Hjälp! Hur fungerar ränteavdraget egentligen?

Hej! Jag har räknat på min ränta och kommit fram till att jag kommer få tillbaka en viss summa pengar, men när jag går tillbaka och kollar på min förra deklaration tycker jag inte att det ser ut att stämma så som jag räknat…

Jag har tjänat in ca 25000kr totalt för året i skatt, även efter skattetabell då, jobbar ju deltid,

Jag har mer intjänad skatt än ränteavdragets mängd,
Jag har räknat att jag ska få tillbaka 30% av mina räntekostnader, som då blir ca 21000kr, men är detta sjukt mkt?

Får jag tillbaka dessa 21000kr då?

Jag har även räknat att jag ska få tillbaka skatt, men det kanske ser annorlunda ut när man gör ränteavdrag?

Känner mig rätt så förvirrad här faktiskt, vill någon förklara hur det går till som har lite bättre koll?

Tack på förhand från en ung student som behöver alla pengar man kan skrapa ihop

Skatteverket har en sida där du kan räkna ut din skatt. Mata in dina siffror och titta i deras redovisning hur de räknar. Man kan fälla ut och få aningen mer info.

Jag brukar ändra lite siffror uppåt och neråt för att se vad det gör för skillnad, när jag vill lära mig hur det fungerar.

2 gillningar

Vet inte om jag hänger med på frågan, med nedan som jag klippt ut från Skandia svarar inte på din fundering?

Skandia

Så här mycket får du dra av för dina räntekostnader:

• 30 % på belopp som understiger 100 000 kronor
  • 21 % på belopp som överstiger 100 000 kronor

För att du ska kunna få ränteavdrag finns det några krav du behöver uppfylla:

• Då ränteavdraget är en skattereduktion behöver du ha betalat skatt som ränteavdraget kan dras av på.
  • Du behöver ha betalat räntan under det taxeringsår som avdraget ska ske.
  • Du behöver stå som betalningsansvarig för hela eller delar av bolånet.
2 gillningar

Du får tillbaka 30 % av de räntekostnader du kontinuerligt betalat in under året. Det får du tillbaka genom att det dras av den summan på den slutgiltiga skatten du ska betala.

Hej! Jag hade förväntat mig att få tillbaka alla 30%, vilket är typ 22000kr, men inser att de här en betydligt mycket mer komplicerad uträkning än det… försöker mest förstå hur dem har räknat från min förra deklaration så jag kan räkna ut min skatteåterbäring nu i förväg så jag kan planera lite

Ja men precis!!

Förstår dock inte riktigt hur det slår ut i praktiken, jag får ju inte 30%, måste ju först ha skatt att ta av, sedan behöver jag ju också dra av massa andra avdrag o greje… försöker mest förstå hur jag ska räkna ut hur mycket skatteåterbäring jag kommer få

Hej! Ja jag vet jag har provat där, men ränteavdraget är ju inte mer och alla andra avgifter o grejer, så blir rätt förvirrad över hur jag ska tänka för att få min slutgiltiga skatteåterbäring, får väl vänta tills deklarationen kommer…

1 gillning

Jag förstår inte med skrivfelen :sweat_smile: Ränteavdraget och alla andra avdrag är med i formulärets resultat.

Titta efter underskott/överskott av kapital. Du behöver fylla i dina ränteutgifter och schablonintäkter för att se hur det påverkar där.

Du får tillbaka 30 % (givet att du uppfyller villkoren som någon specade här), men du kommer kanske inte få en skatteåterbäring på exakt 30 % av summan. Det är tvärtom ganska osannolikt att det skulle landa exakt på samma summa. Vad din skatteåterbäring (eller skatteskuld) landar på i exakta kronor beror ju på vad du betalat in i skatt under året, om du haft andra inkomster eller utgifter, osv. I din deklaration bör du kunna se hur mycket ränteavdrag du fått för boendet.

Har du betalat 70000 kronor i ränta under 2023? Det borde då handla om ett lån på ca två miljoner om vi förutsätter en ränta på 3,5%. Isf är avdraget 21000. Har du kanske misstagit amorteringar som ränta så får du inte göra avdrag för dessa.

