Inför det fjärde avsnittet i serien om svenskens lön/sparande/förmögenhet ska vi titta på bostad och pension.
Du får därför gärna fylla i formulären nedan, så får du din jämförelse med snittsvensken direkt. 100% anonymt som vanligt och sammanställningen kommer i avsnittet.
Fokus på primär bostad och för att kunna använda mäklarstatistik mm i en jämförelse behöver vi titta på värdet av hela bostaden oavsett antal ägare. @janbolmeson får rätta mig ifall jag tänker fel.
Som tillgång är bostad och fritidshus hyggligt jämförbara. Det jag är nyfiken på är belåningsgraden, dvs hanteras de likadant. Jag har själv en skev fördelning, där jag mentalt inte vill ha lån på stugan, men kör med amorteringsfritt lån på huset utan någon plan på att bli skuldfri (liknande marknadsvärden).
För att kunna jämföra korrekt med mäklarstatistiks siffror (en av få källor som finnns) så behöver vi utgå från hela bostadens värde. Så jag tror att ägandet här får vara lite som Rikedomstrappan - vi kör på hushåll.
Kan lägga till fritidshus.
PS: Fattar numer varför det finns ett yrke kring att uforma enkäter
Vi har flera bostäder, men det är också bra att räkna på Boplats värde för att förstår hur man lever, inte vad man äger.
Efter avsnittet jag kände mig peppad, men nu känner mig lite fattig efter enkäten.
Jag har väldigt låg inkomstpension (för att jag började jobba i Sverige, och normal jobb faktiskt, när jag var 32. Akademiska liv är helt galet). Kommer försöka att löneväxla mer men det är svårt ta igen förlorad tid.
Vad gäller inkomstpension så anges inte den på minpension.se om man påbörjat uttag av pension. Går att räkna baklänges om man vet när uttaget påbörjades och då kan hitta delningstalet (rörigt och oklart vilket som gäller) och årliga inkomstpensions utbetalningen
Man vet att det är digert läge i Stockholm när min stockholmstvåa (uppdelad etta till ”två rum och kök”) är dyrare än snittet på RT, nevermind riket. Ser ej fram emot att leta efter en trea nu till vintern…
Blir ju absurd att ange CAGR utan att kolla av hur mycket man pumpat i underhåll, förbättringar m.m. . Det påverkar ju ofta jättemycket dagens värde. Inte många som tjäna pengar utan investering.