Man kunde göra det i måndags morse men inte längre
Trots det dåliga avtalet går det bättre än mina aktier…
Man lär sig aldrig. Aktier,Eurojackpot etc. Massor av förlorare och ett fåtal som tjänar.
50% av insatsen på Eurojackpot går till spelbolagen. Helt galna vinstmarginaler
För ett tag sen läste jag denna tråden, som verkar förorda att man skulle betala in redan i februari.
I denna tråden talas det istället om att det är bra att vänta så länge som möjligt med att betala in, jag får inte ihop det? Kvarskatt och restskatt är väl samma sak?
Det är räntefritt fram till ett visst datum.
För restskatt som överstiger 30 000:- börjar ränta ticka i februari.
Fast nej. Du har ju betalt för lite under året…
Jo, han menade till “sparandet” och inte till skatteverket.
Ok, men låt säga att jag ska betala 20000 kr i restskatt enligt det skattebeskedet jag precis fått via Klarna. Dock har jag under 2023 sålt aktier med vinst som legat på ett aktiekonto, vilket jag nu måste skicka in en K4-blankett på. Låt säga att den försäljningsvinsten gör att jag måste betala in ytterligare 50000 kr i skatt. Kommer jag då (om inga pengar finns på skattekontot) behöva betala ränta på 40000 eller 20000 sen februari?
Jag har Min myndighetspost, beskedet damp ner i natt
Det är på beloppet över 30 000 kr (dvs i ditt exempel 40 000 kr) som du får betala ränta sedan februari.
Skatteverket.se
Så här beräknar vi räntan:
Den låga kostnadsräntan är 5 procent från och med 1 augusti 2023. Från vilket datum kostnadsräntan börjar räknas beror på hur stor kvarskatten är.
-
På kvarskatt över 30 000 kronor beräknas ränta från 13 februari 2024.
-
På kvarskatt som är högst 30 000 kronor beräknas ränta från 4 maj 2024.
Det bör vara ränta på 40000, eftersom din totala restskatt är på 70000. Den försäljningen har ju skatteverket redan info om från din bank/ fondbolag. Menar du att försäljningen av aktier från 2023 inte finns med?
Ni som gör reseavdrag, menar ni att ni tar höjd för det och betalar mindre skatt varje månad för att hyperoptimera?
Verkar vara någon ny trend att det är riktigt fult att få tillbaka lite pengar, är det de nya att vara solbrun mitt i vintern för att visa att man varit i thailand?
Det finns inte med.
Ah, skillnad på fonder och aktier då. Endast sålt det första. Bra att veta, tack!
Jag misslyckades totalt, hade hoppats på en restskatt på minst 150.000 det blev bara fjuttiga 80.000 jag är djupt besviken på mig själv. ![]()
Det står med att man måste redovisa försäljningen, K4.
Nja egentligen är det inte tillåtet. Arbetsgivaren måste dra enligt tabell om det är en regelbunden ersättning och det är din huvudsakliga inkomst, enligt Skatteförfarandelag (2011:1244) kap 11 17 §. Alternativt 30% under andra omständigheter. Att inte göra detta kallas för skatteavdragsbrott (6 § skattebrottslagen). Däremot om du vill minimera skatteavdraget kan du ansöka om jämkning (särskild beräkningsgrund) för att ta i hänsyn till ex ränteavdrag, förmåner etc.
Precis, summan av aktieförsäljningen står med under Avyttringar - Kapital, men ingen skatt är dragen. Därför måste man fylla i en K4-blankett själv.
Även utdelningar är uppdelat efter kontotyp av någon anledning. Det man fått från aktier på ISK redovisas under “Inkomster - Kapital, 7.1 Schablonintäkter” medan det man fått från aktier på aktiekonto hamnar under “7.2 Ränteinkomster, utdelningar m.m.”.
Vi har använt det just som ett lån.
Sålt fonder, köpt bil.
Nu med utdelning löser vi både restskatt och billånet.
Bra deal ![]()
Jag är glad över att slippa restskatt i år. Hade varit trist att behöva ta av bufferten för att betala in skatt, tänker jag. Dock är jag helt med på att man inte ska låna ut pengar i onödan och till ingen ränta.