pengar regelbundet utan att kostnaderna blir för höga. Börja där om du vill börja smått.

1 gillning

Kör på ett ISK eller KF, för även om du nu känner att du bara ska köpa “någon aktie då och då” är det precis som du redan nu upplevt svårt att hålla sig, det är beroendeframkallande. Ungefär som att planera för att bara ta heroin “då och då”, kommer inte funka i längden. Acceptera att du är aktietorsk och omfamna det istället :wink:

1 gillning

Köp dina aktier och fonder på samma ISK. Även om det bara är på kul så är ju målet att det ska generera vinst, och du vill inte betala 30% i vinstskatt.

Plus att det är ineffektivt att flytta pengar in och ut från ISK-kontot (ökar skatten).

2 gillningar

Vad menar du med att det ökar skatten om man flyttar pengar in och ut från ISK-konton?

Det var nämligen nytt för mig så du får gärna förklara. När jag för 2 veckor sedan gjorde en intern överföring på Avanza till fel ISK-konto och sedan förde tillbaka det får jag då betala mer skatt?

ISK-konton beskattas lite förenklat enligt följande

([Värde på kontot] + [insättningar]) * 1.25%

Därmed räknas varje insättning på kontot till kapitalunderlaget som beskattas, uttag avräknas dock inte från underlaget för skatt.

Sätter du med andra ord in pengar på ett ISK konton och sedan tar ut dem igen dagen där på kommer det kommer dem adderas till kapitalunderlaget.

Formeln ovan är förebild, här beskrivs beskattningen av ISK i detalj.

Nä nu blir jag förbannad. Mest på mig själv att jag helt har missat det. Så jag skulle teoretiskt sett kunna bolla med 100.000kr mellan två konton 1000ggr och då får ett kapitalunderlag på 100msek som jag skattas för?

Hade ingen aningen strax man kunde flytta mellan ISK utan att insättningen räknades. Hur fungerar det då. Insättningen adderas inte till kapitalunderlaget, men räknas till ”Värdet på kontot nästa kvartal?

Gäller det även vid flytt mellan olika personers ISK-konton?

Ja, det skulle ge en skatt på 100 msek *1.25% = 1.25 mkr :sweat_smile: