Svenskens kapitalinkomster

Det kommer siffror i kommande avsnitt. Mediankapitalet på ISK är 74.000 SEK.

2 gillningar

Ska bli intressant att följa hur det kommer utvecklas med den kommande skattefria nivån på 150 kkr och senare 300 kkr.

Tror faktiskt (tyvärr) inte att det blir någon större skillnad. Upplever inte att det är det som “driver” sparandet…

2 gillningar

Samtidigt är det ju så att man inte vill gå miste om en förmån. Folk gillar inte att låta sin personliga och berättigade skattesubvention “brinna inne”.

Du får gärna utveckla? :thinking:

Jag tänker, 65% har inte ett ISK i Sverige idag. Av de 35% som har så ligger medianen på 74.000 SEK, dvs. vi pratar om 740 kr - 1.500 kr lägre skatt. Tror du att det kommer driva ett högre sparande?

Dvs. för att få en besparing på 100 kr i skatt så ska man sätta in 10.000 kr extra…

1 gillning

Inte så komplicerat. Det är lanserat som en skattefri sparförmån (vilket det också är). Den vill man ta vara på och vill inte att den brinner inne. Det handlar om princiiiipen. :slight_smile: Inte konstigare än så.

Ja, det går inte med min. Den sitter i Schweiz till pensionsåldern.

Jo jag förstod det, jag ville bara veta siffrorna. Tack!

1 gillning

Är det så illa?!

1 gillning

Ja. Ca 3.6 miljoner svenskar har ISK. Vilket ändå får ses som succé med tanke på att det typ är 10 år gammalt.

2 gillningar

Alltid något!
Så då följer inte drygt 6,4 milj råden om att tänka långsiktigt.

Och att en stor andel har inte uppnått arbetsför ålder, vilket gör att det inte finns så mycket att spara.

Ja, att dessa 2+ miljoner kids inte tänker långsiktigt och sparar sina månadspengar på ISK!

2 gillningar

Det kanske är spargapet som ger skillnad i kapitalinkomst istället för tvärtom?

Jag har inte räknat på det men kanske kan det vara bättre med en depå istället för ISK om man tänker riktigt långsiktigt? Just när man säljer är det inte så roligt att betala skatten men med ISK har man betalat skatt varje år istället, kanske inte självklart bättre?

Har själv allrig tänkt tanken att jag ska öppna ett ISK och nu känns det nästan för sent att göra det.

1 gillning

Ja allt beror på syfte, och hur lång horisont har man.
ISK är enkelt och gynnat med schablonskatten.
Det viktiga är kontinuiteten och leva som Günther Mårder :joy: