I veckan fick jag reda på att jag skulle få skatteåterbäring. Blev ställd när jag endast skulle få cirka 2300 kr tillbaka. Tidigare har jag fått skatteåterbäring på 10 000 kr summor.
Min teori att jag får längre summa nu jämfört tidigare år
Tidigare har jobbat som timanställd under sommaren, nu har jag en fast månadslön
Min nuvarande arbetsgivare är bra på att räkna ut min skatt för min lön
Jag har tidigare bott i kommuner med lägre skattesats
Under året så betalar din arbetsgivare in en preliminär skatt (gissning). När du deklarerar så räknas din riktiga skatt ut och då får du antingen skatteåterbäring eller restskatt. Oavsett om du får pengar eller ska betala extra så beror det på ett räknefel.
Mitt råd är att sluta tänka på skatteåterbäringen. Den är inte viktig. Se till att du har en buffert så att du har råd att betala ifall du får restskatt.
Jag fick också en markant lägre återbäring än vanligt. Men dumt att klaga när man får några tusenlappar än vissa som måste betala tillbaka några tusenlappar.
Det är förbluffande hur många som lägger så stor vikt på skattebeskedet. Jag har flera i min släkt som ska boka in resor och renoveringar med skatteåterbäringen. Sedan är det andra som är besvikna över att de inte fick så mycket. Det är nästan som en tävling om vem som får mest.
Du kanske har en ISK på runt miljonen, och schablonintäkten har ökat markant jämfört med tidigare (2.94% vs 1.25%) vilket således leder till högre skatt.
Om vi antar att din arbetsgivare betalat in exakt rätt skatt så kan du få tillbaka mindre om du t.ex. har mycket sparande (isk, sparkonto) och lite räntekostnader (lån).
Skatten på isk har ökat rejält och det märktes på min skatteberäkning. Är man dessutom, som jag, född 1957 blir det än värre. Nu kommer den delen att kompenseras i juli men det tickar ränta hela tiden så det är lika bra att betala hela ”lånet” innan reglering sker.
Har man betalat in för mycket skatt får man tillbaka. Så vad gör det om man inte får lika mycket tillbaka som året innan? TS ville få tillbaka lika mycket som året innan men får lite mindre detta år.
Min spontana analys är räntan på billånet som gör att jag har turen att jag får skatteåterbäringen i år. Direkt när jag får pengarna ska jag delvis investera i Lysa och delvis njuta av pengarna med någon form av nöje.
Är det inte bara att ta fram förra årets och detta årets deklaration och jämföra? Du har ju både en sammanställning och exakt uträkning med separata poster för precis allt?
Du har precis hur mycket du tjänat, hur mycket skatt som går till lSK, hur mycket arbetsgivaren betalat in, vilka avdrag som gjorts, bolån / billån / annat som kan sänka skatten etc. tillsammans med skattesatser och total skatt.
Eller missuppfattade jag frågan på något sätt; för du har ju svaret svart på vitt gissningsvis i Kivra?