Hur funkar ränteavdraget?

Kanske en dum fråga, men hur funkar ränteavdraget? Vet att att man får dra av 30% av ränteutgifterna på skatten, men får man göra det även om ens ränteintäkter är högre och överstiger ränteutgifterna? Görs detta automatiskt eller behöver man dra av något själv som privatperson?

1 gillning

Man måste ha större ränteutgifter än ränteinkomster för att få göra avdrag. Normalt lämnar banker och andra institut kontrolluppgifter till Skatteverket. Då behöver man inte göra något innan, utan bara kontrollera att de lämnade uppgifterna och de ifyllda beloppen på deklarationen är korrekta. (Andra inkomster och utgifter på kapital kommer in i snurran också. Men det är överkurs för mig just nu.) Sedan får man betala eller tillbaka pengar baserat på hur mycket skatt man ska betala för föregående år och hur mycket man faktiskt har betalat.

Om man vet ungefär hur utfallet kommer bli och man hellre vill betala mer/mindre skatt under året istället för en klumpsumma året efteråt kan man skicka in en ansökan om jämkning så får man ett beslut som man ger till arbetsgivaren som då justerar hur mycket skatt de drar på lönen.

1 gillning

Hej Mats,

Tack för ditt svar. Så med andra ord, sparar man mycket i ISK och samtidigt inte är max belånad på bolånet så får man 0% i ränteavdrag?

Jag vet inte om/hur schablonintäkten från ISK kvittas mot räntorna.

Vad innebär en ränteinkomst? Skatteverket är som vanligt rädda för att ge tydliga exempel:

Vad är ränteinkomster?

Som ränteinkomster räknas sådana inkomster som motsvarar ränteutgifter (24 kap. 3 § IL). Avgörande för prövningen av om en inkomst är en ränteinkomst är om den skulle vara en ränteutgift om den som har inkomsten i stället hade haft motsvarande utgift (prop. 2017/18:245 s. 217).

Räntedelen (räntekomponenten) i leasingavgifter vid finansiell leasing behandlas som ränteinkomster enligt 24 kap. 3 § första stycket andra meningen IL.

Definitionen av ränteinkomster i 24 kap. IL gäller precis som definitionen av ränteutgifter i kapitlet endast vid tillämpning av bestämmelserna i 24 kap. IL.

Som vanlig dödlig som typ sparar på Avanza, Nordnet och Lysa, vad skulle då en ränteinkomst kunna vara?

Utan att ha tänkt igenom eller dubbelkollat: Inget alls på Nordnet eller Lysa. Ränta på Sparkonto+ hos Avanza.

1 gillning

Är du säker på att man måste ha ränteutgifter? Min uppfattning är att det räcker att man betalar tillräckligt med skatt, till exempel från lönen, för att göra avdrag?

Jag tror jag gick vilse i någon tanke i mars. I första hand kvittas räntor mot varandra, sedan mot de andra delarna i inkomst av kapital och till sist kan man få ränteavdrag/skattereduktion mot inkomst av tjänst.

Schablonintäkten på ett investeringssparkonto räknas som en ränteinkomst och kan kvittas till 100% mot ränteutgifter (t ex bolån, kredit för ISK-belåning, etc). :+1:

Från Skatteverkets “Svar på vanliga frågor

Kan jag kvitta bort schablonintäkten på ett investeringssparkonto mot t.ex. ränteutgifter som jag har betalat under beskattningsåret?

Ja, du kan kvitta en schablonintäkt mot en ränteutgift som redovisas i samma deklaration. Schablonintäkten ska tas upp som en intäkt i inkomstslaget kapital på samma sätt som t.ex. en ränteinkomst. Kan du inte kvitta den mot en ränteutgift kommer du i stället att kunna kvitta schablonintäkten mot 70 % av en kapitalförlust på t.ex. aktier eller andra värdepapper. Kvittningen kommer att ske automatiskt i deklarationen.

1 gillning

Har du enbart en schablonintäkt från ISK så får du inget ränteavdrag, du har ju inga utgiftsräntor!

