Satt och klurade på en sak idag. Många blir chockade när man loggar in på minpension.se och ser att den allmänna pensionen blir - som i mitt fall 17 700 SEK brutto i jämförelse med en månadslön om 45 000 SEK.
Men! Min poäng är att eftersom avsättningen till inkomstpensionen är 16,0 % på maximalt 44 375 SEK (för 2022) och räntan på inkomstpensionen är typ 0 - 2% så innebär det de facto att det finns ett tak på hur mycket man faktiskt kan få ut.
Jag vet inte riktigt hur jag ska räkna eller hittar vad maximala beloppet är, men min kvalificerade gissning är att det ligger mellan säg 15 000 - 17 000 SEK. Nu är det ju dessutom klurigt att se eftersom PPM-pengarna räknas in i bilden ovan.
Men om jag fortsätter tänka högt, så ska enligt pensionsmyndighetens riktlinjer varje person få ut ungefär 60 % av sin lön i pension. Denna ska då fördelas (som andel av lönen i procentenheter):
- 35 % inkomstpension
- 15 % tjänstepension
- 15 % premiepension
Således en huvudräkning så borde på 35 % av 45 000 SEK vara ca 15 750 SEK.
Min poäng är att: om man har 17 700 SEK och då sätter det i relation till att max är typ 20 000 så är ju 17 700 SEK jättebra, istället för att tänka att 17 700 SEK i förhållande till min lön på 45 000 SEK är dåligt.
Ping @JanH, @Monica och @smaspararguiden - det känns ju som att ni kanske har i spel här?
Vad tänker du som läser? Rimligt?