479. Hur mycket sparar svensken 2026? | Jämför ditt månadssparande med svensken och RT-communityn

I snitt verkar svensken spara mellan 1.000 och 2.000 kr i månaden i det vi brukar kalla ett riktigt sparande - det vill säga det som hamnar på ett ISK, i fonder eller motsvarande finansiellt sparande. För tittar man på officiella siffror verkar det vara sjukt mycket mer, uppemot 14% av inkomsten, men de siffrorna inkluderar ofta det obligatoriska pensionssparandet.

Denna veckan fortsätter vi får serie om svenskens ekonomi. Förra veckan tittade vi på frågan: “vad tjänar svensken?”. Idag blir det fokus på: vad lägger vi pengar på och framförallt hur mycket blir det över?

Något förvånande visar sig svaret bli: mindre än man tror. Nästan halva befolkningen har mindre än 2000 kr kvar på kontot i slutet månaden. Många har svårt med oförutsedda större utgifter och mycket som folk verkar säga är sparande, är egentligen bara periodiserade utgifter. Dvs. att man sparar någon tusenlapp som sedan används till semestern senare under året.

Eftersom det inte riktigt finns någon bra officiell statistik har vi samlat på oss undersökningar från SCB, storbankerna, Avanza, Lysa och många andra som tillsammans ändå målar en hyfsat rättvisande bild tänker jag.

Några av sakerna vi tittar på är:

• Hur mycket månadssparar svensken i snitt och median?
  • Hur ser månadssparandet ut i olika åldrar hos t.ex. snittsvensken, Avanzianen och Lysa-kunden?
  • Hur mycket sparas i fonder?
  • Vad lägger vi pengar på och vad sparar svensken ofta till?
  • Spargapet - skillnaden i sparande mellan män och kvinnor
  • och mycket mer… :slight_smile:

Sedan visar vi även med siffror det vi brukar tjata om. Det ÄR mycket lättare att spara mer med högre inkomst. Något som inte minst kan ses i undersökning i communityn som har ett betydligt högre månadssparande än svensken i gemen.

Vi hoppas att du gillar avsnittet,
Jan, Caroline och Oliver

Tack till dig som är supporter

I samband med detta avsnitt vill jag också personligen rikta ett stort tack till dig som är supporter. Det är tack vare dig vi har kunnat göra denna serien med avsnitt som är osponsrade och som dessutom gett oss möjlighet att köpa data från SCB. En del av den data vi visar i avsnitt är nämligen data som inte finns offentligt tillgänglig. Så ett stort tack! :heart:

Som supporter får du även avsnittet utan reklam, får inbjudningar till live-event och under hösten kommer du få tillgång ett verktyg som vi håller på och utvecklar vars mål är att göra livet rikare mer praktiskt.

Bildspelet som vi använde i presentationen

Här kan du bläddra i bildspelet om du bara lyssnade på presentationen:

Tittlyssna eller läs hela avsnittet

Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen (numer förfinad med innehållsförteckning och allt) på hemsidan:

https://rikatillsammans.se/avsnitt/vad-sparar-svensken/

Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 479. Är du supporter får du det reklamfritt på Patreon här.

Innehållsförteckning

En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.

Fördjupning

7 gillningar

Va?

Blev jag först?

Intressant med fördelningen mellan forumet och IRL.

1 gillning

Tack för avsnittet. Tänker att sparhetsen bland yngre är för att spara till kontantinsats.

3 gillningar

Har lyssnat en halvtimme in i avsnittet. Intressanta siffror men även intressant tolkning.

När jag växte upp var ett sparande i allmänt tal till 99% sparande på bankkonto och kanske att någon sparade i madrassen :wink: men liksom fonder och aktier var ju inte för vanliga människor. Pendeln har definitivt svängt sedan införandet av ISK men jag skulle därför inte för den skull avfärda sparande på bankkonto som något folk kommer bränna nästa månad. Säkert förekommer det i stor utsträckning men det kan det väl lika gärna göra med ISK. Det är inte svårt att sälja aktier och fonder för att åka på semester.

Amortering är också ett sparande, där sparar man verkligen till sig själv istället för att konsumera.

Sen lite mer filosofiskt kring periodiserad förbrukning. Att spara under året och sedan förbruka på semestern är en slags sådan. Men det är ärligt talat spara till pensionen/FIRE också, bara ett längre tidsperspektiv. Om man inte siktar på rikast på kyrkogården förstås :smiley:

1 gillning

Håller med, sparande är väl inte bara det som går till “pension/FIRE” ändamål.

2 gillningar

Har själv barn i 20årsåldern och kan med ”säkerhet” säga att sparande idag är en trend hos många unga vars enda syfte är att bli rika, helst svinrika. Inte svårare än så. :sweat_smile:

1 gillning

Håller med om det här.

Jag har växlat över mycket av mitt sparande till bankkonto eftersom jag snart ska börja ta ut mina pengar. Min plan är att ha “kontanter” som räcker i minst två år när jag slutar jobba. Visst måste jag kunna räkna de pengarna som ett sparande nu trots att jag snart ska börja använda pengarna? Om man bara kan räkna pengar man aldrig kommer att använda är det ju helt värdelöst att spara!

Jag förstår tanken kring att inte räkna “sparande för kortsiktig periodisering” men det beror ju också på hur man definierar sparande.

Är det sparande att sätta in femhundra kronor på sparkontot när man får lön och ta ut pengarna veckan före lön? Nej, tycker jag.

