Vad ska ni göra med skatteåterbäringen?

Nu i dagarna börjar folk få skatteåterbäring från Skatteverket.
Vet att det är ens egna pengar man får tillbaka, men undrar ändå vad ni ska göra med dessa slantar.

Så vad ska ni göra?

Investera?
Göra något annat kul med?
Köpa Lego för hela slanten?
Resa?
Skänka till välgörenhet?

Själv blev det 7500 kr tillbaka. Funderar på att göra något kul med mina pensionärsföräldrar eller göra något för dem för dessa slantar.

1 gillning

Jag beställde en ny laptop från Apple. :heart_eyes:

7 gillningar

Jag beräknade min restskatt och lyckades med missuppfattning och/eller feltänk, så efter att ha satt in 50k i februari får jag nog tillbaka ungefär hälften. De ska in på mitt ISK för ja, det är ju mina pengar och min felräkning från början.

1 gillning

Blir lätt fel.
Satt igår kväll och räknade på nästa års skatter på årets kapitalvinster/förluster efter att ha realiserat stora vinster och förluster igår :speak_no_evil:
Behövde ha koll på vad mer jag behöver sälja av för att hamna närmare noll

Får ingen, brukar ha restskatt. Det är bra då det är gratis kredit.

Hade jag fått något hade det väl åkt in på lämpliga aktiefonder eller aktier precis som allt annat överskott. Öronmärker f.ö. aldrig pengar.

3 gillningar

Betalade in kvarskatten i februari. Betalar in resten så sent det går.

2 gillningar

Kommer inte göra någonting specifikt med pengarna.

Att köpa någonting bara för att är tecken på bristande impulskontroll.

8 gillningar

De 130 000 jag är skyldig det allmänna jobbar på i portföljen och betalas någon gång i november.

Vet ej ännu om det blev restskatt eller inte.

Ska få hjälp i helgen av en bekant som jobbar på skatteverket med min deklaration. Så alla avdrag och fakta kring min torpförsäljning blir rätt.

Om jag får tillbaka något sen, så blir det troligen 90% in på ISK och Lysa och resten till mitt buffertkonto. :blush:

2 gillningar

Kan vara ett planerat köp, inte så att beloppet är en “big surprise” om man har lite koll på läget.

4 gillningar

Om man har ”lite koll på läget” lånar man väl inte ut pengar till staten utan ränta?

4 gillningar

Precis. Jag skulle kunna begära jämkning pga bolåneränta men förstår inte vitsen med att ligga ute med pengarna mot staten om man kan få gratis kredit. Så jag tar med glädje restskatt istället, enligt plan.

Verkligen värt det med 1,25% ränta? Portföljbelåning kan vara billigare.

Hallå!

Ska få 8500 kr i skatteåterbäring. En del ska gå till bufferthinken. Har beställt hem en stekpanna av märket Scanpan CTX. Funderar på att köpa en perkulator, men inget bestämt.

1 gillning

Ca 6600kr tillbaka. Åker in på sparkontot.

2 gillningar

Hur kan man påverka så att man inte får skatteåterbäring? Är inte detta något utanför ens kontroll? Vad din arbetsgivare betalar in till staten kan väl inte du påverka?

Helt okunnig inom detta.

2 gillningar

Min man och jag får tillbaka cirka 5000 tillsammans. Vi tänkte först lägga allt på sparande men kommer lägga in 500 på vårt ”dejtkonto”. Våra dejter är oftast olika tillfällen vi äter ute i betydelsen ”ta med maten ut i naturen”, inspirerat av Hanna som driver Portionen under tians #uteonsdag. Men vi har lit pengar öronmärkta för om andan faller på för mat på stan eller konsert eller så.

8 gillningar

Det är ganska vanligt att folk ber arbetsgivaren dra mer skatt för att slipa få kvarskatt, detta som nå’n sorts mental bokföring. Det är nog det vanligaste skälet.

Har man t ex obelånat hus och/eller mycket på t ex ISK så får man ju skatter/avgifter att betala i samband med deklarationen.

I övrigt vet jag inga “trick” annat än att jag föreställer mig att de med egen firma o dyl kan fila mer kring hur och när utbetalning ska ske. Jag låter dessa fylla på.

1 gillning

Du kan t ex begära jämkning. Men det kräver som så mycket annat en viss framförhållning samt att du vet vad du kommer att tjäna under året.

1 gillning

Som @Carlf kan man begära jämkning hos skatteverket.

Sen tillkommer kapitalbeskattning, det behöver man ofta skicka in själv.