Grattis till dig som fått besked om restskatt!

Här kommer en vänlig påminnelse till alla som fått ett väntat eller oväntat besked om restskatt/kvarskatt på inkomstdeklarationen.

Du har under föregående år och fram tills idag innehavt det mest fördelaktiga lån som går att komma över i form av ett helt räntefritt lån finansierat av det offentliga. Du får dessutom behålla detta räntefria lån i ytterligare ett antal månader tills dess att summan ska vara återbetald till Skatteverket.

Värt att fira! :partying_face:

32 gillningar

har fortfarande inte fått mitt besked ! (trots kivra) men tack ändå!

1 gillning

Jag tycker nog att känslan av att kunna pytsa in ett antal extra tusenlappar till mina fondkonton slår känslan av att ha suttit på ett billigt lån alla dar i veckan. Men så är jag ju ingen hardcore optimeringsivrare utan snarare en balanserad livsnjutare. :blush:

30 gillningar

Med restskatt har du pytsat in pengarna tidigare under året redan :smile:

6 gillningar

Kan jag be löneavdelningen sluta dra skatt från min lön varje månad sedan betala in allt när jag ser exakt vad jag ska betala in på min deklaration?

6 gillningar

Om de inte gick till glass å ballonger.

Jo, jag förstår hur du tänker (och hur systemet fungerar). Men livet är mer än matematik, iaf mitt. :wink:

11 gillningar

Det är bara att tänka bättre :sweat_smile: Det är du som bestämmer hur du tänker/reagerar, så bara att bestämma dig för att du gillar den smarta vägen bäst :smile:

Fira varje dag under året, i stället för bara en dag när du får tillbaka på skatten.

1 gillning

Jag är mer inne på ditt spår även om jag är allergisk emot att ge staten onödiga pengar. Jag får alltid tillbaks pengar, och den klumpsumman nyttjas garanterat klokare än de enskilda skvättarna klumpen består av hade gjorts.

På deklarationen påmins man också om sitt eventuella uppskov man sitter på. Dvs räntefritt lån av staten.

Sen kan man alltid måla om huset svart eller nått för extra feelgood och plåster på såren om man känner sig utnyttjad ^_0

2 gillningar

Du kan logga in på skatteverkets ”mina sidor” och ladda med din deklaration som pdf.

Ja det stämmer men Skatteverket har skrivit att man kan göra det på fredag 8 mars.

3 gillningar

Tack! :partying_face:

Det var sååå härligt att hiva in en månadslön på skattekontot. :crazy_face:

1 gillning

Japp men det går ofta, inte alltid, att göra det tidigare. Jag gjorde det tex i måndags morse kl 07:30 :smile:

Ja, det går bra att inte betala skatt när lönen kommer in om du förväntar dig att inte betala skatt det året. Ansök om jämkning.

Finns inget där för mig än så länge.
Kanske läggs upp samtidigt som de skickar ut?

Finns inte för mig heller.

Får alltid restskatt, men sätter av för det varje månad på skattekontot. Så får ett par kronor i ränta, i år. :rofl:

Hade mycket hellre fått tillbaka! Jobbigt att fixa med överföringarna. :see_no_evil:

Jag misslyckades så jag får tillbaka någon tusenlapp. Frun lyckades bättre så vi behövde betala in 15000 för henne redan i början av februari för att undvika ränta. Resterande nästan 30000 ska vi betala innan 3 maj.

2 gillningar

Tack, jag behöver visst lite tröst. :crying_cat_face:

Tack, men jag ska nog försöka korrigera bort den när det är dags att deklarera.

Har inte haft lån överhuvudtaget på 21år men får betala in 201kr pga. att jag sålde bort allt på börsen för ett år sedan. Hade ju blivit mer att betala om jag inte sålt. Har alla miljoner på sparkonto på flera olika banker eftersom jag är nöjd med vad jag har och drömmer inte om framtida rikedom för pengarna jag har redan räcker livet ut.

4 gillningar