Restskatt - betala med sparade pengar eller värdepapper?

Hej allesammans,

Ledsen för om detta har frågats om tidigare. Jag gjorde en sökning på forumet men lyckades inte hitta något som gav mig ett bra svar.

Jag kommer i år få en förhållandevis hög restskatt, främst pga ISK (Lysa). Vad är bäst sätt att betala skatten? Genom sparandet på sparkonto (buffert) eller genom att sälja av papper från ISK? Spontant tänker jag att ISK-alternativet vore bäst, eftersom jag annars måste lägga mitt kommande månadssparande på att fylla upp sparkontot igen och då går miste om nya/framtida investeringar i ISK:na. Eller tänker jag helt snett nu?

Stort tack för all er hjälp på förhand!

Om jag vore i dina kläder så hade jag betala restskatten från bufferten å struntat att fylla på den igen… Fortsatt månadssparat å skulle man behöva pengar till någon utgift som bufferten inte räcker till då ha sålt värdepapper…

Mjo, men man “ska” ju ha en buffert?

Se värdepapper som en del av buffert då…

Haha, elegant lösning! :wink:

1 gillning

Om du tar pengarna ur bufferten så får de pengarna du har på ditt ISK mer tid i marknaden än om du gör tvärtom. Jag hade tagit ur bufferten, det är sånt här den är till för.

2 gillningar

Men det som händer då är som sagt att pengarna jag hade kunnat månadsspara i ISK då går till att fylla upp bufferten igen… Och då går jag miste om de pengarna på marknaden?

Jo men nånstans måste ju pengarna komma ifrån. Om du säljer tillgångar på ISK:t för 1000 kr och sen sätter in 1000 kr nästa månad så har ju den tusenlappen inte varit i marknaden under den månaden, eller hur?

2 gillningar

Du tycks redan ha bestämd dig. Så varför fråga?

Inte bestämt mig. Men tänker att det kanske är på sin plats att syna argumenten i sömmarna. Hoppas det är ok med dig! :+1:

Läst här att de finns dom som har ett kreditkort som buffert istället…

Du kan ju också se det så här: de pengar du nu ska betala in har du lånat räntefritt av staten i ett år och du har redan haft dem i marknaden eller på räntekonto under hela den tiden.

4 gillningar

Övertänk inte. Det handlar om 1% av ditt kapital som då kommer eller inte kommer ligga i marknaden under några månader och således statstiskt sett ha en förväntad avkastning på någon enstaka procent men enorm varians. Dvs, det handlar statistiskt sett om tiotusendelar av ditt kapital. Gör det som blir enklast för dig.

4 gillningar

Du har rätt. Tack för kloka ord

Funderat på detta själv… :disguised_face:

Om jag skulle haft pengarna på en depå så skulle det känts naturligt att skatten skulle dras på vinsten, för ett ISK borde det med samma logik vara rimligt att sälja av och betala skatten (då skatten på sätt och vis bara förflyttats i tid).

För min mentala bokföring vill jag inte ta av bufferten och att sälja av långsiktiga investeringar har också känts fel, så tidigare år har jag betalat från den löpande ekonomin, vilket lett till lite underskott i den - med lite mindre rolig vardag en period som följd.

I år funderar jag därmed på att sälja av för att betala, men behöver bara välja ut vilken av ISK-högarna som får offra en bit… :thinking:

1 gillning

Ja, du tänker helt snett. Att ta ut pengar från ISK för att sedan sätta in igen är skattemässigt ofördelaktigt då varje insättning höjer ditt kapitalunderlag och slutligen också din ”ISK-skatt”.

Betala med likvida medel som du har på ditt lönekonto eller sparkonto/buffert.

Se också till att höja din buffert något då det nästa år förmodligen triggas en ännu högre ISK-skatt.

2 gillningar

Tvärtom, pengarna du väljer att behålla i din ISK istället för att betala kvarskatten får fortsätta arbeta ostört. Du har bara tidigarelagt ditt sparande med ett kostnadsfritt lån från staten.

2 gillningar

Tack alla för bra inspel!