Om man sparar 5000 varje månad i elva månader och sedan tar ut alla pengar för att betala en resa är det inte lika självklart, tycker jag. Har man en vanlig månad sparat 5000 kronor? Ja, tycker jag. Har man under hela året sparat några pengar? Nej!

2 gillningar

Intressant avsnitt.
@janbolmeson visst nämnde ni tidigare att kvinnors sparande överlag utvecklas bättre pga mindre riskbenägenhet. Hade varit spännande att se om det kompenserar för att kvinnor som grupp sparar mindre?!
Dvs blir resultatet samma trots att den sparade summan är lägre?

2 gillningar

Jag reagerade på när ni sa att de yngsta i communityt sparar mest (relativt sett) för att “de har hög lön”, men ni sa tidigare att man maxar sin lön senare i livet runt 50/60 år.

Nej, svaret är nog att när man är ung så har man inte hunnit öka sina utgifter ännu. Det är lättare att spara mer när man är ny i arbetslivet och går från de fattiga stundentåren till arbetstagare. Helt plötsligt har man mycket mera pengar att röra sig med, vad ska man göra med allt?!

Om man hänger här så är ju svaret enkelt: investera det.

Det här korrigerar sig naturligt sen när man skaffar familj, barn, och dyrare hobbies (ja, jag talar om mig själv här!).

I motsats är det svårt att dra ner på sina höga utgifter helt plötsligt. Det är väl när barnen flyttar ut (vilket också sammanfaller med de åren man sparar mest i absoluta termer!).

2 gillningar

Är amortering sparande? Om det inkluderas på samma sätt som pengar som åker in på ett sparkonto till negativ realränta så bör sparkvoten stiga drastiskt.

2 gillningar

ändå lite bra om “kolla min ISK” är mer flex än “kolla min rolex”

2 gillningar

Medhåll.

Jag sneglar på min snart studerande 20-åring som kommer att ta fullt studielån och mosa in på börsen. Han bor därtill hemma, så ja, jag tror det är mycket sparande till insats och snälla föräldrar bakom de stora siffrorna som unga kan pytsa in på bl a Avanza.

3 gillningar

Vi får ha en separat tråd om Bolmesons matkonto tror jag. :zany_face:

Samtidigt: Ni är fyra personer, alla Icainköp görs från det kontot och Jan älskar glass. :wink: Det är nog inte fullt så extremt som det låter, även om jag baxnade lite initialt.

3 gillningar

Iom att ni delar era matkostnader; skulle vara kul att få höra ungefär hur mycket @janbolmeson & Caroline själva sparar i månaden! Om vi ignorerar vad eventuella utdelningar går till så vet vi ju att ni tar ungefär 55k i lön (~41k efter skatt). Hur mycket av dessa 82k går mot sparande? Hur har det ändrats över åren (sen ni fick barn)?

1 gillning

Tycker att det är väldigt naturligt att sparandet
1 ökar med inkomst men stannar av
2 är svårt vid låg inkomst (det finns en minimeomkostnad för rimligt liv)
3 minskar vid hög förmögenhet (sparande definierat om “hur mycket jag sparar av min löneinkomst”)

När förmögenheten når en viss nivå slutar eget sparande spela roll. Detta med avtagande marginalnytta på pengar kan göra det väldigt meningslöst att fortsätta stoppa in utan det är bara att låtasnöbollen rulla…

För mig kom denna punkt nån stans vid avbetalt hus + 10M+ i TJP. Jag kände mer och mer att (pga att jag lever långt under min nettolön och uppnått detta sparande) att inget jag kan göra, förutom inte fucka upp investeringarna spelar roll längre (ekonomiskt alltså).

Intressant och oväntat faktiskt

1 gillning

Att betala sina skulder borde inte räknas som sparande, tycker jag.

Jämfört med att inte betala sina skulder så kanske man kan säga att det är det?

Edit: Förstår vad du menar, men om sparande är allt som ökar din nettoförmögenhet så är ju amortering definitivt sparande.

3 gillningar

Jag blir nästan provocerad av att det uttrycks att det är så att sparkvoten hos communityt är så högt. Under hela mitt arbetande liv har jag haft sparkvot på 40-60 procent oavsett om jag haft dålig, medioker eller bra lön. Det handlar ju bara om att rätta mun efter matsäck och en vilja att ha lite luft mellan inkomst och utgifter.

En sparkvot på 20-30 procent som ni då anser högt innebär. En medianlön på 38 100 innebär 31 000 efter skatt. Har man sparkvot på 20-30 procent så lever man på typ 22 000 - 25 000 per månad. Det väl ingen konst alls att leva att gott liv på de pengarna? Har man dessutom en partner i liknande situation så snackar vi 44 000 - 50 000 netto varje månad som man kan sätta sprätt på. Är det så otroligt anmärkningsvärt? Inte i min värld iaf.

Hej - kanske följande är ett dumt antagande - men den som inte frågar får inget svar.

Säger du att min dotter skulle kunna ta fullt CSN och bo gratis hos mig - med avsikt pumpa in pengarna på indexfonder - plus ett startkapital på 300K - och ta några år framför skolbänken - sedan som färdigutbildad ha över miljonen eller nära på börsen - ta ett jobb och knega till 45 och idag 23 och uppnå en FIRE

Eller tog jag i så det sprack - men ditt inlägg skriker förmånlig belånad och trygg hävstång