Min eviga restskatt

Hej,

Jag är rådvill.

Varje år får jag >200000 i restskatt vilket då gör att jag måste sälja av fonder för att kunna betala.

Jag har isk med värde ca 6,5 milj och en bruttoårslön på 1,1 milj som går år helt och hållet. Har även ett halvt radhus i Stockholm utan skulder

Varje år tycker jag det är så jobbigt att sälja av dessa fonder. Samtidigt känns det svårt att lägga undan pengarna t ex månadsvis för då måste jag väl leva mer sparsamt.

Hur kan jag göra eller tänka för att det ska kännas mindre jobbigt?

Tack på förhand för alla tips!

3 gillningar

Jag tycker inte att din situation känns jättejobbig om jag ska vara ärlig :grinning_face:

17 gillningar

I stora drag behöver man ju lägga undan pengar varje månad för att undvika en klumpsumma en gång per år.

Men jag tolkar din fråga som att det kanske snarare handlar om mentalbokföring och att du vill slippa undan olustkänslan du får av att sälja av fonder? I kombination med att pengar som finns på kontot tenderar att användas.

Ett sätt kan vara att be arbetsgivaren dra något mer preliminärskatt på lönen.

Efter nästa lönerevision ber du arbetsgivaren göra ytterligar en förändring som motsvarar årets löneökning.

Det kommer ge en bättre balans i skatteuträkningen. Begränsad känsla av tapp i livsstilsinflation samtidigt som det resulterar i att färre fondandelar behöver säljas av.

2 gillningar

Dras det helt fel skatt på din inkomst?

1 gillning

Om det handlar om 16-17 tusen per månad så är det lite mer än “något mer” tycker jag.

1 gillning

Fortsätter du nyspara idag?

Om du mentalt kan acceptera att kostnaden för fondernas fortsatta tillväxt(innehav) har ett pris på 200k/år så kan du ju vinkla om nysparandet till ett fasträntekonto och låta innehavet fortsätta växa på börsen.

Vad är målet med ditt sparade kapital?

Rom byggdes inte på en dag. :smiling_face_with_sunglasses:

Man kan ju se det som ett flerårigt projekt att hitta bättre balans i skatteberäkningen.

Byta från ISK till kapitalförsäkring?

Med vänlig hälsning,

F

Hej
200000 i kvarskatt kan inte utgöra enbart ISK skatt till någon större del.
Någon annan större del i din ekonomi betalas det för lite prelliminärskatt på?.

Att få upp till viss kvarskatt är att låna gratis av staten men det kan bli lite ryckigt viss månad förstås.
Vi lever inte ekonomiskt månad till månad. Stör inte mig mycket dom år det inträffar att sälja av lite fonder för att betala av planerad kvarskatt i lagom tid för att slippa statens ränta. Det enda som stör lite är att man måste göra kalkylen i början av året innan man börjat tänka på deklarationen.

Enklast är annars att ordna en ungefärligen rätt månatlig automatisk överföring till skatteverket och lägg i spärren hos dom som gör att dom inte automatiskt betalar ut överskott på skattekontot.
Man kan alltid begära utbetalning när man vill om man betalat in för mycket. Fanns ruta att kryssa i med betydelsen. “Jag vill att ni betalar ut X av överskottet trots att jag bett er inte betala ut överskottet automatiskt”.

Om ni nu spenderar hela er lön och uppskattar ert liv och frukterna av ert spenderande. Vad är planen med sparandet?. Att ha mest pengar när ni dör ? . “sista svepningen har inga fickor” säger tyskarna.
Fundera över att börja tulla på all överavkastning från kapitalet. Väl placerat bör nu kunna ta ut ca 2% stadigt årligen utan att det minskar i reala termer i längden. Det blir 20.000 extra att göra roliga saker för varje månad.
Om ni ökar uttaget till klassiska 4% av initialt kapital och realsäkrar uttaget genom att öka det med inflationen varje år bör pengarna räcka med god sannolikhet i ca 30 år . “4% rule”

4 gillningar

Så är det absolut men här känns det som om något är fel. ISK-skatten plus fastiighetssavgiften blir cirka 75000 kr och då känns det som om det dras väldigt fel skatt på inkomsten av tjänst. Det tar kanske en minut att kolla vad man skall betala för skatt så där hade jag börjat.

1 gillning

Det låter som att det är den mentala bokföringen som spelar dig ett spratt, som någon tidigare skrev. Du verkar tjäna väldigt bra, tillhör förmodligen topp 1% i Sverige med den inkomsten, och dessutom vara mångmiljonär. Men visst kan förstå känslan av att sälja av fonder man inte vill röra. Men behövs nog lite perspektiv på detta. Måste ju gå att sätta undan pengarna under året istället?

Hur mycket skatt drar din arbetsgivare varje månad?

Belåna radhuset så sänker ränteavdraget din restskatt, på köpet får du hävstång :smiley:

Skämt åsido håller jag med föregående talare om att ditt ISK inte förklarar skatten, du betalar sannolikt för lite någon annanstans. Om du vill rätta till detta, kanske betala mer skatt varje månad men fortsätta spendera lika mycket på konsumtion, så hade jag nog satt upp en medveten uttagsstrategi istället. Så att du säljer av proaktivt för att fylla på konsumtionskontot istället för reaktivt när skattebeskedet kommer.

1 gillning

Du lägger ju undan till skatten redan idag. I dina fonder på ISK. Och året efter tar du ut det som behövs för att lösa skatten. Det tjänar du på då du får avkastning på det belopp som du sparar.

Kort sagt du använder staten för lite extra hävstång.

Vill du inte ha det upplägget är det enklaste att du ber din arbetsgivare dra lite mer skatt helt enkelt. Om inte din månadsbalans klarat det så har du problem med ”kassaflödet” i din vardagsekonomi och behöver se över det.

2 gillningar

Det är bara ca 65000kr av restskatten som härrör från ISK-skatten. Resten är troligen att arbetsgivaren drar för lite skatt.

1 gillning

Tack Alla!

Jag ska kolla om jag helt enkelt betalar för lite inkomstskatt. Bra att veta fakta. Men det jag inte tänkte på är att det faktiskt kan vara bra att mina pengar växer på Avanza i stället för att jag har betalt dem i skatt i förtid. Kanske ska jag skapa ett eget isk för kvarskatten varje år som jag sen kan sälja bär det beger sig. Då kan jag ju se hur mycket jag tjänat på att betala för lite i skatt.

Skulle kanske kännas mentalt bättre.

3 gillningar

Jag har liknande summa i ISK och räknar med 65-70K (- ränteavdrag).

200k är absurt, betalar du ingen skatt på din lön?

Som någon annan också sagt så verkar din situation ganska bra faktiskt :smiley:. Bra jobbat måste jag säga!

Men ja för att lösa problemet så är det ju egentligen ganska få möjligheter du har. Alla innebär att du har mindre pengar att spendera varje månad, det kommer du inte ifrån ifall du vill ändra din nuvarande situation.
Antingen genom att spara på eget bevåg eller jämka via skatteverket.