Hur funkar ränteavdraget?

Ja det är rätt. Har du exempelvis räntor på 30 000 kr ger detta en skatteeffekt på 9000 kr mindre I skatt. Då måste du ha så pass mycket inkomst att du betalar skatt på minst 9 000 kr, annars missar du avdraget.

Vad jag påpekade var att din ränta inte kvittas direkt mot din inkomst och att skatten beräknas på den summan. Skatten beräknas var för sig på de olika inkomst-utgiftsslagen och därefter sker en sammanställning på slutskattsedeln.

1 gillning

De räknas som “inkomst av kapital”. “Ränteintäkter” är också “inkomst av kapital”, medan “ränteutgifter” går som “kapitalkostnad”. Allt detta i inkomstslaget Kapital, det är därför de kvittas mot varandra innan överskott/underskott beräknas och skatt att betala respektive möjlighet till avdrag mot skatt för inkomstslaget Tjänst uppstår.

Jo, det är precis samma sak.

1 gillning

Ja, så länge skatten kommer från inkomstslagen Kapital eller Tjänst (som innefattar lön, pension och näringsverksamhet).
Däremot verkar det inte gå att göra avdrag mot exv fastighets-, begravnings- och TV-avgift som ju också kommer upp på skattsedeln vid deklarationen.

Samtidigt blir det ett 0-summespel. Du “slipper” ju skatten på ISK, men samtidigt minskar ju skatteffekten på ditt ränteavdrag med exakt lika mycket.

Folk tycks felaktig tro, att har man tillräckligt stort ränteavdrag så slipper man skatten på ISK. Att skatteeffekten minskar motsvarande på deras ränteavdrag tänker man inte på.

2 gillningar

Noterade aktier och får kvittas fullt ut mot andra noterade aktier. Däremot får bara 70% av restförlust kvittas mot räntor och i förlängningen utgöra underlag för skattereduktion mot inkomst av tjänst. (För onoterade aktier får man inte ta med hela förlusten när man kvittar.)

En bra sak är att Skatteverket räknar ut allt detta och det är bara om man vill få extra koll man behöver plocka fram miniräknaren eller Excel själv.

Ja, jag är på väg att köpa en villa för uthyrning utan att starta bolag, och då får jag som privatperson dra av 30% av räntekostnaden, vilket var min egentliga fråga, detta trots att jag har en stor intäkt från ränta på min ISK. Blev lite orolig att jag gjort ett feltänk i min kalkyl först.

I det här formuläret kan man mata in sina siffror, så visar de på sista sidan hur de räknat.

Jag har labbat lite med det, skrivit in lite olika nummer för att förstå hur det sitter ihop.

https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter

Det är väl därför dessa är avgifter och inte skatter? Skattsedeln är bara ett sätt att håva in dem.

Precis så.

Extra tecken…

Just det ja, jag glömde bort hur ISK funkar. Rätta mig om jag har fel, men man räknar med att du alltid har tjänat en viss procent av ditt totala innehav och sedan får man skatta 30 % på detta schablonbelopp.

Precis, och räntan man räknar med är den löjligt låga statslåneräntan dock med ett golv på 1,25%.

1 gillning