När slutar man att vara "småsparare"?

När kan man sluta kalla sig för “småsparare” om det gått bra?

Många av oss “småsparare” stod kanske med vårt första lönekuvert i handen när vi beslutade oss för att börja investera och bli rika medan andra kanske redan hade en ansenlig summa som startkapital.
Själv stod jag på minus när jag bestämde mig för att börja investera. Mitt första beslut var dock att betala av min skuld först eftersom jag blivit uppfostrad till att skulder inte var bra. Nu vet jag bättre, om en skuld är bra eller dålig beror naturligtvis på vad pengarna används till.

Jag betalade i alla fall av min skuld på bara något år och därefter stegade jag stolt in på SEBs bankkontor och köpte mina första fonder. Jag minns att jag satt i stolen framför någon slags rådgivare i min egen ålder och strategiskt gjorde mina första fondval men nu vet jag med säkerhet att jag lika gärna hade kunnat kasta pil på fondlistan. Jag förstod naturligtvis inte alls vad jag höll på med men skulle ju bli rik och inte minns jag heller vad jag köpte då men någonstans där i början köpte jag i alla fall andelar i någon typ av Far East fond som steg med över hundra procent på nolltid och jag slog mig på bröstet. “Det här var ju skitenkelt” men nu vet jag bättre.

Det var många år sedan och sedan dess har det tuffat på ganska bra trots att jag dribblat med det mesta i investeringsväg och har haft mer än en period med pendlande mellan sömnlösa nätter och glädjetårar. Det fanns stunder med kraftiga uppgångar då jag säkert kollade kurserna 10 gånger om dagen och i nedgångar ville jag inte ens titta på eländet men nu vet jag bättre. Det är när börserna rasar man ska koncentrera sig, i uppgångar kan man lugnt luta sig tillbaka.

Numera sitter jag still i båten och bryr mig inte så mycket om alla predikningar då jag till slut fattat att många experter inte kan mer än oss “småsparare” och funderar ibland på vad valpen på andra sidan skrivbordet på SEB kontoret egentligen kunde då jag gjorde mina första fondval.

3 gillningar

Frågan är väl om det inte är mer dina erfarenheter än någon specifik nivå av pengar som lyfter dig till nästa nivå?!

1 gillning

Så kan det vara men vad ska man kalla sig då?

Är man inte en institutionell sparare är man småsparare i min värld. Möjligtvis kan man göra ett undantag om du äger en större andel av ett börsnoterat bolag.

Man kan ju alltid särskilja sig via andra termer. Någon gång når man ett stadie där man åtminstone kan sluta kalla sig nybörjare.

6 gillningar

Hmm, det låter som min tråd om vad man kallar sig då man slutat jobba…

Men kanske “erfaren småsparare” eller “privatinvesterare” eller bara “investerare”.
Investerare låter nog för yrkesmässigt i mina öron och bara småsparare låter lite nybörjare kanske?

Jag har gjort en liknande resa som du men skulle nog ändå kalla mig småsparare tror jag, mest för att det är ett etablerat begrepp som de flesta förstår vad man menar med :slight_smile:

2 gillningar

Det är nog rätt att låta begreppet bestå i alla väder, då slipper man ju kalla sig “ruinerad” om det skulle gå åt andra hållet.

3 gillningar

Personligen har jag inga problem med att bli kallad småsparare oavsett hur mycket pengar som kommer ligga på kontot men jag tänker samtidigt att privat investerare som någon här nämde är väll en bra titel på någon som kommit upp i någon form av högre summa?
Tänker mig när man får tillhöra private banking klubben på AVA tillexempel. och det är väll tio miljoner om jag inte mins fel.

1 gillning

Bra kommentar.

Private banking hos Avanza och Nordnet har gräns på 3 MSEK i samlat kapital (tom inom familjen).

Jag tänker nog att alla som förvaltar sitt privata kapital genom välja mellan olika (noterade) värdepapper/fonder o.s.v. är småsparare.

