Jag har 28000kr i ränteutgifter och av det beräknas jag få tillbaka 2000kr.
Alla pratar om att man får tillbaka 30% av sina ränte utgifter,är det nått jag missar?
Hittade detta på skatteverket. Är några av dina ränteutgifter något av dessa?
" Ränteutgifter du inte får avdrag för
Du får inte avdrag för ränta på
- lån som lagts till skulden istället för att den är betald
- studielån från CSN
- skuld för underhållsstöd
- skatteskulder
- lån som ett aktiebolag ger till aktieägare eller närstående person (förbjudna lån)."
Mina ränteutgifter kommer från bostadslånet.
Du kanske har betalat för lite i skatt under året på övrig inkomst?
Ränteavdraget presenteras som netto. Har du haft ränteintäkter eller andra kapitalinkomster så kvittas dessa så du inte betalas 30 % skatt de delarna. Nettot alltså intäkter minus kostnader får du sen 30 % på
Är du möjligtvis påverkad av följande:
“OBS, nya regler för 2025 – ränteavdraget fasas ut för lån utan säkerhet
Under 2025 är bara 50 % av räntekostnaderna avdragsgilla för lån utan säkerhet (blancolån). Under 2026 och framåt tas möjligheten till ränteavdrag bort helt för lån utan säkerhet.”
Nej, inkomståret 2025 deklarerar man nästa år.
Ja, visst är det så. Fel av mig.
Troligtvis detta
Yes har du exempelvis massa pengar på ett ISK kommer dina räntekostnader först minska din inkomst av kapital innan “ränteavdraget” minskar skatten du betalat på på lön.
Effekten att du får tillbaka 30% blir den samma.
Jag blir inte heller klok på mitt avdrag. Förra året fick jag 34000 tillbaka med räntekostnader på 71 000. Detta året får jag ”bara” tillbaka 24000 med räntekostnader på 83 000.
Har inga aktier eller fonder. Min lön gick upp över 50k förra året, dvs en höjning med 1500kr.
Blir inte klok på detta. Någon som fattar?
Ska säga att alla ränteutgifter är bolån.
24k av 83k verkar stämma.
Men förra året stämmer inte ifall du inte hade andra räntor/intäkter
Jag tror att jag troligtvis betalar för lite skatt på lönen, har 41770 och får ut 32000, det är typ 24% skatt. Men så länge man ligger på plus sidan så är jag nöjd iallafall ![]()
Låter som en korrekt beskattning av lön (vanligt misstag att man tror att nettoskatten på lön borde vara minst kommunalskatten, dvs runt 30%, men då har man glömt grundavdrag och främst jobbskatteavdrag som sänker skatten ordentligt)
Det är ju inte svårare än att du går in på din deklaration från förra året och kollar var någonstans diffen på 12700 kommer från (för mycket draget på lön eller något avdrag som gjordes etc)
Jag får kolla närmre ikväll… Det som skedde 2023 var dock att jag hade massa övertids timmar på jobb som jag inte haft 2024
Tittar du bara på kvarskatten?.
Du kanske som jag har , ISK skatt, Fastighetsavgift, och annat som skall betalas extra skatt på som ger kvarskatt istället för pengar tillbaka. .
Jag undrar samma sak. För mig är detta första inkomstdeklarationen med ränteutgifter från lån (bolån).
En undran som jag har. Ska kapitalinkomster från ISK redovisas på raden ränteintäkter, utdelningar m.m?
Allt kommer förtryckt med detaljerat på det randiga pappret. Isk kommer förtryckt i rutan högst upp till höger. Tror det är avsnitt 7. under denna kommer ränteintäkter och utdelningar som inte schablonbeskattas.
Avsnitt 8 (om 7 fortfarande är rätt från inkomsterna) är kapitalkostnader såsom tex ränte på bolån mm. Dessa slås sen ihop och beskattas som netto.
Inkomståret 2025 har inte varit än. Nu skattar vi för inkomstår 2024.