Varför fick jag restskatt?

Schablonintäkten för ditt ISK ska med som inkomst av kapital/ränteintäkt när du ansöker om jämkning.

1 gillning

Nej du ska ta upp ränteutgifterna, dvs den ränta du betalt hittills. Du får titta på dina avier under året och summera.

1 gillning

Jo jag vet, men ränteutgifterna räknas ju ut med tanke på storleken på lånet. T ex 1000 000 kr x 0.0426/12=3550 kr i månaden
Så för Jan-Feb blir det alltså 7000 kr i ränteutgifter.
Får jag sedan en ny ränta för resten av året, tar jag den räntan ggr 9 månader. Annars tar jag samma ränta ggr 9 månader.

Inga konstigheter eller?

Det försvann en månad, det är 12 månader på ett år. Amorterar man minskar lånebeloppet dessutom men det kan man ju också räkna på.

Måste du jämka över huvud taget om det nu verkar krångla varje år?

3 gillningar

Ja just nu som läget ser ut ekonomiskt.

Ja, det var det som jag menade med det aktuella lånebeloppet.

Eftersom schablonskatten har gått upp när räntan gått upp så betalar du 0,882% på totalsumman nu. Har du alltså ca 350 000 på ett ISK så blir det ca 3000 i skatt.

1 gillning

Du får ursäkta, men det låter lite som kissa-i-byxan mentalitet (först varmt men sen blir det kallt).
Du får ju återge lite mer fakta och ställa upp dina förutsättningar ordentligt om du vill kunna få hjälp här. Personligen hade jag ringt Skatteverket om jag varje år försökt jämka men blivit missnöjd med utfallet. De är bättre positionerade att förklara.

Ja, nog bättre att ringa Skatteverket än att få svar på ett forum där folk använder sig av ord som “kissa i byxan”. Känns inte vidare vuxet och väldigt oseriöst.

1 gillning

Räntor ändras hela tiden, varför det aldrig kan bli exakt. Skatten på ISK vet man inte heller exakt. 3000 kr är ju felräkningspengar. Tagga ner!

5 gillningar

Fastighetsavgift, kyrkoavgift, begravningsavgift och public service avgift är ju avgifter som “läggs på”. Så hur mycket totalt blir dessa för dig? Tycker innan jag skaffade hus att skatten hade en tendens att ligga mer mot restskatt men nu med bolån blir det ofta återbäring pga ränteutgifterna.

Risken med jämkning är ju kvarskatt. Man får räkna med att det kan diffa några tusenlappar, 3000 kr är såklart trist men tycker att det är helt inom det rimliga. Förslagsvis sparar du 500-1000 kr på sparkonto per månad för att ta höjd för denna utgift som ändå är relativt förväntad.

Räkna med Högre lön (glöm inte bort semesterersättningen) och Lägre ränteutgifter i jämkningen om man är orolig för att få kvarskatt så löser det sig.

Du får såklart tycka vad du vill, det är inte jag som har strul med jämkningen.
Jag tror du förstår andemeningen om du bara tänker efter. Dessutom här det väl till att man delger lite mer information om man verkligen tänker att man ska kunna få hjälp.

vedertaget uttryck för något som känns bra nu men blir sämre senare.

Med risk för att låta dryg; är det inte mest sannolikt att du bara räknat fel? I deklarationen står ju exakt vad dom räknat med, om det är oklart hur det fungerar så kanske din uträkning blev fel?

2 gillningar

Detta är vad jag försökt säga mer än en gång också… men för döva öron.

1 gillning

Fast om det redan blivit restskatt gäller det ju inkomsten för förra året, och då var schablonintäkten på ISK betydligt lägre.

1 gillning

Nej, den summan du nämner gäller 2023 och inte 2022.

1 gillning

Men då krävs det en bit över halvmiljonen med gamla skatten alternativt en bortglömd fastighetsavgift t ex. 3k är fortfarande felräkningspengar i en så knapphändig redovisning av möjliga felkällor. :slight_smile:

1 gillning

@Eduardo.zs

Om du vill undvika göra fel i framtiden är det väl som du själv säger bra att göra så rätt du kan.

Ett sätt för att fatta vad som som är fel är att jämföra din din tidigare kalkyl, din tidigare jämkning och din slutliga deklaration. Skatten är ju uppdelad i två kategorier: Tjänst (dvs lön från anställning) och kapital. Skatten på tjänst varierar ju med var du bor och diverse avdrag medans kapitalskatten är 30% på summan av alla belopp helt enkelt. Och allt detta räknas till syvene och sist ut på årsbasis, inte per månad.

Själv har jag också en lite rörig och rörlig situation där inte allt är fast varje månad så jag brukar skapa ett kalkylblad (Excel, typ) där jag sätter upp alla intäkter och utgifter som påverkar detta och därmed får fram en summa för inkomst av tjänst och en summa för inkomst av kapital. Exakt vilka delar som ska med i de olika delarna beror ju på din ekonomi. Sen är det bara att titta i skatteverkets broschyr för att se hur jag ska räkna.

Broschyren jag tänker på är denna:

Se även bilagan där du kan fylla i dina egna siffror.

De här broschyrerena och kalkylbladen passar väl bäst för den som är lite av en kamrerstyp men om man vill förstå är det vad jag tycker är bästa sättet.

Baserat i vad du skrev ovan vill jag också peka på att du skaffar dig koll på skillnaden mellan amortering och ränta om du inte känner dig bombsäker.

2 gillningar