Men specificerar du mer kring lånet är det lättare för oss att hjälpa dig om du fortfarande blir förvirrad av siffrorna. :slight_smile:

Hej tack! Är ränteutgifter den totala eller 30%?

Hej!

Jag har betalat 73180kr i ränta, har lån på lite under 2milj med (nu liiite sänkt) 4,8% i ränta :slightly_frowning_face: amorteringen är borträknad

Jag har haft en deltidsinkomst på 150 000kr,
Varav 25 000kr i skatt,

Jag har bidrag från csn men det verkar ju redan vara skattat

Jag vet min ränta är hög, låste i 1 och 2 år när räntan var låg så hade 1,35% men nu har den ju gått upp som fan

Då låter strax över 21k i avdrag rätt. Allt detta kommer att dyka upp på din deklarationsblankett. Sedan är jag inte hundra på hur eventuella studiestöd och liknande påverkar, men avdraget dras sedan på det som du betalat i skatt så du får aldrig avdrag på mer än det skattade. Så med 25k i avdragen skatt borde du landa på ca 4k i skatt och därmed få tillbaka dessa 21k i ränteavdrag. Men, som du själv noterat, finns det grundavdrag och eventuella bidrag som spelar in i uträkningen.

Jag är glad för allt egentligen, men som du säger var det så jag har räknat också, men när jag börjar tänka och förvirra mig själv så blir jag bara så otroligt förvirrad!! Tack för hjälpen att tydliggöra det

1 gillning

Det är lätt hänt när man dels blir stressad av ökade räntor och sedan ska väga in inkomster och redan gjorda avdrag från olika håll. Vi har alla varit där nå’n gång. :smiley:

1 gillning

Du har 30 procents skatteffekt på räntan, punkt slut.

Däremot är det svårt att räkna ut skatt på inkomst av tjänst beroende i på i princip två saker. Grundavdrag och jobbskatteavdrag. Det är lätt att bli förvirrad, men inte på grund av det okomplicerade ränteavdraget.

Ifall man har underskott av kapital gäller rent generellt att ens skatt minskar med 30 % av det underskottet så länge underskottet är max 100 000, för underskott överskjutande 100 000 minskar skatten med 21 %. Men, beroende av hur stora dina skattegenererade inkomster är så kan i vissa fall ovanstående inte uppfyllas.

I ett första steg beräknas hur mycket skatt (kommunal och statlig) och avgifter (fastighetsavgift, allmän pensionsavgift, begravningsavgift, public service-avgift) du blir skyldig.

I nästa steg beräknas dina skattereduktioner och dessa görs i turordning så länge det finns pengar kvar enligt första steget att reducera ifrån. Där kommer skattereduktion för underskott av kapital långt ner i turordningen. Så ifall tidigare beräknade skattereduktioner (t.ex. allmän pensionsavgift, jobbskatteavdrag, förvärvsinkomst) redan tagit för stor andel så finns det inte pengar kvar för att reducera ditt underskott av kapital med 30 %, då blir den reduktionen lägre, i vissa fall ingen reduktion alls.

Det här gör det viktigt för par med olika inkomst som samäger en fastighet att se till att fördelningen av räntekostnader medför att de får högsta möjliga effekt på skattereduktionen för underskott av kapital.

1 gillning

Ja tack! Nu förstår jag mer, jag får inte fullt utan får 9000 i ränteavdrag efter alla dessa avgifter, så totalt får jag tillbaka 13000 enligt skatteverkets uträkning på hemsidan! Det är lite förvirrande detta, borde inte ens räkna på det själv utan bara vänta på deklarationen vajre år Hädan efter :sweat_smile:

Ursäkta, jag läste slarvigt att du hade tjänat 250 000 kr. Tjänar du 25000 så räcker förstås inte din skatt på förvärvsinkomst till för att du skall få full skatteeffekt på ränteavdraget.

Jag menade 25 000kr i skatt, har tjänat ungefär 150 000!