ISK Skatt uträkning

Kan någon vänlig själ säga hur mycket man betalar i ISK skatt per 100 000:-? Och snälla inte nån formel hur man räknar ut det…

Det beror på vilket år som avses och när insättningarna sker. För 100 000 kr ligger avkastningsskatten på 375 kr för helåret just nu.

Jag vet att du inte efterfrågar någon formel men att beräkna avkastningsskatt är relativt enkelt. Här är formeln:

Skämt åsido. Här kan du läsa mer:

8 gillningar

Är det inte tvärt om, är det inte en formel som täcker in allt man faktiskt vill ha? Det är ju så mycket bättre än att få svaret “X kronor, men det beror på”. Beror på vadå tänker man då, och så måste någon förklara och så landar det ändå i en de facto formel :upside_down_face:

:rofl:

He he, har frågat efter detta i andra forum och svaret blir alltid typ “Ta reda på årets ränta, dela summan på fyra. Den summan tar du delat med 0.375. Sen 30% av det är det du betalar” Kan man inte bara få ett svar: Hur mycket är det per 100 000:-? :blush:

3750 kronor blir det för 2020

En nolla fel där, @Kim21.

Startbelopp: 100 000 kr
Schablonintäkt: 100 000 * 1,25 % = 1 250 kr
Avkastningsskatt: 1 250 kr * 30 % = 375 kr

5 gillningar

Stämmer jag räknade på miljonen.

Allt annat än det är en förenkling. Beroende på vilket år det är så är svaret olika. Beroende på när på året de 100 000kr sattes in spelar roll. Och även om värdet ändrades under året även utan insättningar och uttag spelar det också in. Om det exempelvis var 100 000 första januari, för att sedan krascha i februari förra året, och bara var 70 000kr i månadsskiftet mars/april, för att sedan ligga konstant på 100 000kr året ut är det exempelvis lägre än de där 375kr som skrevs ovan. Och tvärt om om det under året stigit i värde även om det sedan sjunkt tillbaka.

Men visst, 375kr är en teoretisk siffra om du bara ska ha ett svar. Men det kan lika väl vara 150 eller 500 “beroende på”, även om det var exakt 100 000kr första januari och du inte gjorde några insättningar och uttag.

Helt rätt. 0.375 procent på årsbasis för år 2021. Har du olika belopp på ISK under året får du ta 0,375 procent på saldot varje kvartal och dividera med fyra. Sedan lägger du ihop beloppen för att få rätt summa i kronor.

I vilket fall som helst. Skatten är låg.

Vart går brytgränsen för när skatten för ISK blir för hög jämfört med 30% vinstskatt enligt traditionellt konto?

Tänker att de gynnsamma förhållandena just nu borde påverkas ganska rejält om politik och räntor ändras?

https://www.svd.se/andersson-kapital-maste-beskattas-mer

1 gillning

Det är en fråga jag också tänkt på. Har läst en del som säger att ISK är förmånligt när det är nollränta. Men hur hög ränta krävs för att det ska bli förmånligare med ett Aktie/fond-konto.

All avkastning som överstiger schablonintäkten blir fördelaktig på ISK. Det är alltså tveksamt om det lönar sig att ha räntefonder på ISK. :slight_smile:

1 gillning

Så en 60/40 hos lysa borde snarare va att jag tar 40% av kapitalet och sätter på ett sparkonto med lite ränta och resterande 60% sätta i en 100/0 på Avanza eftersom jag kan få billigare globalfonder där och slipper ombalansera?

2 gillningar

Personligen så tror jag inte att sossarna vinner valet 2022. Men problematiken är att man vill åt folks pengar. Utan att ge något tillbaka. Någonstans måste man få ha sina pengar i fred. Pengarna är skattade en gång och pengarna sätts i arbete. Det finns ju människor som väljer att inte sätta sina pengar i arbete, utan konsumerar upp de. Ska vi som sparar straffas?

För att göra det så enkelt så möjligt:

0.375% på alla insättningar under året.
0.375% på värdet av kontot.

Har du satt in 100 000 kr det här året så får du alltså skatta 200000 * 0.375% = 750 kr. Men då har jag inte räknat med värdeökningen.

Men va faan. Säg så här, vad blir det om jag har exakt 100 000:- från den 1:a januari till den 31:a december 2021.

Jag tänker de som har bolån. I mitt fall har jag 1,5miljoner räknat i 1,09%. = 16350kr i räntekostnad. Samtidigt har jag schablonintäkter från ISK + räntekintäkter. Om värdet är lika mycket. Då kommer väl de ta ut varandra.

Ja, det är ju orättvist att de har och andra som “slösar” inte har. Och svensk politik har ju länge haft inriktningen att alla ska ha samma. Dvs att individens både förutsättningar och agerande inte ska ha så stor inverkan. Jobbat hela livet i ett låglöneyrke eller inte jobbat alls? Ingen skillnad på din totala ersättninv vid pensionen. Men denna diskussion är ju lite off topic :slight_smile:

Hur dras skatten? Dras det från ISK-kontot eller blir det en del av skatten på deklarationen och får betala in manuellt.

Det sista är det. I fall att man har ett ISK ingår det i skattedeklarationen. Bankerna skickar uppgifterna till Skatteverket så det är inget som vi behöver göra. Om du sedan måste betala manuellt eller får pengar tillbaka är såklart också beroende av andra saker på din deklaration.