Hur stor del av er allmänna pension är premiepension?

tjänstepension är mycket viktigare för höginkostmtagare än PPM

1 gillning

26%. Jag är soffliggare, dvs har inte gjort nånting.

17% Har AP7 aktiefond numera. Avstår insättningar till förmån för frun sedan ett antal år tillbaka.
Sett till hela pensionen är PPM 6%.

18.5%.
Har haft lite andra fonder förut, men kör 100% AP7 nu.

27,2 % allt i AP7 SÅFA sedan ett par år tillbaka.

2 gillningar

Runt 22%. Enligt avsättning motsvarar PPM cirka 13.5%, men bättre utveckling på sikt gör ju att även om man enbart ligger i soffan så lär man hamna på åtminstone runt 30% när man närmar sig pension.

Jag blev lite nyfiken på varför min PPM (som sagt, intjänad runt 2000) endast låg på 13% och insåg att det givetvis beror på att en stor del av min inkomstpension kommer från studier och plikttjänst.
Räknar jag bort dessa så ligger min PPM på 33%.

31% AP7-SÅFA från början.

36%
Har genom åren gjort aktiva val, har en del i AP7 Såfa.

Har precis gått om den vanliga pensionen med ppm.

4 gillningar

Välkommen till communityn och grattis till ett extraordinärt resultat! :+1: Man brukar väl prata om att inkomstpensionen skall vara ungefär 50% av den slutgiltiga pensionen och PPM ska stå för ungefär 20%. Så i ditt fall är det väldigt ovanligt. Jag blir ju nyfiken på din ålder i sammanhanget då 1.6 MSEK i PPM är jättemycket och 1.5 MSEK i inkomstpensionen är relativt lite (beroende på ålder så klart).

Var kommer detta från? Just nu skulle min PPM vara motsvarade 19,29% om inkomstpensionen motsvarar 50%.
Ser det som troligt att den kommer vandra förbi inkomstpensionen innan jag når pensionsålder om sådär 25-30år.

Edit:
Räknade lite snabbt och vid en avkastning på 2+5% går jag om vid 60år.
Vid 2+7% blir det 53.
Vid 2+9% blir det 50.

Tack tack…

Jag är 47 år gammal och började se över min ppm 2017, då var den 291 000…

Jag har jobbat hyfsat lågavlönad sedan -96, därav den låga pensionen.

1 gillning

Man brukar säga att pensionen är ca 60% av slutlönen.
30-35 procentenheter är inkomstpension. Tjänstepensionen är ca 15-20 procentenheter och PPM ca 10-15 procentenheter i typexemplet.

Då får man anta de räknar med att de flesta placerar hos allra eller falcon för det ser inte alls ut som de skulle ha rätt.

Stämmer nog på många av oss födda i början av 60 talet
Hade ca 15 år i arbetslivet innan ppm infördes

Vad är mer korrekt svar anser du? Nyfiken. Tänker ändå att PM har koll på det här…

28% för min del.

Har överviktat Emerging Markets och Småbolag.

Ligger man i ap7 hela livet får jag det till minst lika stora troligtvis skulle PPM delen vara 25% större än inkomstpensionen. Det gäller givetvis dem som haft dagens system hela sitt arbetsliv.

Numera pensionärer på heltid. Bra andel runt 30% pga tur med fondfipplande på känn av och till. Jag överförde mina inbetalningar till frun under många år. Gett henne häraden ett par tusenlappar högre ppm pension än jag får.