ISK Skatt uträkning

Det tar ut varandra, ja. Men hade du inte haft ISK hade du ju haft din skatteeffekt på räntan ändå. För skatteeffektens del spelar det alltså ingen roll om du har ISK eller ej.

Måste vara trög. :frowning: men det blir väl inget ränteavdrag för min del ifall schablonavgiften för ISKn skulle vara k förhalande 1:1.

En del tycks tro att man slipper skatten på ISK, om man har motsvarande ränteavdrag. Jag fick för mig att du hade gjort den tankevurpan.

Sanningen är ju helt enkelt att Skatteverket kvittar inkomst och utgiftsräntor mot varandra. Har man utgiftsräntor kvittas “Isk-räntan” mot dessa. Man kan säga att man får helt enkelt mindre skatteeffekt på utgiftsräntorna. Skatten på ISK kommer man alltså inte ifrån även om man har lån.

1 gillning

Om säger så då. 16K i boränta för 2020, 3K skatt för ränteintökter. Då blir det väl rönte avdrag på 30% på 13K.

Du har 16000 i låneräntor och 3000 i underlag för ISK. I så fall får du avdrag med 30 procent på dina utgiftsräntor och du betalar 30 procent på ditt ISKundrrlag.

I redovisningen på din slutsksttsedel kvittar Skatteverket beloppen mot varandra. Du slipper alltså inte skatten på Isk!

Jag rör till det. Fick 12K i ränteintäkt för ett fasträntekonto som löpte ut.

Boränta 16K

Det borde väl bli 16K-12K=4K

Principen är densamma. “Det du vinner på gungorna, förlorar du på karusellerna”.

Hur påverkas beskattning om man flyttar pengar mellan två isk ?
Blir det beskattning på insättning eller är det ”fritt” att flytta mellan isk ?

Det blir beskattning på insättningen på den ISK du flyttar pengarna till. Ingen fri flyttning av cash mellan ISK, tyvärr.

Tack ! Det visste jag faktiskt inte, får lägga undan lite extra till deklarationen då !

Men om jag köper en fond t ex på ett isk och sen flyttar över den fonden till ett annat isk, slipper jag skatten då ?

1 gillning

Som jag fattar det … Eftersom ISK beskattas på kapitalet så är fonden redan beskattad och alltså kan du flytta den mellan två ISKar utan skatteeffekt. Därefter räknas fonden in i nya ISKens kapital och beskattas där, medan den ISKen du flyttade den från blir skatten lägre eftersom du flyttat fondens värde därifrån.

Osäker på om det spelar någon större roll hur du gör det. Oavsett om du flyttar pengarna eller fonden så går skatten ner på den ISK du flyttar den ifrån och upp i den ISK du flyttar den till. Staten vill ju ha sitt.

Enklast är nog att du kolla med din bank före du gör något om det handlar om större summor :slight_smile:

1 gillning

Ja du får skatteavdrag på 16000 och beskattning på 12000. Dessa kvittas mot varandra. Du "slipper"skatt på 12000, men du tappar ju exakt samma belopp på utgiftsräntan. Skatteffekten på den har minskat lika mycket som skatteeffekten på din ränteintäkt.

Som tur är det stämmer det inte! :slight_smile: Man kan flytta värdpapper och pengar fritt mellan ISKer (även på mellan banker) utan det beskattas som insättningar, från Avanza;

Överföringar mellan dina egna ISK-konton är skattefria, både när du överför värdepapper och pengar. Detta gäller dessutom både inom den egna banken, till exempel om du har flera investeringssparkonton på samma bank, eller om du överför mellan olika banker.

2 gillningar

Njae, visst om du tar ut 100 kr från en ISK så beskattas den inte. Du behåller de 100 kr. Skatteunderlaget på denna ISK går sedan ner under året eftersom kapitlet är lägre dvs lägre skatt.

Du sätter in de 100 kr på en ny ISK men då räknas det som en insättning (staten kan ju inte hålla reda på något annat) och då ingår de 100 kr i denna nya ISKs kapital och beskattas där.

Det beror på vad du menar med fritt … ingen skatt att ta ut men så fort du sätter in det så beskattas det igen.

Det är bara två saker man inte kan undvika - döden och skatten :grinning:

Nej, det är precis motsatsen till hur det funkar. :slight_smile:

Nordnet har en något mer förklarande text med tydliga exempel;

Nej, du kan flytta både värdepapper och pengar mellan dina ISK utan någon som helst skattepåverkan.

Insättningen till ditt ISK kommer alltså inte räknas in i kapitalunderlaget som blir schablonbeskattat om insättningen kommer från ett annat ISK på Nordnet eller ISK på annan bank (förutsatt at pengarna inte mellanlandar på en annan kontotyp). Skulle du däremot göra en överföring mellan olika personers ISK så kommer det generera en skatte-effekt.

• Flytt från ISK i annan bank till ISK på Nordnet = ingen skattepåverkan.
  • Flytt från ISK på Nordnet till ett annat ISK på Nordnet = ingen skattepåverkan.
  • Flytt från ISK på Nordnet till ISK i annan bank = ingen skattepåverkan (en sådan flytt måste initieras av mottagande bank).

Notera dock att sista punkten är lite mer meckigt eftersom mottagande bank måste märka upp insättningen så att det inte blir någon skattepåverkan.

1 gillning

Så du menar att om jag flyttar en miljon från en ISK till en annan ISK så kommer den miljonen inte att ingå i kapitalunderlaget och därmed inte beskatta för all framtid?

Jag förstår det som att ISK till ISK Inte räknas som insättning (vilket är nytt för mig), så den effekten slipper man … men jag har svårt att se hur man kan undvika skatten på kapitalunderlaget.

Hoppas du har rätt dock för då blir vi rätt snabbt rika :joy:

Tack @Nestor! Då blev det mycket klarare :slight_smile:

Miljonen kommer inte ingå i den delen av kapitalunderlaget som berör insättningar. Det betyder inte att den inte kommer ingå i kapitalunderlaget som berör värdet på det nya kontot.

1 gillning

Ok! Då är jag helt med. Om jag försöker sammanfatta …

Flytta pengar ISK till ISK räknas inte som insättning och är därför utan skatt som insättning (:grinning::+1: tack för den kunskapen @friisolen och @EzMoney)

Men det ingår i kapitalet dvs beskattas som vanligt via kapitalunderlaget som mäts varje kvartal (Fair enough).

1 gillning