Här kommer en vänlig påminnelse till alla som fått ett väntat eller oväntat besked om restskatt/kvarskatt på inkomstdeklarationen.
Du har under föregående år och fram tills idag innehavt det mest fördelaktiga lån som går att komma över i form av ett helt räntefritt lån finansierat av det offentliga. Du får dessutom behålla detta räntefria lån i ytterligare ett antal månader tills dess att summan ska vara återbetald till Skatteverket.
Jag tycker nog att känslan av att kunna pytsa in ett antal extra tusenlappar till mina fondkonton slår känslan av att ha suttit på ett billigt lån alla dar i veckan. Men så är jag ju ingen hardcore optimeringsivrare utan snarare en balanserad livsnjutare.
Jag är mer inne på ditt spår även om jag är allergisk emot att ge staten onödiga pengar. Jag får alltid tillbaks pengar, och den klumpsumman nyttjas garanterat klokare än de enskilda skvättarna klumpen består av hade gjorts.
På deklarationen påmins man också om sitt eventuella uppskov man sitter på. Dvs räntefritt lån av staten.
Sen kan man alltid måla om huset svart eller nått för extra feelgood och plåster på såren om man känner sig utnyttjad ^_0
Jag misslyckades så jag får tillbaka någon tusenlapp. Frun lyckades bättre så vi behövde betala in 15000 för henne redan i början av februari för att undvika ränta. Resterande nästan 30000 ska vi betala innan 3 maj.
Har inte haft lån överhuvudtaget på 21år men får betala in 201kr pga. att jag sålde bort allt på börsen för ett år sedan. Hade ju blivit mer att betala om jag inte sålt. Har alla miljoner på sparkonto på flera olika banker eftersom jag är nöjd med vad jag har och drömmer inte om framtida rikedom för pengarna jag har redan räcker livet ut.