Med tanke på de kommande avsnitten kring “Hur rik är svensken” kommer här en liten story om svenskens kapitalinkomster.
Tyvärr är datan från 2020, publicerad hos SCB 2022. Jag har varit i kontakt med SCB om uppdaterade siffror, men det finns inte riktigt. Nedan följer svaret.
Den länkade artikeln var av engångskaraktär, och det finns inga uppdaterade uppgifter motsvarande specifikt dem i artikeln. Inte heller i övrigt finns särskilt mycket detaljerad redovisning av kapitalinkomster, men lite finns:
Lite preventivt kommer här definitionen av kapitalinkomstbegreppet:
Kapitalinkomstbegreppet som används här är detsamma som ingår i den officiella inkomstfördelningsstatistiken, och består av följande delar:
Ränta från bankkontosparande.
Utdelning från aktiesparande och utdelning i fåmansföretag som deklareras som kapital.
Schablonintäkter. Används vid årlig beskattning av investeringssparkonton (ISK) och värdepappersfonder. Schablonintäkten utgör en viss andel av värdet på ISK-kontot eller fondinnehavet. Schablonintäkt används även vid beräkning av uppskjuten kapitalvinstskatt vid bostadsförsäljning (bostadsuppskov). Schablonintäkter ger ingen kontant inkomst på samma sätt som exempelvis ränta eller utdelning, men räknas ändå som en kapitalinkomst.
Intäkter från uthyrning av privatbostad.
Positiv räntefördelning för företagare.
Kapitalvinst som uppstår vid försäljning av bostäder, näringsfastigheter, värdepapper och bolagsandelar.
Kapitalförlust vid försäljning av tillgångar.
Källa:
Uppgifterna gäller inkomståret 2020 och omfattar personer som var folkbokförda i Sverige både 1 januari och 31 december (den så kallade ”helårsbefolkningen”).
Finns inget som hindrar en individuell kvinna från att ha högre kapitalinkomster, så vad spelar spelar det för roll om det är snedfördelat? Tror även folk med skostorlek 45 har högre kapitalinkomster än de med skostorlek 37, men det lyfter ingen på ögonbrynen över.
Jag kanske har ännu fler Spelar fortfarande ingen roll. Snarare så blir det ju då enklare för döttrarna att glänsa i den kategorin om de väljer att jämföra sig med just andra kvinnor.
Jag kommer (förmodligen) att ha mycket högre kapitalvinster än pensionsinkomster.
I år kommer det att hamna runt 500 tkr (exkl. pensionskapitalvinster, då de är skattebefriade tills man tar ut pensionen).
En del av mina pensionsspar kommer att betalas ut i ett engångsbelopp när jag blir 65, vilket innebär att jag inte kan bo i Sverige då. Annars kommer staten att ta 55% av mitt pensionsspar… (marginalskatt).
Har sneglat på länder där utländsk pensionsinkomst beskattas lågt (5%) för att bo där 3-5 år, hade gärna stannat i Sverige men det hade kostat mig 3,5 mille i skatt… pengar som ska betala min pension för många år framöver.
Det är problemet när man har en utländsk pensionsförsäkring som utbetalas 100% när man fyller 65, oavsett var man bor. Synd att Sverige inte skulle vara mer flexibelt. T.ex. att man kan betala in det beloppet skattefritt till ett pensionsspar som betalar ut det successivt.
Instämmer. Gruppen män är långt ifrån homogen. Jag gissar att män dominerar både den högsta och den lägsta percentilen. De män som begår självmord eller dör tidigt av annan anledning kommer inte ens med i den här statistiken.
Jag tror, utan annat belägg än logik och vibes, att löneskillnaderna kan förklara en hel del av skillnaden i kapitalinkomster. Om snittmannen tjänar 1000 kr mer än snittkvinnan, men har samma utgifter, så är det väl sannolikt att snittmannen investerar mer, vilket över tid kommer ge utväxling.
Vilket är så galet som helst. Vid en ev skilsmässa står mannen på kontot och kan hindra delningen av tillgångarna i flera år. Kvinnan behöver betala en advokat vilket hon inte har pengar till eftersom de står i mannens namn. hon kan inte köpa ny lägenhet eller nåt. Jag får spunk när jag hör att man ska spara i en av personernas namn.
Vi har våra egna sparanden eftersom vi har delad (som i uppdelad!) ekonomi så för oss är det inte aktuellt.
Om det vore jag som stod på alla konton skulle det ändå inte vara ett problem vid en eventuell skilsmässa eftersom jag inte skulle hindra någon delning. Jag tror att de allra flesta förhållanden fungerar så även om det förstås finns både manliga och kvinnliga skitstövlar också.
Är det inte bara att man räknar baklänges. Beroende på hur mycket skatt du betalar (schablonintäkten) så kan man göra en gissning hur mycket pengar du har på ISK och din kapitalinkomst?
Vet att man gjort så när man räknat ut hur mycket svensken har på ISK.
Det är ganska svårt att jämföra med grafen isåfall. Då måste jag leta upp min deklaration, och den kommer ändå inte att ta med årets ökning av sparandet?
Hade varit lite enklare om man hade kunnat säga typ “1 miljon på ISK ger ungefär 50k”?
Det är ju precis det schablonintäkten gör. Har du i genomsnitt haft 1 miljon på din ISK 2023 belastades du med en kapitalinkomst på 29400. För 2024 blir motsvarande siffra 36200.
Tror inte man får förringa effekten av att äldre oftare har fondkonton och yngre oftare ISK, vilket borde innebära ganska stor skillnad i siffrorna, där gamlingens hela avkastning kan räknas som kapitalinkomst, men för den som har ISK så räknas endast schablonen.
Man jämför ju rent krasst en avkastning på 8% med en på 3%.
Alltså. Utdelning i fåmansbolag och vinst vid husförsäljning är med i de där siffrorna. Om man vill veta hur stor avkastning svenskar har på sitt “sparkapital” leder det förmodligen till så mycket brus och felmarginal att man inte egentligen får veta något alls. Om du har kapitalinkomst på 200k/år är min gissning att det är betydligt mer troligt att du har det för att du sålt ett boende eller tagit utdelning istället för lön, snarare än att du har en massa stålar investerade.