Hej
Jag undrar lite vad som är en rimlig hopskrapad pension när man är 50 år. Jag har i nuläget 4,5 miljoner totalt. Jag är inte särskild kunnig i frågan och undrar helt enkelt om man ligger ”bra till” eller man är hopplöst bakom. Uppfattar här finns väldigt hög kompetens och hoppas någon har en insikt i frågan.
Det är bra. Men besök minpension och se vad det blir konkret i pengar.
10,2 inkl. allt varav 5,8 är tjänstepension och IPS. 56 år gammal. FIRE sedan februari och börjar ta ut tjänstepension jan -25.
4,5miljoner inklusive eller exklusive allmän pension?
Fördelningen är ungefär enligt följande
Tjänstepension 1,5 mil
Allmänn 3 mil.
Grattis till dig.
när jag var 50 år så hade jag ca 2,5mkr i allmän pension, tjänstepension 3,6mkr, ips 0,7mkr, löneväxling 0,7mkr → totalt ca 7,5mkr
Ja, grattis. Du valde rätt jobb. Du har inte jobbat med att ta hand om människor.
6,2 miljoner totalt varav 2,1 miljoner i tjänstepension ingen löneväxling 54 år.
7,5 mkr inklusive allt, ca 50 år.
Hur mycket IPS (Individuellt Pensions Sparande)? Det är ju “extra” och frivilligt pensionssparande utöver det som är standard.
Det är bra med tanke på ålder. Men man måste vara på det klara med att pension kan utvecklas dåligt efter pensioneringen. Som detta år inflation 10 procent ökning pension 1 procent tjänstepension minus samma med premie pension. På grund av dålig utveckling av fonder. Summan är mindre 2024 än 2022. Alltså lägre pension men större utgifter.
Borde vara rätt bra. Jag 37 har tot 2.5mil borträknat en del investeringar vilket är granska lågt i min ålder.
Precis fylld 44.
7M tjänstepension och 2.6M allmän.
Jag är lika gammal och har 1,7 miljoner totalt.
7mil tjänstepension??
Då måste du haft sjukt bra placeringar över tid. Eller tänker jag fel här.
Skulle gissa att lönen varit hög under lång tid, då är avsättningarna till tjänstepensionen mycket stora om man exempelvis har ITP1
Tjänat tjänstepension i 20 år nu och har väl haft rätt bra avkastning också.
Är 56 år och har ca 12 mkr med allmän och tjänstepension.
Kommer inte investera mer i detta men i annat som ger kapitalinkomster.
Kommer jobba 6-7 år minst, om jag får vara frisk! Trivs väldigt bra med mitt jobb.