Lägger undan idag på ett vanligt sparkonto till ISK-skatten, för tillfället 500kr/månad. Är inte mycket ränta på sparkontot som jag har. Har lekt med tanken att istället öka på mitt sparande i mina fonder med 500kr/månad och ”ta smällen” när väl skatten skall betalas, och därmed sälja av ur en fond. Om jag nu gör det, skall jag välja fonden med mest kapital?
Du kan ju också skattejämka och skicka till arbetsgivaren, så slipper du tänka på saken. Men om de enda alternativen är att spara på bankkonto eller på ISK så skulle jag väl välja ISK även om det tar emot att sälja.
Jag sparar själv ett par hundra per månad på ett sparkonto till ISK-skatten, men inser att inom ett par år kommer det inte räcka. Planerar då att börja sälja av den summa som saknas från mitt ISK.
Klurade lite på vad som statistiskt sett är mest lönsamt, 8 av 10 år så tjänar man på att ha pengarna i en global indexfond på sitt ISK. Men det ska också kännas ok de 2 åren det inte är det. Så har landat i att min nuvarande strategi och framtida plan passar mig.
Det beror kanske på vilken situation man befinner sig i. Jag har inga inkomster utöver avkastningen från ISK, så jag tar direkt från kapitalet på ISK (säljer av) om det skulle behövas. Inkomståret 2025 var dock mina ränteutgifter på bolånet högre än skatten på ISK, så jag fick tillbaka på skatten, istället för att behöva betala kvarskatt. Jag vet inte om det är det smartaste, men så gör jag.
Jag sparar inte alls till isk-skatten, men kanske vore smart att göra det. Har lekt med tanken att sätta in på skattekontot direkt. Det utgår väl fortfarande en rätt okej ränta där?
Om man antar att man månadssparar och att detta kan täcka skatten så skulle jag ta de sista månadssparandena inför att skatten behöver betalas och sätta av på sparkonto med hög ränta och sedan betala.
Annars blir det lite onödig skatt om man sätter in på ISK för att sedan bara ta ut direkt, insättningarna ökar ju skatten på ISK.
Om man antar att nyinsättningar ej sker längre och/eller att månadssparande ej är möjligt så skulle jag helt enkelt sälja andelar eller låna via VP-kredit precis innan skatten ska betalas.
I båda fall följer det principen att det är bra om så mycket pengar som möjligt får ligga investerade så länge som möjligt.
Jag skulle inte sitta med ett berg med cash långt i förväg och permanent för att täcka skatten. Att ha oinvesterat kapital kostar.
Om pengarna är öronmärkta till ISK-skatt är det väl bättre att ha dem på ett låst konto. 0,1 enheter högre ränta (på Borgo). Är de till skatt vet man ju exakt när kommer att behövas. Bara att bestämma tid för inlåning utifrån detta. 3, 6 eller 9 månader.
Frågan är bara hur man ska räkna? Hur gör du? Sätter du in ett månatligt belopp eller en klumpsumma eller hur är smidigast? Brukar inte betala några jättesummor i restskatt så känns som det går på ett ut.
Jag tar det från bufferten, eftersom slutliga skatten ofta är lite oklar för mig innan deklarationen är klar. Sedan fyller jag på bufferten kommande månader.
Nu betalar jag inte ISK-skatt, men när jag haft andra kommande skattebetalningar har jag helt enkelt låtit pengarna ligga investerade tills det är dags att betala skatten. Time in the market, liksom.
Den är okej men aldrig bäst, det finns sparkonton med insättningsgaranti både rörligt och fast som har klart högre ränta. Även med hänsyn tagen till skatt.
Så ekonomiskt finns ingen vinning med att stoppa in det på skattekontot i förtid.
Jag sätter in 1 000 kr i månaden. Kapitalet får ligga och gro till sig där och finnas på plats den dag Skatteverket vill ha pengarna. Den här strategin känns mentalt bra för mig