Hur beräkna ränteavdraget när man har utdelning från AB?

Hallå!
Jag kommer inom kort att gå in i en övergång mellan två bostäder som jag inte vet hur lång den blir pga marknadsläget för den bostad som ska säljas. Försöker räkna på vad ränteavdraget blir och upptäckte att det finns en möjlighet att jämka kapitalöverskott(utdelning) med underskott(ex boränta) - Jag har fått hjärnstopp i ämnet och förstår verkligen inte. Någon som vill hjälpa mig att räkna och/eller förklara regelverket? :slight_smile:

Totalt räknar jag med räntekostnader på ca 400tkr under nästa år om befintlig bostad inte blir såld, det är 200tkr per vuxen.

Vi är två vuxna med lön på 51tkr per månad, samt utdelning på närmare 2mkr per person som beskattas totalt med ca 20%

Finns det korrelation mellan vår ränta och utdelning, eller är det så enkelt att räkna ut vad skatten på utdelning är för sig - och vad ränteavdraget är(30% på första 100tkr per person, och 20% på allt över?)?

Tacksam för ert engagemang! :slight_smile:

Utdelningen från eget AB beskattas egentligen så att 2/3 av utdelningen tas upp till beskattning till 30% kapitalskatt. Kvittning först inom kapital. Vid underskott i kapital räknas ränteavdraget (kvittning mot andra skatter), med begränsning över 100k. Men ni har ju ett överskott.

Så i praktiken blir ni beskattade med 30 % på (Utdelning x 2/3) - Räntekostnaderna. Förenklat: fullt ”avdrag” pga. utdelningen.

Har jag förstått det rätt att formeln blir:

30 % * ((Utdelning x 2/3) - Räntekostnaderna) ?

Ponera att jag tog 180 000 i utdelning från mitt AB och har 60 000 i räntekostnader på bolånet. Då blir skatten

30% * (120 000 - 60 000) = 20 000kr ?

Om jag utöver bolånet har belåning på en KF/ISK hos Avanza, redovisas den räntekostnaden på samma sätt? Dvs om jag har ytterligare 60 000 i räntekostnader där så blir beskattningen i inkomstslaget kapital 0?

Detta är ju ganska grundläggande frågor och jag känner mig som ett litet barn i skolan :joy:

Har du lika mycket kapitalintäkt som kapitalkostnad så blir skatten på kapital 0 så det är rätt. Men eftersom man i Sverige låter en kvitta kapitalkostnader mot arbetsintäkter så skulle jag säga det är ointressant. Då de flesta tjärnar mycket mer än vad de har i räntekostnader.

1 gillning

Tack! :pray:

Men då bara till 30% och upp till 100k? I det här fallet med utdelning blir ju avdragsrätten 100% för 120k.

Haka inte upp dig på bruttosummorna. In och utlåningsräntorna kvittas ju mot varandra!

Har du 100 000 i nettoränta ut eller in blir skatteffekten 30 000. Har du 0 blir skatten 0. Har du över 100 000 i utgiftsränta netto blir skatteeffekten 21 procent på den del som överstiger 100 000.

1 gillning

Du har helt rätt, så enkelt är det ju! Tack för tålamod och förklaring, noterade att du fått förklara det tidigare här i forumet :joy::pray:

1 gillning