Varje år avsätts en summa som motsvarar 18,5 procent av din lön och andra skattepliktiga ersättningar till din allmänna pension. Av dessa är 16 procent inkomstpension och 2,5 procent premiepension.
Det vore intressant att se hur stor andel (procentuellt) av er allmänna pension som idag utgörs av premiepensionen. Ni kan ju skriva en kommentar också vad ni har gjort för val för er premiepension.
Menar du hur stor del av allmäna pensionskapitalet idag som utgörs av ppm, eller hur stor del ppm idag predikteras vara i min framtida allmäna pension?
Om 16% av lönen går till inkomstpension och 2,5% till PPM, då borde PPM vara ca 15% av totala allmänna pensionen. Om PPM är högre än så, betyder det att PPM-fonderna gått bättre än inkomstpensionens fonder?
Om du går in på minpension.se och tittar på Intjänad pension → Allmän pension, så framgår hur många kronor som är intjänat för inkomstpension respektive premiepension. Dela premiepensionen med totala så får du en procentsats, det är det jag menar.
Inkomstpensionen består inte av några fonder, utan är en fordran (”kedjebrev”). Pengar betalas in av en yngre generation och samtidigt ut till en äldre generation, staten antecknar bara hur mycket du betalat in för att veta hur mycket du ska få av nästa generation (inbetalning + årlig uppräkning).
Har legat ett gäng år med “utvalda fonder” från en rådgivare (säljare) på Söderberg&Partners.
Rådgivaren sa ganska precist “Gör ett val, det sämsta du kan göra är att ligga i standardalternativet”.
Tack för den men det är roligt att lära sig!
Ligger just nu på 21%, har gjort mycket byten ibland bra och ibland mindre bra.
Låg utanför marknaden för länge då jag för massor med år sen blev skraj efter en större nedgång men det är sådant jag skulle klara av nu med bättre kunskap & pskyke.
Om jag enbart fick välja några två fonder och aldrig mer göra ett enda byte så skulle jag förutom AP7 Aktiefond välja Seligson Top 25 brands (stabil avkastning som historiskt sett varit bättre än AP7 så är förvånad att nästan ingen pratar om den)
Hade jag kunnat välja Spiltan aktiefond investmentbolag så hade även den kommit med i ett sådant val.
Lägger in en bild på mitt senaste fondbyte.