Varför fick jag restskatt?

När man fick sitt skattebesked så fick jag veta att jag hade restskatt att betala. Jag har tidigare skickat in jämkning till skatteverket, och hade inte räknat med att få kvarskatt.

Min fundering och fråga gäller varför jag har fått restskatt. Det är ju bra att kunna förstå varför, så man slipper samma sak i framtiden. Det enda som jag kan komma på är anledningen, är att jag har varit tjänstledig emellanåt vid en del tillfällen på jobbet.

Iom med detta så stämmer ju inte inkomsten som man har angett vid jämkningen. Jag har även bytt från bunden till rörlig ränta, efter att jag skickat in den senaste jämkningen. Dock har jag ju skickat in en ny ansökan med den nya räntan.

1. Skall jag ange den aktuella skulden när jag tar med “ränteutgifter hittills under året”? Tänker att annars blir det i pricip omöjligt att hålla koll på detta eftersom den ändras hela tiden.

2. Jag får hålla koll på räntan i varje månad, och ange detta vid varje ny jämkning?

3. Tips och råd om man har rörlig ränta och jämkar?

Jag förstår inte hur din tjänstledighet skullr påverka åt det hållet. Om du får lägre inkomst än du jämkat för så bör du kunna hamna på en lägre skattesats och få skatteåterbäring.

Var det mycket restskatt?

Håller med, det är något som inte stämmer.
Fick nästan 3K i restskatt.
Jag hade bunden ränta Jan-Feb, men rörlig ränta nu i Mars.
Kommer även att få högre inkomst nu i april mot vad jag hade i början på året när jag skickade in min förra jämkning.

Kan det vara så att jag räknat ut något på fel sätt?

ISK-skatt?

Det framgår väl av deklarationen i sig varför du får restskatt?

2 gillningar

Nej, kan inte hitta något som tyder på detta.
Eller vart hittar jag det menar du?

Om du inte har någon rörlig lön eller andra inkomster så kan det kanske vara semestertillägget som spökar. Du får jämföra din beskattningsbara inkomst med vad du från början trodde.

1 gillning

Jag låter det vara denna gången, men skall vara noggrannare framöver. Har alltid fått tillbaka skatt, men sedan jag började med jämkningen så är det restskatt som gäller.
Kanske en bra ide att kontakta Skatteverket för hjälp nästa gång man skall skicka in jämkningen?

Detta är min spontana tanke också. Schablonskatten har ju gått upp en del och 3k är inte mycket, så jag kan absolut se att detta är “boven” i dramat.

(Själv hade jag 17k i restskatt…)

Orsaken till restskatten är kort och gott att det du angett i ansökan inte stämde med verkligheten. Alternativt har utbetalaren inte följt beslutet.

2 gillningar

Ok, intressant. Så du menar att det är ingen fara att ange en inkomst, och sedan är man tjänstledig från jobbet?
För då stämmer ju inte inkomsten samt skatten helt plötsligt eller?
Förutom det så har jag angett ränteutgifter för bolånet, med en ränta Jan-Feb, och den nya fr om Mars.
Förutom det så är det ett privatlån med samma rörliga ränta.

Du kan knappast straffas så länge du angett för tiden riktiga uppgifter. “Straffet” kommer ju i form av ränta på pengarna. Men när matematiken inte går ihop så blir det plus eller minus. Konstigare är det ju inte. Återigen, slår det bara på 3k så är det ju inte mycket att undra över. Men har du ISK och mer än kaffepengar på där så kan den lilla skillnaden göra att det sticker iväg.

Jämför deklarationen med det du angett så har du ju svaret om det är inkomster eller utgifter som är fel.

1 gillning

Du menar att jag räknat fel i jämkningen och därmed fått kvarskatt?

Det finns ju i princip bara två möjligheter.

1. Du har räknat fel (eller gjort felaktiga antaganden för din framtida inkomst)
  2. Skatteverket har räknat fel.

Jag bettar på (1).

4 gillningar

Ok, misstänker det med faktiskt.
Dock är det ju inte så mycket man kan räkna fel på:

1. Ränteutgifter (bolån, privatlån).
  2. Månadsinkomst( hittills och kommande).
    Skatteverkat menar att jag betalat för lite i skatt eftersom jag får restskatt? Då har det med min uträkning av mina ränteutgifter att göra?

Du har inga investeringar som det skattas för?

1 gillning

Har ju sålt och köpt en del aktier och fonder, men bara från ISK.
Lönen är samma, och ränteutgifterna har också varit samma.
Får inte ihop det alls, vill gärna veta vad det beror på så jag kan undvika det tills nästa deklaration.

Och tog du med skatterna där i din utsprungsberäkning? Annars är det väl det som hör att du får kvarskatt.

Vilka skatter? ISK är ju schablonbeskattat.

Är den schablonskatten med i din beräkning?

1 gillning