Jag är 62 år och har just nu totalt 620 000 kr på mitt PPM. Följer ett flertal sidor kring pension men har svårt att bilda mig en uppfattning kring hur bra eller dålig den summan är. Har planer på att fortsätta jobba tom 66 alt 67 år men börja ta ut av den allmänna pensionen vid fyllda 65 år. Så tacksam för återkoppling
Så är genomsnittet för kvinna med ålder 62 ca 650.000. ( figur 1.3 ) .
Median och genomsnitt kan ibland diffa rejält för löner mm. Just i dessa fall borde det inte vara så att personer med jättehög lön stör så mycket eftersom ppm insättningarna trunkeras och går till statskassan över viss lönenivå.
Att börja ta ut pension före riktåldern slår ganska hårt på hur mycket du får pga fler år att fördela ut pensionen på OCH en extra hög skatt på uttag av alla typer av pension före riktåldern. Ca Hela 11% högre skatt. Vid ett uttag av 35000 i månaden är det värst i SEK räknat. Härad 3850 Sek extra skatt varje månad.
Av din insparade PPM kan man gissa att du har en genomsnittlig lön tidigare på häraden max 40.000 Sek per månad. Kan vara bra att veta att med nuvarande regler har låg mängd insparade PPM pengar då närapå ingen påverkan alls på din ekonomi då du kommer få behovsprövade tillägg i form av bostadstillägg etc som kompletterar om du uppfyller kraven.
exempelvis
Inget stort sparande eller arv eller större extra tjänstepension
Jag tänkte först ”De som gjort eget val har mer pengar. Betyder det att det funkar att fippla runt? Att Såfan inte är bästa valet?”. Sedan insåg jag att det nog är så att låginkomsttagare har en mycket lägre sannolikhet att gå in och pilla på sina fondval än höginkomsttagare. Lurigt att dela upp det på det sättet!