Deklarationen 2025, Inkomståret 2024

Nu kommer “äntligen” Deklarationen för 2024!
Hur ser det ut för er?
Får ni tillbaka eller får ni betala in?

5 gillningar

Några saker att tänka på som många blir förvirrade av:

• Det är alltså inkomster för år 2024 som deklareras nu. Det innebär att det är förra årets skattenivåer som gäller.
  • Kommunalskatten beror på var du var folkbokförd 1 november 2023.
  • Om du lämnat Svenska kyrkan för att slippa betala kyrkoskatt så gäller också att du måste ha lämnat innan 1 november 2023.
  • Den gratis nivån på 150t kr på ISK gäller för 2025. Det innebär att den dyker upp på deklarationen nästa år, inte nu.
27 gillningar

Jag kommer få restskatt :heart_eyes: Jämkar varje år så att jag inte ska riskera att få återbäring.

Jag har räknat ut att restskatten blir mindre än 30t kr så det var inte värt att betala in något i februari.

5 gillningar

Får tillbaka, borde bli runt 20-30k.
Visst är det högre reseavdrag som gäller nu?

Får tillbaks minst 60tkr.

Restskatt för mig i vanlig ordning. Det här blir en intressant deklaration för mig som driver eget.

Jag ökade min bruttolön från 51 158 kr (brytpunkt år 2023) till 78 885 kr (brytpunkt år 2024 + maxad avsättning till IPS) för att på så sätt kunna maximera utdelningen i år. Nu blir det upp till bevis om all min research och alla mina beräkningar stämmer. Jag ansåg nämligen att min kontakt på Skatteverket räknade fel när jag ansökte om jämkning och har därför betalt mer i kommunalskatt än vad de föreslog.

1 gillning

Det var länge sen man fick tillbaka. Isk-skatten är brutal.

10 gillningar

Längtar tills man kan säga detsamma :grimacing:

5 gillningar

Jag fick deklarationen idag och får tillbaka drygt 10k. Det syns tydligt att ISK-skatten var hög förra året…

Mer ISK än bolån för min del. Brukar få betala ett gäng tusingar pga det

Urk…detta året blir jobbigt. .har ALLTID fått tillbaka men nu blir det minst -80.000:- pga byte till billigare Bostadsrätt.

Ska betala 1600

Ska betala 11k

Det gällde redan förra året om inte jag misstar mig.

Jag får tillbaka ungefär 30 000 efter att jag lagt till reseavdrag, dock så kommer jag begära uppskov för vinstskatt av bostad.

Ska betala 4500kr, får alltid restskatt, så för över lite varje månad till skattekontot.

Lite ränta blir det ändå. :moneybag:

1 gillning

Betala ca 13k. Det ökar för varje år, antar att det är en baksida med att pengarna på Lysa ökar. Borde jag till sist göra något för att förbereda mig? Hur gör ni som har mycket pengar på riktigt? Det känns ju dumt att behöva ha likvida medel tillgängligt för detta.

2 gillningar

Jag fick restskatt. Rån på blanka da’n!

Jag ber löneadministratören dra lite extra skatt varje månad.

1 gillning

Hur gör man det.

2022 deklaration, fick jag betala 3000kr tillbaka. 2023 fick jag betala 21000kr.

Jag har kollat varje dag på skatteverket på skattekontot om det är ngt jag ska betala men det står inget alls.

Blev rätt perfekt här, 1500 sekiner att betala, frun fick väl 600 kr åter. Så under tusenlappen “fel”.

Blir andra bullar nästa deklaration med reseersättning till jobb, ränteavdraget för hus och befrielse på första 150k på isk. Också svårare iom det ska jämkas.