Undersökning: Hur mycket har du investerat privat?

Vi har en tråd om hur rik svenskarna är, men vi har också konstaterat att de som besöker detta forum inte riktigt är representativa. Därför tänkte jag det vore kul med en liten undersökning på hur mycket pengar du har investerat exempelvis via ISK. Det är ingen skrytlek, därför tänker jag undersökning är bättre än att ni skriver inlägg.

Några regler:

• Det ska vara pengar investerade i värdepapper på ISK, KF eller depå. Inte sparkonto eller alternativa investeringar.
  • Det gäller enbart eget sparande som du kontrollerar fritt, inte pengar i premiepension, tjänstepension eller andra låsta sparformer.
  • Gäller dig som privatperson, inte pengar du har investerade via eget företag, stiftelse etc.
  • Om du är gift ska du dela på summan, om du inte skrivit äktenskapsförord där du gjort pengarna till enskild egendom.
  • 0–10 000 kr
  • 10 000–50 000 kr
  • 50 000–100 000 kr
  • 100 000–250 000 kr
  • 250 000–500 000 kr
  • 500 000–1 000 000 kr
  • 1 000 000–5 000 000 kr
  • 5 000 000–10 000 000 kr
  • Mer än 10 000 000 kr
0 röster
6 gillningar

Som jämförelse:

Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

2 gillningar
  • Det ska vara pengar investerade i värdepapper på ISK, KF eller depå. Inte sparkonto eller alternativa investeringar.

Då är de 0 kr…

Har svarat men … där är alltid några “men” i undersökningar :sweat_smile:
Står ju dig fritt välja “reglerna” för detta, dock anser jag följande:
För stora hopp från 1-5 och 5-10 miljoner.
1 miljon får mig inte att göra några ändringar i mitt liv. 5 miljoner kan få mig att göra FIRE och leva på avkastningen. Stor skillnad i det spannet.

Sen att inte räkna in sparkonton är konstigt då vissa kan köra 50/50 eller 60/40 i en stay rich fas och ha mycket bundet i sparkonton.

Sen är det många som amorterar friskt på bolån och det räknas inte heller in.
Jag har 30% belåningsgrad på huset vilket innebär rejält med pengar bundet i bostaden.

Men men, du som bestämmer :grin:

Möjligen borde du kanske ändra rubriken till att inkludera “… i ISK/KF/Depå”

En fråga: Uppstod din frågeställning pga diskussioner kring skattefritt upp till 300k i ISK?

3 gillningar

De är som många andra trådar där de går ut på att jämföra sig mot andra… Å i de här fallet handlar de endast om investerat i värdepapper på ISK, KF eller depå.

Det uppstod när det pratades om att folk på forumet har X antal hundra tusen. Ville se hur forummedlemmarna är fördelade. Det som förvånar mig hittills är frånvaron av ultrarika. Det är en stor spridning också mellan 0–1 000 000 kr. Så folk har nog ganska olika förutsättningar och kanske sparat olika länge tänker jag.

1 gillning

“Om du är gift ska du dela på summan” ? Det är väl endast vid skilsmässa/dödsfall har din partner rätt till min lösa egendom. Fram tills dess förfogar endast jag över min egna lösa egendom. Andra invändningen; maka/make är väl inte luspank? Dvs make/make kan ju tom ha mer aktier än vad jag har, så varför ska jag dela på det. Snarare är det väl min make/make som ska minska sin del ngt om hen har mer än mig (enl Ert sätt att tänka)

Det är väl tänkt i scenariot att ni sparar gemensamt. Så när du slår ihop dina och din partners pengar och sedan dela det på två.

Jag börjar förstår svårigheten att mäta och beskatta förmögenhet… :rofl:

1 gillning

Många jag känner sparar inte gemensamt utan var för sig inom äktenskapet. Ibland är ju en spara gift med en slösa och endast vid skilsmässa/dödsfall får slösa tillgång till sparas lösa egendom

Ah, jag är hemmablind märker jag. Vi sparar allt gemensamt och har dialog om skillnader i sparande. Speciellt i pensionen.

Vi har en stor spridning på ålder, givetvis har folk sparat olika länge med olika förutsättningar. Blir spridning då.

Samt, dina begränsningar i frågan har gjort att jag inte kan räkna in 75% av min nettoförmögenhet. Dvs det kan påverka resultatet rejält.

Du får svar på det du frågat men kanske inte på det du vill komma fram till, eller? :sweat_smile:

1 gillning

Nej, undersökningen handlade specifikt om privat sparande. Jag förstår att många äldre har stora värden i bostäder och pension. Det dock tycker jag inte är något att hänga upp sin sparresa på. Du kan varken påverka bostadsmarknaden där du bor eller löneläget i din bransch.

Ska förenkla min situation för att förklara:

I runda slängar har jag följande fördelning (siffrorna är till för att förklara relativa skillnaden och inte absoluta):

Nettovärde i bostad: 2kr
ISK: 1 kr
Sparkonton: 1kr
Pensionslösningar som jag styr: 4 kr

Du efterfrågar den där kronan i ISK och då har jag 7 kronor på annat håll för att jag vill ha en fördelning med en viss risk.
Alltså syns endast 1/8 av mina pengar i undersökningen alternativt 1/4 om jag inte tar med pensioner.

Men pensionerna är en del av min totala ekonomi och styr vilken risk jag tar med resten av pengarna. Jag har alltså 5kr på börsen och 3 utanför vilket ger en fördelning på 62,5/37,5. Alltså väldigt nära 60/40.

Och nej, jag är inte gammal (enligt mig). Har många år kvar till officiella pensionsåldern

1 gillning

Jag förstår. Men då gissar jag att du haft generösa insättningar till TJP i kombination med hög lön?

Egentligen är väl måttet som är riktigt intressant din nettoförmögenhet. Den uträkningen är dock lite mer krävande att göra.

Jag tror personligen att de flesta på det här forumet vet precis vad deras nettoförmögenhet är, vi är ju många som är väldigt intresserade av privatekonomi, och nettoförmögenhet är ju lite av en grundsten.

Spontant funderar jag på om man tar med csn lån som en minuspost i sin nettoförmögenhet, vad tycker ni andra?

2 gillningar

Jag har tagit med det. Det påverkar kassaflödet.

Dock svårt att säga vad jag har på tillgångssidan där… Det är väl livsinkomsten som manifesterar sig över tid förhoppningsvis. Ser ingen poäng med att kvantifiera det som ett fiktivt värde dock.

Alla lån är minusposter.
Obeskattade tillgångar såsom pensioner, fastigheter och värdepapper på depå bör räknas efter skatt om de skall in under total nettoförmögenhet (även om vissa exkluderas i denna enkät).

3 gillningar

Nej, inte i en uträkning på nettoförmögenhet.
Du kan inte realisera den på ett enkelt sätt.
Jag har med allt som jag kan likvidera och få ut i pengar inom rimlig tid. Tar tid att sälja ett hus men går att göra relativt snabbt om man måste få ut pengarna.
Sen tar man bort alla skulder.

Tjänstepension ingår inte i en ren nettoförmögenhet men givetvis i min förmögenhet totalt sett.

Intressant. Här har jag sett olika råd. Vissa tar med den, exempelvis Lars Wilderäng.

Inte förvånande med denna förutsättning om du frågar mig. Alltid kul med undersökningar

1 gillning