Hej!
Min situation är som sån att jag arbetar i utlandet men bor i Sverige.
Jag har i princip ingen inkomst i Sverige, kan jag ändå få skatteåterbäring av ränteavdraget som automatiskt registreras pågrund av mitt bolån? Tänker att eftersom jag inte har någon inkomst inte betalar någon skatt, därför finns det ingen skatt att reducera/göra avdrag på?
Ränteavdraget är en så kallad skattereduktion och dras av från den skatt som du ska betala i Sverige. Här kan du läsa hur en skattereduktion tillämpas:
Summan av skattereduktionerna får inte överstiga summan av kommunal inkomstskatt, statlig inkomstskatt, fastighetsavgift och fastighetsskatt.
Ja, precis, om du har inkomst av kapital i Sverige (ISK, sparkonto, aktiedepå, etc), då räknas räntan av mot den inkomsten i första hand. Man skattar ju för överskottet av kapitalinkomster (inkomst minus utgift). “Ränteavdraget” är en specialare som blir aktuell om man har underskott av kapital (betalat mer i ränta än vad man har haft vinst). Då räknas det underskottet istället mot arbetsinkomster.
Jo jag har ju både ISK och sparkonto.
Den skatt jag ska betala pga inkomst av kapital är 12.5% av skattereduktionen jag kan “få” av min ränteförluster.
Om jag förstår rätt så “förlorar” jag fortfarande 87,5 av den reduktion jag hade fått ifall jag haft inkomst i Sverige?
Varför får du 12,5% skattereduktionen?
ISK schablonintäkten beskattas med 30 procent och ränta på sparkonto beskattas med 30%.
I deklaration punkt 7,1+7,2-8,1. Om beloppet är plus har du överskott i kapital (behöver att betala skatt).
Alltså förlåt men är väldigt trött idag.
Säg att 30% av mina årliga boränta är 10000.
Säg att 30% av räntan och schablonsintäkterna för mina sparkonton och ISK är 1250.
Då ska jag skatta 0kr. Och få tillbaka 0kr, korrekt?
Det försvinner då 87.5% av det ränteavdrag jag skulle kunna ha nyttjat om jag hade svensk lön?