Motsatsen är de aktörer som består av flera individer och/eller tjänar pengar på själva förvaltningstjänsten utöver ev. kapitalinkomst eller som huvudsakligen förvaltar onoterat (äger bolag för att driva dem).

2 gillningar

tack för rättning. kollade inte upp det innan jag skrev ( skrev i springande stund ) utan tog det jag hade för mig att det var.

Har man sparat ihop mer än en halv miljon med sin egna lön så tycker jag inte man är småsparare längre. Arv, försäljning av tillgångar eller företag räknas såklart inte.
Då pratar jag inte heller om alla här på forumet som tjänar över en miljon om året.

Jag har skrapat ihop drygt med (med marginal) det utöver arv/försäljning av bostad eller företag/gåvor o.s.v.

Ingenting är annorlunda hur jag kan eller hur jag faktiskt investerar. Helt enkelt är inte “bättre” investeringar tillgängliga för mig utan att förstöra allt vad diversifiering heter.

Tjänar inte heller ens i närheten av en miljon om året.

Så jag har lite svårt att se mig som något annat än just småsparare, då villkoren för mitt sparande i praktiken är desamma för den som har samlat kapital om 50kSEK.

Jag tenderar att tänka i termer av inkomster och utgifter, så jag skulle snarare ge ett svar av typen:

Alternativ 1: När man har ett års levnadskostnader i sparade medel.
Alternativ 2: När man har en årslön i sparade medel. #annewibble

För de flesta innebär alternativ 1 sexsiffrigt och alternativ 2 en kvarts miljon till en miljon. Alla dessa siffror rimmar också bra med:

Alternativ 3: När de sparade medlen ersätts av den statliga insättningsgarantin.
(Per bank förvisso, men som nog också är lite så man tänkt… gissar jag friskt.)

1 gillning

Fast vi andra kan se dig som annat än småsparare just för att du har bra ekonomisk koll och bryr dig om slantarna samt inte riskerar vräkning imorgon. Långt ifrån alla svenskar är ju där som vi vet och all spararstatistik säger att de flesta sparar långt mindre än så. Så de som ens sparar är småspararare. Då är du mediumsparare, mellansparare eller nå’t annat… oavsett investeringsförutsättningarna.

Så tänker jag iaf. :slight_smile:

/övre mellansparare

Jag tänker att man är det så länge man förvaltar sitt eget kapital och det inte är tillräckligt stort för att vara institutionellt kapital med t.ex. eget family office.

dvs.

• småsparare = förvaltar eget kapital

• storsparare = förvaltar andras kapital ELLER

• storsparare = eget family office (dvs anställda för att förvalta ens kapital)

7 gillningar

Har sett en definition om att man är småsparare så länge man inte innehar mer än 0,1% av ett börsnoterat bolag. Det har alltså inget med hur mycket pengar man har, utan mer om man är en investerare som är med och påverkar kursen, eller om man bara sparar och “åker med”.

4 gillningar

Det finns Private Banking på diverse banker. Den som har tillräckligt med kosing för att kvalificera sig för det är inte småsparare tänker jag.

1 gillning

Jag har aldrig hört begreppen mellansparare eller ens “storsparare”. Helt enkelt när jag läst om “småsparare” handlar det inte om relativt kapital hos privatpersoner. Utan om en kategorisering mellan de som har informationsundertag vs informationsövertag när det kommer till kapitalmarknader.

Alltså i praktiken institutioner med massiva resurser vs privatpersoner.

T.ex. småspararguiden hade en annan vinkel på det:

6 gillningar

Det var ett, tydligen misslyckat, försök att skoja till termerna lite. Jag tycker “småsparare” är lika larvigt egentligen. Alla är olika långt på spar- och investeringsresan.

Men det som var mer viktigt var inlägget före. Rikedom, sparande etc mäts i förhållande till ens andra inkomster och utgifter i min värld. Så därför finns ingen fastställd summa som går att använda.