1 gillning

Ränteavdraget kvittas inte direkt mot inkomst av tjänst. Du har 30 procents skatteffekt på ränteavdraget, oberoende vad din marginalskatt på inkomst av tjänst är.

1 gillning

Vänta nu här. Jag är sjukt förvirrad :crazy_face: Vad innebär det att kvitta bort något i detta fall? Om jag lånat 100 000 kronor till en ränta på 1 %, innebär det att jag kan sänka min ISK-skatt med 1000 kronor (om jag nu har en schablonintäkt på mer än detta)? Eller bara med 30 % av de där 1000 kronorna, det vill säga typ 333 kronor? Och hur kommer skatt på lön och eventuella avdrag in i bilden?

Kan någon förklara detta för mig som om jag vore fem (eller åtminstone som om jag vore 13 och hade ett starkt intresse för ekonomi)? Tror jag skulle behöva lite räkneexempel i olika scenarior.

Hmm, du menar att jag också måste ha ett bolån? Jag blev lite förvirrad här eftersom detta säger tvärtemot det skatteverket säger annars:

Hänger inte riktigt med här heller, men jag tolkar det som att man måste ha tillräckligt hög lön för att kunna kvitta hela bolåneräntan, är det korrekt uppfattat?

Vet inte om jag förstår exakt

Men när jag pratade med skatteverket, så sa de att jag måste en inkomst som en viss nivå av skatteutgifter för att få använda mig av avdraget på mina lån.

Jag gör ett försök med ett exempel. Först tittar vi på inkomstslaget kapital. Säg att du har följande poster där:

• Inkomstränta från bankkonto: 2000 kr
  • Schablonintäkt från ISK: 5000 kr
  • Vinst vid försäljning av fonder i vanlig depå: 3000 kr
  • Utgiftsränta på bolån: 80000 kr
  • Utgiftsränta på billån: 30000 kr

Intäkterna kvittas mot utgifterna och totalt ger detta ett underskott av kapital på 100 000 kr. Baserat på detta får du göra ett skatteavdrag på 30%, dvs 30000 kr.
Men för att du ska få göra detta avdrag krävs att du betala minst 30000 kr i skatt från inkomst av tjänst, dvs lön, pension eller näringsverksamhet. Har du inte gjort det finns det ingen skatt att göra avdrag emot.

Om du i exemplet ovan bara haft ränteutgifter på 10000 kr, dvs lika mycket som du har ränteintäkter, blir summan och därmed skatten/avdraget 0 kr.

Om du istället haft ränteutgifter på 9000 kr hade du fått ett överskott av kapital på 1000 kr och då fått betala 300 kr i skatt för inkomstslaget kapital.

Här är en länk till en bra beskrivning av regelverket: Ränteavdraget: Allt du behöver veta - KonsumentIQ.se

5 gillningar

Tack så mycket för svaret (och för länken som också var bra)! Nu förstår jag mycket bättre. En sak som gjorde det förvirrande för mig var att exempelvis schablonintäkten på ISK och försäljning av värdepapper i vanlig depå räknas som ränteintäkter. Jag menar, jag ser det inte som att jag har fått ränta på mina värdepapper när de har gått upp i värde. Nåväl :slight_smile:

Detta skulle väl dock inte vara fallet om exempelvis samtliga mina ränteintäkter kom från schablonskatten på ISK?

Vänta nu, betyder detta att om jag har för mycket på mitt ISK så får jag inget ränteavdrag?
Anta följande exempel:
ISK värde 1M → schablonintäkt = 1M * 1.12% = 11200
Bolån 1M, ränta 1.10% → 1M * 1.10% = 11000

I detta läge så får jag alltså inget ränteavdrag?

Nej, men du får ju kvitta din inkomst mot din utgift, så det minskar ju skatten med lika mycket. Det man pratar om när man säger ränteavdraget är att man får kvitta utgift av kapital mot inkomst av tjänst, vilket inte är självklart.

Så i praktiken räcker det att man betalar tillräckligt med skatt för att täcka utgifterna för att man ska få tillbaka pengarna om vi bortser ifrån den exakta benämningen, detta oavsett källa för skatten?

Du kan inte kvitta det mot t.ex. trängselskatt :laughing:
Annars har jag uppfattat det så.