Har läst att det är fördelaktigt att fördela om bolåneränta om en person ligger över gränsen för statlig inkomstskatt och den andra ligger under eftersom det ger högre effekt för den som betalar statlig inkomstskatt. Men hur räknar man ut effekten? Jag får för mig att det inte är så enkelt som 20% av avdraget, eller?
Exempelvis:
Ränteutgift 10.000
Avdrag 30% av ränteutgiften = 3.000
Sänkt statlig inkomstskatt 20% av avdraget = 600 (rätt eller fel?)
Det spelar ingen som helst roll om du tjänar mer eller mindre än brytgränsen.
Man får ränteavdrag baserat på hur mycket ränta man betalat, inte hur mycket man tjänar.
Däremot måste man ha betalat mer skatt än hur mycket man får tillbaks på ränteavdraget, så det finns något att kvitta mot.
Betalar du 10.000 i ränta får du 3000 i ränteavdrag oavsett om du tjänar 300.000 per år eller 1 miljon per år påverkar inte ränteavdraget i sig på något vis.
Vem har sagt att man skulle få mer avdrag?
Någon här får såklart rätta mig om jag har fel, jag tänker att @Nestor har bra koll på sånt här och brukar säga ifrån om jag har fel
Jag fick för mig att det kunde ha betydelse och gjorde lite sökningar och hittade någon sida där det stod, minns inte vart. Men jag kan också blandat ihop det med något annat avdrag. Jag gjorde ett test i skatteverkets kalkylator och det verkar bekräfta det du skriver. Tack.
Ja, det är precis tvärtom. Regeln är glasklar(!). Du får 30 procent skatteffekt upp till 100 000 i räntor oberoende om du tjänar 300 000 eller 3 miljoner.
Är det inte någon annan som tycker att det är missvisande att det kallas “ränteavdrag” när det egentligen är en skattereduktion man får? Avdrag är för mig när man sänker sin skattepliktiga inkomst med en summa och det är ju inte så “ränteavdraget” fungerar.
Ett skatteavdrag på 3000 ger inte samma effekt som skattereduktion på 3000 så man bör hålla isär begreppen.